AKTUALIZOVANÉ 18:25

Vláda odklepla železničný holding. Protimonopolný úrad je proti

Zásadné pripomienky ministra financií ani Protimonopolného úradu nezastavili ministra dopravy v zámere spojiť tri železničné firmy pod jeden holding.

Projekt spájania osobného, nákladného dopravcu a správcu koľajníc sa má definitívne zavŕšiť v roku 2012.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

Agentúrnu správu sme o 18:25 nahradili autorským článkom SME.

Protimonopolný úrad tvrdí, že je to krok späť, ktorým si koledujeme o zásah Európskej komisie.

BRATISLAVA. Tri železničné štátne firmy, ktoré fungujú na našom trhu samostatne niekoľko rokov, sa spoja do holdingu nazvaného Slovenské železnice. Rozhodla o tom vláda, keď schválila legislatívy zámer rezortu dopravy.

Bývalý vládny kabinet rozdelil jednu železničnú spoločnosť na tri firmy - nákladného dopravcu Cargo, osobného dopravcu ZSSK a správcu koľajníc ŽSR - aby otvoril dvere konkurencii na železničnom trhu.

Úspora je stále otázna

Akú úsporu takéto spojenie prinesie, nie je jasné. Minister dopravy Ľubomír Vážny to povedať nevedel.

„Legislatívny zámer nie je najmä o finančných úsporách, ale základom je efektívnejšie a zmysluplnejšie hospodárenie železničných spoločností," povedal.

Vlaňajšie dotácie
  • Železničná spoločnosť Slovensko (osobný dopravca): 202,4 mil. eur z rozpočtu,
  • Železnice SR (správca koľajníc): z rozpočtu 183 mil. eur, návratná pomoc 69,9 mil. eur
  • Cargo (nákladná doprava) :
    166 mil. eur návratná pomoc.
Zdroj: ŽSR, ZSSK, ZSSK Cargo, MDPT

Niektoré činnosti, ktoré dnes robí každá firma zvlášť, by mohli robiť centralizovane. Keďže dve z nich sú dnes štátom štedro dotované, mohlo by to priniesť úsporu v rozpočte. Akú, je tiež zatiaľ otázne. Vyčíslenie ekonomických výhod bolo pritom zásadnou pripomienkou ministerstva financií.

Vážny tvrdí, že rezortu Jána Počiatka vyhovie do konca mája, keď chce v spájaní pokračovať predložením zákona.

Zásadné pripomienky k holdingu má aj Protimonopolný úrad. Obáva sa toho, že tri firmy zastrešené holdingom budú majetkovo a personálne prepojené.

Hrozí tak, že ziskový dopravca bude dotovať neziskového cez krížové dotácie a tiež, že zatvoríme dvere konkurencii na našom železničnom trhu. „Hrozí riziko konfliktu záujmov. Zneprehľadní sa hospodárenie jednotlivých železničných spoločností, čím sa skomplikuje, ak nie úplne zruší, možnosť vstupu nových konkurentov na trh," uviedol Protimonopolný úrad v pripomienkach.

Úrad navyše predpokladá, že železničný holding neobstojí ani pred Európskou komisiou. Tá totiž začala konať proti Rakúsku a Nemecku práve preto, že ich železnice fungujú cez holding.

Vážny hovorí, že na Slovensku to problémy s Európskou komisou nespôsobí. Všetky tri firmy budú podľa neho dcérske spoločnosti s oddeleným účtovníctvom. „Nespojí sa správca železničnej dopravnej cesty s dopravcom," dodal.

Minister sa tiež zaviazal, že založenie holdingu prediskutuje s Európskou komisiou. Tvrdí, že aj pripomienky Protimonopolného úradu zohľadní v neskoršej fáze.

V holdingu nezávislosť nie je

Smernica Európskej komisie nehovorí o tom, že holding by bol problém, ale musí sa garantovať nezávislosť správcu koľajníc od dopravných spoločností, povedal hovorca protimonopolného úradu Vladimír Ferko. „Keď je to holding, garancie tam nie sú dostatočné," doplnil Ferko.

Dopravcovia dnes platia správcovi koľajníc za ich používanie. Táto cena je regulovaná a Vážny ju chce aj vďaka železničnému holdingu znížiť. To sa môže podľa neho neskôr prejaviť aj v znížení cien lístkov na vlak.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 21 955
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 10 621
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 715
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 846
  5. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 062
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 805
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 913
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 792
  9. Budú Slováci čoskoro ovládať svoje domácnosti cez smartfón? 1 618
  10. Inteligencia vo všetkom 1 606

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Oslabená Únia i euro. Francúzske voľby ovplyvnia aj Slovensko

Vyššie platy alebo Slovákov pošlú pracovať domov? Čo sa môže po voľbách stať.

KOMENTÁRE

Najmenšie zlo je Macron

Predstava EÚ bez Británie je jednoduchá, bez Francúzska vylúčená.

Neprehliadnite tiež

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.

Na Slovensku pracuje už vyše 39 tisíc cudzincov

Najviac cudzincov je z Rumunska, potom Srbska.

Érsek nevie povedať, či pre Bratislavu objedná vlaky už od decembra

Cestnú dopravu do a z Bratislavy by tak mohli odľahčiť dve nové trate i nové železničné zastávky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop