AKTUALIZOVANÉ 18:25

Vláda odklepla železničný holding. Protimonopolný úrad je proti

Zásadné pripomienky ministra financií ani Protimonopolného úradu nezastavili ministra dopravy v zámere spojiť tri železničné firmy pod jeden holding.

Projekt spájania osobného, nákladného dopravcu a správcu koľajníc sa má definitívne zavŕšiť v roku 2012.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

Agentúrnu správu sme o 18:25 nahradili autorským článkom SME.

Protimonopolný úrad tvrdí, že je to krok späť, ktorým si koledujeme o zásah Európskej komisie.

BRATISLAVA. Tri železničné štátne firmy, ktoré fungujú na našom trhu samostatne niekoľko rokov, sa spoja do holdingu nazvaného Slovenské železnice. Rozhodla o tom vláda, keď schválila legislatívy zámer rezortu dopravy.

Bývalý vládny kabinet rozdelil jednu železničnú spoločnosť na tri firmy - nákladného dopravcu Cargo, osobného dopravcu ZSSK a správcu koľajníc ŽSR - aby otvoril dvere konkurencii na železničnom trhu.

Úspora je stále otázna

Akú úsporu takéto spojenie prinesie, nie je jasné. Minister dopravy Ľubomír Vážny to povedať nevedel.

„Legislatívny zámer nie je najmä o finančných úsporách, ale základom je efektívnejšie a zmysluplnejšie hospodárenie železničných spoločností," povedal.

Vlaňajšie dotácie
  • Železničná spoločnosť Slovensko (osobný dopravca): 202,4 mil. eur z rozpočtu,
  • Železnice SR (správca koľajníc): z rozpočtu 183 mil. eur, návratná pomoc 69,9 mil. eur
  • Cargo (nákladná doprava) :
    166 mil. eur návratná pomoc.
Zdroj: ŽSR, ZSSK, ZSSK Cargo, MDPT

Niektoré činnosti, ktoré dnes robí každá firma zvlášť, by mohli robiť centralizovane. Keďže dve z nich sú dnes štátom štedro dotované, mohlo by to priniesť úsporu v rozpočte. Akú, je tiež zatiaľ otázne. Vyčíslenie ekonomických výhod bolo pritom zásadnou pripomienkou ministerstva financií.

Vážny tvrdí, že rezortu Jána Počiatka vyhovie do konca mája, keď chce v spájaní pokračovať predložením zákona.

Zásadné pripomienky k holdingu má aj Protimonopolný úrad. Obáva sa toho, že tri firmy zastrešené holdingom budú majetkovo a personálne prepojené.

Hrozí tak, že ziskový dopravca bude dotovať neziskového cez krížové dotácie a tiež, že zatvoríme dvere konkurencii na našom železničnom trhu. „Hrozí riziko konfliktu záujmov. Zneprehľadní sa hospodárenie jednotlivých železničných spoločností, čím sa skomplikuje, ak nie úplne zruší, možnosť vstupu nových konkurentov na trh," uviedol Protimonopolný úrad v pripomienkach.

Úrad navyše predpokladá, že železničný holding neobstojí ani pred Európskou komisiou. Tá totiž začala konať proti Rakúsku a Nemecku práve preto, že ich železnice fungujú cez holding.

Vážny hovorí, že na Slovensku to problémy s Európskou komisou nespôsobí. Všetky tri firmy budú podľa neho dcérske spoločnosti s oddeleným účtovníctvom. „Nespojí sa správca železničnej dopravnej cesty s dopravcom," dodal.

Minister sa tiež zaviazal, že založenie holdingu prediskutuje s Európskou komisiou. Tvrdí, že aj pripomienky Protimonopolného úradu zohľadní v neskoršej fáze.

V holdingu nezávislosť nie je

Smernica Európskej komisie nehovorí o tom, že holding by bol problém, ale musí sa garantovať nezávislosť správcu koľajníc od dopravných spoločností, povedal hovorca protimonopolného úradu Vladimír Ferko. „Keď je to holding, garancie tam nie sú dostatočné," doplnil Ferko.

Dopravcovia dnes platia správcovi koľajníc za ich používanie. Táto cena je regulovaná a Vážny ju chce aj vďaka železničnému holdingu znížiť. To sa môže podľa neho neskôr prejaviť aj v znížení cien lístkov na vlak.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  4. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  6. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  7. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  8. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  9. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  10. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 026
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 9 302
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 244
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 964
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 301
  6. Kam do tepla v januári? 2 299
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 187
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 027
  9. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 230
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 215

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zdanenie bitcoinu, menej výhodné sporenie. Čo chystá Kažimír

Zdania obchody, keď spotrebiteľ platí za tovar kryptomenami a stavebné sporenie bude ešte menej výhodné.

SVET

Babiš nedostal dôveru, vládnuť môže roky. Čo čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá.

ŠPORT

Mal smolu i spor s Vůjtkom. Pôjde Nagy na olympiádu?

V mužstve majú byť hráči, ktorí vedia ubrániť oslabenia.

EKONOMIKA

Zo stavebka kupujú ľudia dovolenky. Kažimír ukázal, ako to zmení

Zmeny pravidiel pre stavebné sporenie.

Neprehliadnite tiež

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.

Staviteľovi tunela Višňové hrozí pokuta za meškanie

Tunel mal byť prerazený do konca roka 2017, NDS začala konať.

Čo najširšia medzinárodná spolupráca by mohla účinne regulovať kryptomeny

Podľa expertov je regulácia kryptomien na národnej úrovni vylúčená.

Briti po brexite ušetria viac ako 350 miliónov libier týždenne, tvrdí Johnson

Johnsonov slogan o ušetrených peniazoch už počas kampane vyvolal kritiku.