AKTUALIZOVANÉ 18:25

Vláda odklepla železničný holding. Protimonopolný úrad je proti

Zásadné pripomienky ministra financií ani Protimonopolného úradu nezastavili ministra dopravy v zámere spojiť tri železničné firmy pod jeden holding.

Projekt spájania osobného, nákladného dopravcu a správcu koľajníc sa má definitívne zavŕšiť v roku 2012.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

Agentúrnu správu sme o 18:25 nahradili autorským článkom SME.

Protimonopolný úrad tvrdí, že je to krok späť, ktorým si koledujeme o zásah Európskej komisie.

BRATISLAVA. Tri železničné štátne firmy, ktoré fungujú na našom trhu samostatne niekoľko rokov, sa spoja do holdingu nazvaného Slovenské železnice. Rozhodla o tom vláda, keď schválila legislatívy zámer rezortu dopravy.

Bývalý vládny kabinet rozdelil jednu železničnú spoločnosť na tri firmy - nákladného dopravcu Cargo, osobného dopravcu ZSSK a správcu koľajníc ŽSR - aby otvoril dvere konkurencii na železničnom trhu.

Úspora je stále otázna

Akú úsporu takéto spojenie prinesie, nie je jasné. Minister dopravy Ľubomír Vážny to povedať nevedel.

„Legislatívny zámer nie je najmä o finančných úsporách, ale základom je efektívnejšie a zmysluplnejšie hospodárenie železničných spoločností," povedal.

Vlaňajšie dotácie
  • Železničná spoločnosť Slovensko (osobný dopravca): 202,4 mil. eur z rozpočtu,
  • Železnice SR (správca koľajníc): z rozpočtu 183 mil. eur, návratná pomoc 69,9 mil. eur
  • Cargo (nákladná doprava) :
    166 mil. eur návratná pomoc.
Zdroj: ŽSR, ZSSK, ZSSK Cargo, MDPT

Niektoré činnosti, ktoré dnes robí každá firma zvlášť, by mohli robiť centralizovane. Keďže dve z nich sú dnes štátom štedro dotované, mohlo by to priniesť úsporu v rozpočte. Akú, je tiež zatiaľ otázne. Vyčíslenie ekonomických výhod bolo pritom zásadnou pripomienkou ministerstva financií.

Vážny tvrdí, že rezortu Jána Počiatka vyhovie do konca mája, keď chce v spájaní pokračovať predložením zákona.

Zásadné pripomienky k holdingu má aj Protimonopolný úrad. Obáva sa toho, že tri firmy zastrešené holdingom budú majetkovo a personálne prepojené.

Hrozí tak, že ziskový dopravca bude dotovať neziskového cez krížové dotácie a tiež, že zatvoríme dvere konkurencii na našom železničnom trhu. „Hrozí riziko konfliktu záujmov. Zneprehľadní sa hospodárenie jednotlivých železničných spoločností, čím sa skomplikuje, ak nie úplne zruší, možnosť vstupu nových konkurentov na trh," uviedol Protimonopolný úrad v pripomienkach.

Úrad navyše predpokladá, že železničný holding neobstojí ani pred Európskou komisiou. Tá totiž začala konať proti Rakúsku a Nemecku práve preto, že ich železnice fungujú cez holding.

Vážny hovorí, že na Slovensku to problémy s Európskou komisou nespôsobí. Všetky tri firmy budú podľa neho dcérske spoločnosti s oddeleným účtovníctvom. „Nespojí sa správca železničnej dopravnej cesty s dopravcom," dodal.

Minister sa tiež zaviazal, že založenie holdingu prediskutuje s Európskou komisiou. Tvrdí, že aj pripomienky Protimonopolného úradu zohľadní v neskoršej fáze.

V holdingu nezávislosť nie je

Smernica Európskej komisie nehovorí o tom, že holding by bol problém, ale musí sa garantovať nezávislosť správcu koľajníc od dopravných spoločností, povedal hovorca protimonopolného úradu Vladimír Ferko. „Keď je to holding, garancie tam nie sú dostatočné," doplnil Ferko.

Dopravcovia dnes platia správcovi koľajníc za ich používanie. Táto cena je regulovaná a Vážny ju chce aj vďaka železničnému holdingu znížiť. To sa môže podľa neho neskôr prejaviť aj v znížení cien lístkov na vlak.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 014
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 809
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 946
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 645
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 138
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 101
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 955
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 601
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 145
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 672

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

EKONOMIKA

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách EÚ telefonujeme za rovnaké ceny ako doma.

AUTO

Doprava v Chorvátsku kolabuje, cestu blokujú kolóny a nehody

Skolabovala aj doprava na obchvate Záhrebu.

Neprehliadnite tiež

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.

Deutsche Bank by sa mala po viacmiliardových stratách znovu vrátiť k zisku

Pre banky zostávajú veľkým problémom nízke úrokové sadzby.

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.