Zavedenie mýta presunulo časť nákladnej dopravy na železnicu

Vnútroštátna preprava dreva po železnici v prvom mesiaci tohto roka vzrástla po zavedení elektronického výberu mýta medziročne o 22 670 ton.

(Zdroj: Ilustračné - stock.XCHNG)

BRATISLAVA. Zavedenie elektronického výberu mýta v úvode tohto roka sa odzrkadlilo aj v náraste objemu prepravy na železnici. Vnútroštátna preprava dreva po železnici v prvom mesiaci tohto roka bola vyššia oproti januáru 2009 vyššia o 22 670 ton.

"Vzhľadom k tomu, že január 2009 bol poznačený plynovou krízou, oproti mesačnému priemeru roku 2009 boli tieto prepravy v januári 2010 vyššie o 16 200 ton," informuje Železničná spoločnosť Cargo Slovakia,

Zavedenie elektronického mýta malo podľa spoločnosti pozitívne dopady aj na životné prostredie. Nárast prepravy na železnici spôsobil to, že na cestách bolo o 736 kamiónov s drevom menej, čo má podľa železničnej spoločnosti priamy pozitívny dopad na ekológiu.

"Tieto výsledky zavedenia elektronického mýta znamenajú mesačné zníženie emisií CO2 približne o 9 ton, vrátane emisií vyprodukovaných zvozom dreva z lesa na železničnú stanicu a prepravy po železnici," uvádza Cargo Slovakia. Nezanedbateľnými faktormi súvisiacimi so zavedením mýta a prepravou uvedenej komodity po železnici je podľa spoločnosti aj zvýšenie bezpečnosti na cestách a úľava pre dotknuté obce, ktorými kamióny s drevom prechádzajú.

Presun časti nákladnej dopravy z ciest na železnicu očakávalo po zavedení elektronického výberu mýta aj ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. Nevyhnutnosť presunutia čo najväčšieho množstva nákladu z ciest na železnice zdôvodňoval v závere vlaňajška minister Ľubomír Vážny tým, že zatiaľ čo diaľnice sú preplnené na 80 % až 100 %, železnice sú vyťažené maximálne na 25 % až 30 %.

"Radi by sme, aby spoplatnenie železa, betónu, cementu a dreva, prepravovaného po cestách, prinieslo efekt, že sa tento tovar opäť vráti na železnicu, kam naozaj patrí," povedal Vážny.

Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 897
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 476
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 799
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 622
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 946
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 728
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 483
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 411
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 703
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop