SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Zavedenie mýta presunulo časť nákladnej dopravy na železnicu

Vnútroštátna preprava dreva po železnici v prvom mesiaci tohto roka vzrástla po zavedení elektronického výberu mýta medziročne o 22 670 ton.

(Zdroj: Ilustračné - stock.XCHNG)

BRATISLAVA. Zavedenie elektronického výberu mýta v úvode tohto roka sa odzrkadlilo aj v náraste objemu prepravy na železnici. Vnútroštátna preprava dreva po železnici v prvom mesiaci tohto roka bola vyššia oproti januáru 2009 vyššia o 22 670 ton.

"Vzhľadom k tomu, že január 2009 bol poznačený plynovou krízou, oproti mesačnému priemeru roku 2009 boli tieto prepravy v januári 2010 vyššie o 16 200 ton," informuje Železničná spoločnosť Cargo Slovakia,

Zavedenie elektronického mýta malo podľa spoločnosti pozitívne dopady aj na životné prostredie. Nárast prepravy na železnici spôsobil to, že na cestách bolo o 736 kamiónov s drevom menej, čo má podľa železničnej spoločnosti priamy pozitívny dopad na ekológiu.

"Tieto výsledky zavedenia elektronického mýta znamenajú mesačné zníženie emisií CO2 približne o 9 ton, vrátane emisií vyprodukovaných zvozom dreva z lesa na železničnú stanicu a prepravy po železnici," uvádza Cargo Slovakia. Nezanedbateľnými faktormi súvisiacimi so zavedením mýta a prepravou uvedenej komodity po železnici je podľa spoločnosti aj zvýšenie bezpečnosti na cestách a úľava pre dotknuté obce, ktorými kamióny s drevom prechádzajú.

Presun časti nákladnej dopravy z ciest na železnicu očakávalo po zavedení elektronického výberu mýta aj ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. Nevyhnutnosť presunutia čo najväčšieho množstva nákladu z ciest na železnice zdôvodňoval v závere vlaňajška minister Ľubomír Vážny tým, že zatiaľ čo diaľnice sú preplnené na 80 % až 100 %, železnice sú vyťažené maximálne na 25 % až 30 %.

"Radi by sme, aby spoplatnenie železa, betónu, cementu a dreva, prepravovaného po cestách, prinieslo efekt, že sa tento tovar opäť vráti na železnicu, kam naozaj patrí," povedal Vážny.

Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  2. Aj matematika sa dá skrotiť
  3. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  4. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  5. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  6. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  7. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  10. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 720
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 391
  3. Aká je chémia vôní 12 399
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 11 215
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 383
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 893
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 640
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 278
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 782
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 6 304
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železnice Slovenskej republiky, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.
Dobré ráno

Dobré ráno: Po Haščákovi môže prísť na rad Fico

Haščákovi hrozí 20 rokov za mrežami.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

S Haščákom v pyžame

Keby zaspieval, zničí nielen milovníka koly, ale aj povesť bývalých reformných strán.

Peter Schutz
Petra Vlhová (vľavo) a Veronika Velez-Zuzulová.