SME
Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

Protimonopolný úrad nesúhlasí s novým usporiadaním železníc

Ministerstvo dopravy chce spojiť tri štátne železničné spoločnosti. Návrh sa nepáči Protimonopolnému úradu a ministerstvu financií.

BRATISLAVA. Protimonopolný úrad SR (PMÚ) naďalej zásadne nesúhlasí s predstavami ministerstva dopravy o novej organizačnej podobe a prepojení troch štátnych železničných spoločností. Zásadné výhrady má aj rezort financií. Nič na tom nezmenili ani rozporové konania medzi iniciátorom zámeru a ich zástupcami koncom januára.

Minister dopravy Ľubomír Vážny tak predkladá návrh legislatívneho zámeru nového usporiadania železničných spoločností na stredajšie zasadnutie vlády s rozpormi.

Holdingová štruktúra

Podľa rezortu dopravy má byť do 1. januára 2011 osobitným zákonom založená holdingová štruktúra, ktorú bude zastrešovať novozaložená spoločnosť Slovenské železnice, a.s. vo vlastníctve štátu. Vážny chce návrh zákona o založení Slovenských železníc predložiť vláde do konca mája tohto roka.

Materská spoločnosť by mala byť zároveň majetkovo prepojená so Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko), zabezpečujúcou osobnú dopravu, a tiež nákladným prepravcom Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo).

Slovenské železnice by mali byť personálne prepojené so správcom infraštruktúry Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR), rovnako ako všetky subjekty v holdingovej štruktúre navzájom.

Na dcérske firmy ZSSK Slovensko a ZSSK Cargo, ktoré by mali vzniknúť do 1. januára 2012, majú byť podľa rezortu dopravy prevedené nepotrebné aktíva a výkon činností, ktoré nepredstavujú vedľajšie činnosti mimo ich hlavného predmetu úloh.

Od ŽSR majú byť oddelené nepotrebné aktíva a činnosti nad rámec ich hlavných činností, správa aktív má prejsť na ministerstvo dopravy. Oddelené časti majetku a činností majú byť vložené do základného imania Slovenských železníc. ŽSR by sa mali transformovať na akciovku po 1. januári 2012.

Výrazný krok späť

"Z pohľadu rozvoja a podpory súťažného prostredia úrad navrhované usporiadanie železničných spoločností vníma ako výrazný krok späť. S cieľom podporiť súťaž v oblasti železníc sa uskutočnil proces liberalizácie, kedy v roku 2002 došlo k oddeleniu správcu infraštruktúry od dopravcov a v roku 2005 k oddeleniu osobnej a nákladnej dopravy," zdôvodnil PMÚ nesúhlas s novým usporiadaním železníc.

To podľa neho neguje všetky kroky dosiahnuté liberalizáciou. De facto by došlo aj k opätovnému zlúčeniu manažéra infraštruktúry a prevádzkovateľov dopravy na dráhe do unitárnych železníc, aj keď to nie je cieľom návrhu.

V prípade Rakúska, Nemecka a Poľska, podľa vzoru ktorých rezort dopravy navrhuje holdingový model železníc, začala Európska komisia konanie aj z dôvodu nezabezpečenia dostatočných záruk nezávislosti správcu infraštruktúry od holdingu.

Konflikt záujmov, koniec konkurencie

Podľa PMÚ by sa železnice personálne aj majetkovo prepojili, stratila by sa aj minimálna nezávislosť medzi správcom infraštruktúry a štátnymi dopravcami. "Hrozí riziko konfliktu záujmov, zneprehľadní sa hospodárenie jednotlivých železničných spoločností, čím sa viac skomplikuje, ak nie úplne zruší, možnosť vstupu nových konkurentov na trh," varuje PMÚ. Z

návrhu rezortu dopravy podľa úradu nie je zrejmé, v čom konkrétne je súčasné usporiadanie železničných spoločností nedostatočné, problémové, ani to, čo treba riešiť a z akých dôvodov. Nevyplýva z neho, prečo je navrhovaný model lepší ako existujúci stav, aké konkrétne pozitíva prinesie, ako ani jeho vplyv na náklady na dopravnú cestu.

Prepracovanie návrhu

"Výhoda holdingovej štruktúry spočíva v možnosti ponechať majetok, ako aj riadenie, hospodárenie a kontrolu strategických podnikov plne v rukách štátu, pričom sa však vo veľkej miere zefektívnia vzťahy medzi jednotlivými železničnými spoločnosťami," tvrdí rezort dopravy.

Štát môže podľa neho cez holding priamo, cielene a transparentne ovplyvňovať hospodárne vynakladanie štátnych zdrojov, ako aj čerpanie z fondov Európskej únie. Zároveň môže naďalej zabezpečovať sociálny zmier udržaním zamestnanosti, ako aj ovplyvňovať výšku cestovného a dostupnosť prepravy pre obyvateľov.

Ministerstvo financií žiadalo o prepracovanie návrhu a doplnenie o vyčíslenie predpokladaných ekonomických výhod z navrhovaného usporiadanie železničných spoločností. Tie sú nevyhnutné pre objektívne posúdenie navrhovaného modelu.

Rezort financií žiadal uviesť aj hrubú kvantifikáciu nákladov a prínosov spojených s vytvorením železničného holdingu. Predložený zámer totiž predstavuje zásadnú zmenu súčasného organizačného usporiadania železničných spoločností. Zároveň odporúčalo predložiť materiál na vládu ako koncepciu, nie ako legislatívny zámer.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  2. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  3. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  4. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  5. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Desať najkrajších pláží na Korfu
  8. Vážení poslanci, to naozaj?
  9. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  10. Stiahnite si stovky e-kníh
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Najnovšie dezinfekčné prostriedky
  3. Desať najkrajších pláží na Korfu
  4. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  5. Vážení poslanci, to naozaj?
  6. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Koniec čakania na kuriéra
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 332
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 067
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 721
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 4 823
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 351
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 807
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 590
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 478
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 071
  10. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli 2 996
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prevrátený kamión po búrke v Moravske Novej Vsi.

Supercela priniesla veľké krúpy aj tornádo.


a 4 ďalší 2 h
Sedem obcí na južnej Morave spustošilo tornádo.

Búrka spôsobila obrovské škody.


2 h
Kontrola na rakúsko-slovenskej hranici.

Hranice zostávajú dokorán aj po odhalení delta mutácie na Slovensku.


14 h

Robert Fico s vervou brojí proti vedľajším účinkom očkovania. Najmä proti tým, ktoré sa týkajú priamo jeho.


Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Ministerstvo na tento účel dodatočne vyčlení takmer 15 miliónov eur.


TASR 15 h
Ilustračné foto.

Krajina sa snaží o znižovanie emisií uhlíka.


SITA 16 h
Minister pôdohospodárstva Samuel Vlčan.

V lesoch by sa muselo hospodáriť citlivejšie.


TASR 17 h
Minister životného prostredia Ján Budaj.

Nový predpis schválili europoslanci vo štvrtok.


TASR 18 h