Protimonopolný úrad nesúhlasí s novým usporiadaním železníc

Ministerstvo dopravy chce spojiť tri štátne železničné spoločnosti. Návrh sa nepáči Protimonopolnému úradu a ministerstvu financií.

BRATISLAVA. Protimonopolný úrad SR (PMÚ) naďalej zásadne nesúhlasí s predstavami ministerstva dopravy o novej organizačnej podobe a prepojení troch štátnych železničných spoločností. Zásadné výhrady má aj rezort financií. Nič na tom nezmenili ani rozporové konania medzi iniciátorom zámeru a ich zástupcami koncom januára.

Minister dopravy Ľubomír Vážny tak predkladá návrh legislatívneho zámeru nového usporiadania železničných spoločností na stredajšie zasadnutie vlády s rozpormi.

Holdingová štruktúra

Podľa rezortu dopravy má byť do 1. januára 2011 osobitným zákonom založená holdingová štruktúra, ktorú bude zastrešovať novozaložená spoločnosť Slovenské železnice, a.s. vo vlastníctve štátu. Vážny chce návrh zákona o založení Slovenských železníc predložiť vláde do konca mája tohto roka.

Materská spoločnosť by mala byť zároveň majetkovo prepojená so Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko), zabezpečujúcou osobnú dopravu, a tiež nákladným prepravcom Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo).

Slovenské železnice by mali byť personálne prepojené so správcom infraštruktúry Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR), rovnako ako všetky subjekty v holdingovej štruktúre navzájom.

Na dcérske firmy ZSSK Slovensko a ZSSK Cargo, ktoré by mali vzniknúť do 1. januára 2012, majú byť podľa rezortu dopravy prevedené nepotrebné aktíva a výkon činností, ktoré nepredstavujú vedľajšie činnosti mimo ich hlavného predmetu úloh.

Od ŽSR majú byť oddelené nepotrebné aktíva a činnosti nad rámec ich hlavných činností, správa aktív má prejsť na ministerstvo dopravy. Oddelené časti majetku a činností majú byť vložené do základného imania Slovenských železníc. ŽSR by sa mali transformovať na akciovku po 1. januári 2012.

Výrazný krok späť

"Z pohľadu rozvoja a podpory súťažného prostredia úrad navrhované usporiadanie železničných spoločností vníma ako výrazný krok späť. S cieľom podporiť súťaž v oblasti železníc sa uskutočnil proces liberalizácie, kedy v roku 2002 došlo k oddeleniu správcu infraštruktúry od dopravcov a v roku 2005 k oddeleniu osobnej a nákladnej dopravy," zdôvodnil PMÚ nesúhlas s novým usporiadaním železníc.

To podľa neho neguje všetky kroky dosiahnuté liberalizáciou. De facto by došlo aj k opätovnému zlúčeniu manažéra infraštruktúry a prevádzkovateľov dopravy na dráhe do unitárnych železníc, aj keď to nie je cieľom návrhu.

V prípade Rakúska, Nemecka a Poľska, podľa vzoru ktorých rezort dopravy navrhuje holdingový model železníc, začala Európska komisia konanie aj z dôvodu nezabezpečenia dostatočných záruk nezávislosti správcu infraštruktúry od holdingu.

Konflikt záujmov, koniec konkurencie

Podľa PMÚ by sa železnice personálne aj majetkovo prepojili, stratila by sa aj minimálna nezávislosť medzi správcom infraštruktúry a štátnymi dopravcami. "Hrozí riziko konfliktu záujmov, zneprehľadní sa hospodárenie jednotlivých železničných spoločností, čím sa viac skomplikuje, ak nie úplne zruší, možnosť vstupu nových konkurentov na trh," varuje PMÚ. Z

návrhu rezortu dopravy podľa úradu nie je zrejmé, v čom konkrétne je súčasné usporiadanie železničných spoločností nedostatočné, problémové, ani to, čo treba riešiť a z akých dôvodov. Nevyplýva z neho, prečo je navrhovaný model lepší ako existujúci stav, aké konkrétne pozitíva prinesie, ako ani jeho vplyv na náklady na dopravnú cestu.

Prepracovanie návrhu

"Výhoda holdingovej štruktúry spočíva v možnosti ponechať majetok, ako aj riadenie, hospodárenie a kontrolu strategických podnikov plne v rukách štátu, pričom sa však vo veľkej miere zefektívnia vzťahy medzi jednotlivými železničnými spoločnosťami," tvrdí rezort dopravy.

Štát môže podľa neho cez holding priamo, cielene a transparentne ovplyvňovať hospodárne vynakladanie štátnych zdrojov, ako aj čerpanie z fondov Európskej únie. Zároveň môže naďalej zabezpečovať sociálny zmier udržaním zamestnanosti, ako aj ovplyvňovať výšku cestovného a dostupnosť prepravy pre obyvateľov.

Ministerstvo financií žiadalo o prepracovanie návrhu a doplnenie o vyčíslenie predpokladaných ekonomických výhod z navrhovaného usporiadanie železničných spoločností. Tie sú nevyhnutné pre objektívne posúdenie navrhovaného modelu.

Rezort financií žiadal uviesť aj hrubú kvantifikáciu nákladov a prínosov spojených s vytvorením železničného holdingu. Predložený zámer totiž predstavuje zásadnú zmenu súčasného organizačného usporiadania železničných spoločností. Zároveň odporúčalo predložiť materiál na vládu ako koncepciu, nie ako legislatívny zámer.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 286
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 961
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 800
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 572
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 441
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 722
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 470
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 352
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 734
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 685

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ani vyšetrovanie Dúhu nepripraví o verejné zákazky. Pozrite sa, čo stavia

Zmluva na výstavbu tunela za 500 miliónov eur rieši korupciu, vyšetrovanie daní nie.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

SVET

Američania pokračujú vo vývoji elektromagnetického dela

Častým mýtom spojeným s EM delami je krátka životnosť.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.