Protimonopolný úrad nesúhlasí s novým usporiadaním železníc

Ministerstvo dopravy chce spojiť tri štátne železničné spoločnosti. Návrh sa nepáči Protimonopolnému úradu a ministerstvu financií.

BRATISLAVA. Protimonopolný úrad SR (PMÚ) naďalej zásadne nesúhlasí s predstavami ministerstva dopravy o novej organizačnej podobe a prepojení troch štátnych železničných spoločností. Zásadné výhrady má aj rezort financií. Nič na tom nezmenili ani rozporové konania medzi iniciátorom zámeru a ich zástupcami koncom januára.

Minister dopravy Ľubomír Vážny tak predkladá návrh legislatívneho zámeru nového usporiadania železničných spoločností na stredajšie zasadnutie vlády s rozpormi.

Holdingová štruktúra

Podľa rezortu dopravy má byť do 1. januára 2011 osobitným zákonom založená holdingová štruktúra, ktorú bude zastrešovať novozaložená spoločnosť Slovenské železnice, a.s. vo vlastníctve štátu. Vážny chce návrh zákona o založení Slovenských železníc predložiť vláde do konca mája tohto roka.

Materská spoločnosť by mala byť zároveň majetkovo prepojená so Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko), zabezpečujúcou osobnú dopravu, a tiež nákladným prepravcom Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo).

Slovenské železnice by mali byť personálne prepojené so správcom infraštruktúry Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR), rovnako ako všetky subjekty v holdingovej štruktúre navzájom.

Na dcérske firmy ZSSK Slovensko a ZSSK Cargo, ktoré by mali vzniknúť do 1. januára 2012, majú byť podľa rezortu dopravy prevedené nepotrebné aktíva a výkon činností, ktoré nepredstavujú vedľajšie činnosti mimo ich hlavného predmetu úloh.

Od ŽSR majú byť oddelené nepotrebné aktíva a činnosti nad rámec ich hlavných činností, správa aktív má prejsť na ministerstvo dopravy. Oddelené časti majetku a činností majú byť vložené do základného imania Slovenských železníc. ŽSR by sa mali transformovať na akciovku po 1. januári 2012.

Výrazný krok späť

"Z pohľadu rozvoja a podpory súťažného prostredia úrad navrhované usporiadanie železničných spoločností vníma ako výrazný krok späť. S cieľom podporiť súťaž v oblasti železníc sa uskutočnil proces liberalizácie, kedy v roku 2002 došlo k oddeleniu správcu infraštruktúry od dopravcov a v roku 2005 k oddeleniu osobnej a nákladnej dopravy," zdôvodnil PMÚ nesúhlas s novým usporiadaním železníc.

To podľa neho neguje všetky kroky dosiahnuté liberalizáciou. De facto by došlo aj k opätovnému zlúčeniu manažéra infraštruktúry a prevádzkovateľov dopravy na dráhe do unitárnych železníc, aj keď to nie je cieľom návrhu.

V prípade Rakúska, Nemecka a Poľska, podľa vzoru ktorých rezort dopravy navrhuje holdingový model železníc, začala Európska komisia konanie aj z dôvodu nezabezpečenia dostatočných záruk nezávislosti správcu infraštruktúry od holdingu.

Konflikt záujmov, koniec konkurencie

Podľa PMÚ by sa železnice personálne aj majetkovo prepojili, stratila by sa aj minimálna nezávislosť medzi správcom infraštruktúry a štátnymi dopravcami. "Hrozí riziko konfliktu záujmov, zneprehľadní sa hospodárenie jednotlivých železničných spoločností, čím sa viac skomplikuje, ak nie úplne zruší, možnosť vstupu nových konkurentov na trh," varuje PMÚ. Z

návrhu rezortu dopravy podľa úradu nie je zrejmé, v čom konkrétne je súčasné usporiadanie železničných spoločností nedostatočné, problémové, ani to, čo treba riešiť a z akých dôvodov. Nevyplýva z neho, prečo je navrhovaný model lepší ako existujúci stav, aké konkrétne pozitíva prinesie, ako ani jeho vplyv na náklady na dopravnú cestu.

Prepracovanie návrhu

"Výhoda holdingovej štruktúry spočíva v možnosti ponechať majetok, ako aj riadenie, hospodárenie a kontrolu strategických podnikov plne v rukách štátu, pričom sa však vo veľkej miere zefektívnia vzťahy medzi jednotlivými železničnými spoločnosťami," tvrdí rezort dopravy.

Štát môže podľa neho cez holding priamo, cielene a transparentne ovplyvňovať hospodárne vynakladanie štátnych zdrojov, ako aj čerpanie z fondov Európskej únie. Zároveň môže naďalej zabezpečovať sociálny zmier udržaním zamestnanosti, ako aj ovplyvňovať výšku cestovného a dostupnosť prepravy pre obyvateľov.

Ministerstvo financií žiadalo o prepracovanie návrhu a doplnenie o vyčíslenie predpokladaných ekonomických výhod z navrhovaného usporiadanie železničných spoločností. Tie sú nevyhnutné pre objektívne posúdenie navrhovaného modelu.

Rezort financií žiadal uviesť aj hrubú kvantifikáciu nákladov a prínosov spojených s vytvorením železničného holdingu. Predložený zámer totiž predstavuje zásadnú zmenu súčasného organizačného usporiadania železničných spoločností. Zároveň odporúčalo predložiť materiál na vládu ako koncepciu, nie ako legislatívny zámer.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  3. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  4. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  5. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  6. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  7. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  8. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  9. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  10. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 839
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 694
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 936
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 517
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 856
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 321
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 106
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 632
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 856
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 716

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

DOMOV

Štúdia spochybňuje liek na cukrovku dovezený z Kuby

Najdôležitejšími výhradami sú nevýrazná účinnosť a otázna bezpečnosť.

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

Neprehliadnite tiež

Generali preveruje vyše desať krajín, z ktorých sa môže úplne stiahnuť

Medzi strategické ciele poisťovne je rast v Ázii.

Orange zaznamenal vlani nárast tržieb aj zisku

Čistý zisk skupiny Orange vlani vzrástol o približne desatinu.

Barclays sa vlani vrátila k zisku

Banka sa postupne zbavuje prevádzok, ktoré nie sú "jadrom" jej podnikania.

Tesla pred koncom roka skončila v strate

Za celý minulý rok skončila firma v strate takmer 675 miliónov dolárov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop