Protimonopolný úrad nesúhlasí s novým usporiadaním železníc

Ministerstvo dopravy chce spojiť tri štátne železničné spoločnosti. Návrh sa nepáči Protimonopolnému úradu a ministerstvu financií.

BRATISLAVA. Protimonopolný úrad SR (PMÚ) naďalej zásadne nesúhlasí s predstavami ministerstva dopravy o novej organizačnej podobe a prepojení troch štátnych železničných spoločností. Zásadné výhrady má aj rezort financií. Nič na tom nezmenili ani rozporové konania medzi iniciátorom zámeru a ich zástupcami koncom januára.

Minister dopravy Ľubomír Vážny tak predkladá návrh legislatívneho zámeru nového usporiadania železničných spoločností na stredajšie zasadnutie vlády s rozpormi.

Holdingová štruktúra

Podľa rezortu dopravy má byť do 1. januára 2011 osobitným zákonom založená holdingová štruktúra, ktorú bude zastrešovať novozaložená spoločnosť Slovenské železnice, a.s. vo vlastníctve štátu. Vážny chce návrh zákona o založení Slovenských železníc predložiť vláde do konca mája tohto roka.

Materská spoločnosť by mala byť zároveň majetkovo prepojená so Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko), zabezpečujúcou osobnú dopravu, a tiež nákladným prepravcom Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo).

Slovenské železnice by mali byť personálne prepojené so správcom infraštruktúry Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR), rovnako ako všetky subjekty v holdingovej štruktúre navzájom.

Na dcérske firmy ZSSK Slovensko a ZSSK Cargo, ktoré by mali vzniknúť do 1. januára 2012, majú byť podľa rezortu dopravy prevedené nepotrebné aktíva a výkon činností, ktoré nepredstavujú vedľajšie činnosti mimo ich hlavného predmetu úloh.

Od ŽSR majú byť oddelené nepotrebné aktíva a činnosti nad rámec ich hlavných činností, správa aktív má prejsť na ministerstvo dopravy. Oddelené časti majetku a činností majú byť vložené do základného imania Slovenských železníc. ŽSR by sa mali transformovať na akciovku po 1. januári 2012.

Výrazný krok späť

"Z pohľadu rozvoja a podpory súťažného prostredia úrad navrhované usporiadanie železničných spoločností vníma ako výrazný krok späť. S cieľom podporiť súťaž v oblasti železníc sa uskutočnil proces liberalizácie, kedy v roku 2002 došlo k oddeleniu správcu infraštruktúry od dopravcov a v roku 2005 k oddeleniu osobnej a nákladnej dopravy," zdôvodnil PMÚ nesúhlas s novým usporiadaním železníc.

To podľa neho neguje všetky kroky dosiahnuté liberalizáciou. De facto by došlo aj k opätovnému zlúčeniu manažéra infraštruktúry a prevádzkovateľov dopravy na dráhe do unitárnych železníc, aj keď to nie je cieľom návrhu.

V prípade Rakúska, Nemecka a Poľska, podľa vzoru ktorých rezort dopravy navrhuje holdingový model železníc, začala Európska komisia konanie aj z dôvodu nezabezpečenia dostatočných záruk nezávislosti správcu infraštruktúry od holdingu.

Konflikt záujmov, koniec konkurencie

Podľa PMÚ by sa železnice personálne aj majetkovo prepojili, stratila by sa aj minimálna nezávislosť medzi správcom infraštruktúry a štátnymi dopravcami. "Hrozí riziko konfliktu záujmov, zneprehľadní sa hospodárenie jednotlivých železničných spoločností, čím sa viac skomplikuje, ak nie úplne zruší, možnosť vstupu nových konkurentov na trh," varuje PMÚ. Z

návrhu rezortu dopravy podľa úradu nie je zrejmé, v čom konkrétne je súčasné usporiadanie železničných spoločností nedostatočné, problémové, ani to, čo treba riešiť a z akých dôvodov. Nevyplýva z neho, prečo je navrhovaný model lepší ako existujúci stav, aké konkrétne pozitíva prinesie, ako ani jeho vplyv na náklady na dopravnú cestu.

Prepracovanie návrhu

"Výhoda holdingovej štruktúry spočíva v možnosti ponechať majetok, ako aj riadenie, hospodárenie a kontrolu strategických podnikov plne v rukách štátu, pričom sa však vo veľkej miere zefektívnia vzťahy medzi jednotlivými železničnými spoločnosťami," tvrdí rezort dopravy.

Štát môže podľa neho cez holding priamo, cielene a transparentne ovplyvňovať hospodárne vynakladanie štátnych zdrojov, ako aj čerpanie z fondov Európskej únie. Zároveň môže naďalej zabezpečovať sociálny zmier udržaním zamestnanosti, ako aj ovplyvňovať výšku cestovného a dostupnosť prepravy pre obyvateľov.

Ministerstvo financií žiadalo o prepracovanie návrhu a doplnenie o vyčíslenie predpokladaných ekonomických výhod z navrhovaného usporiadanie železničných spoločností. Tie sú nevyhnutné pre objektívne posúdenie navrhovaného modelu.

Rezort financií žiadal uviesť aj hrubú kvantifikáciu nákladov a prínosov spojených s vytvorením železničného holdingu. Predložený zámer totiž predstavuje zásadnú zmenu súčasného organizačného usporiadania železničných spoločností. Zároveň odporúčalo predložiť materiál na vládu ako koncepciu, nie ako legislatívny zámer.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 109
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 5 483
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 878
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 356
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 625
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 284
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 076
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 912
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 831
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 686

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Ešte v marci robil v obleku kliky. Železná vôľa urobila z Jana Třísku Američana

Legendárny herec z Obecnej školy sa už v Česku necítil doma.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

ŠPORT

Expert: Sagan je ako rocková hviezda cyklistiky

MS môže pokojne vyhrať aj sedemkrát, myslí si.

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

Neprehliadnite tiež

Pozrite sa, koľko rokov pracovného života môžete ako Európan očakávať (Eurostat)

Za uplynulú dekádu stúpla očakávaná dĺžka pracovného života v priemere o 1,8 roka, zistil európsky štatistický úrad.

Škoda chce presunúť časť výroby Superb do Nemecka

Automobilka v súčasnosti nedokáže uspokojiť veľký dopyt zákazníkov po vozidlách.

Štát do budúcna počíta s novou jadrovou elektrárňou v Bohuniciach

Podľa investičného zámeru sa pôvodne uvažovalo so začiatkom výstavby novej jadrovej elektrárne v roku 2021.

Trump sľubuje najradikálnejšie zníženie daní v histórii USA

Plán komplexnej daňovej reformy je už úplne finalizovaný, tvrdí americký prezident.