Emisie by chceli tendrovať

V parlamente je zákon, ktorý by mohol zabrániť tomu, aby emisné kvóty získavali pofidérne firmy.

Minister životného prostredia Jozef Medveď stále nepovedal, ako vyrieši emisnú kauzu.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Emisné kvóty, ktoré patria Slovensku, môže ministerstvo životného prostredia predať iba na dražbe kvót či pomocou sprostredkovateľa, vybraného vo verejnej súťaži. Takýto poslanecký návrh Tomáša Galbavého (SDKÚ) by mal dnes schvaľovať parlament v prvom čítaní.

Ak by ho poslanci prijali, v budúcnosti by už nemala získať slovenské emisné kvóty neznáma firma za zvláštnych okolností. Tak ako získala zmluvu na 50 miliónov emisných kvót za 5,05 eura za tonu americká garážová firma Interblue Group. Ide pritom o sprostredkovateľa, ktorý 15 miliónov ton našich emisných kvót predal s oveľa vyšším ziskom. Emisie totiž skončili pravdepodobne v Japonsku, vyplýva to z prevodov národných emisných registrov.

Interblue Group získala naše emisné kvóty priamo, bez verejného obstarávania koncom roku 2008. Umožnila jej to novela zákona o obchodovaní s emisnými kvótami, ktorú prijala Ficova vláda v roku 2007. Podľa nej môže kvóty štát predať aj priamo či sprostredkovane, bez verejnej súťaže.

Priamy predaj sa mu nepáčil

Návrh, aby sa emisné kvóty mohli predávať iba na dražbe alebo vo verejnej súťaži, je však opozičný, a tak pravdepodobne nenájde podporu koaličných poslancov. „Návrh je zaujímavý a aj perspektívny, ale nie je v balíku zákonov, na ktorých sa dohodla koalícia," povedal Jozef Halecký (HZDS). Jozefovi Ďuračkovi z SNS sa návrh nepáči: „Keď príde kupec s dobrou ponukou, prečo by nemohol kupovať priamo?" pýta sa.

Čo si o návrhu myslí premiér, nie je známe, do uzávierky neodpovedal na otázky. Ešte v apríli, keď aféra okolo predaja emisných kvót naberala na obrátkach, však Robert Fico povedal: „Oni sami v 2004 prijali zákon, na základe ktorého možno priamo bez akýchkoľvek verejných obstarávaní predať nepridelenú časť rezervy ľubovoľnému účastníkovi konania."

Týmito slovami kritizoval Dzurindovu vládu, že sa môžu kvóty predávať aj priamo, bez verejného obstarávania. Faktom však je, že sa legislatíva upravila za jeho vlády a k náprave nedošlo.

Medveď stále nič nepredložil

Premiérovi pravdepodobne neprekáža ani to, že minister životného prostredia Jozef Medveď stále nepredložil na rokovanie vlády návrh riešenia vypovedania zmluvy s Interblue Group. Neposkytol ani odpoveď na otázku, ako získať od konateľky Jany Lütkenovej doplatok 15 miliónov eur.

Fico v diskusnej relácii SRo v polovici januára povedal, že „minister životného prostredia musí nájsť také cesty, aby zrušil zmluvu s Interblue a súčasne urobil všetky právne kroky k tomu, aby 15 miliónov eur od spoločnosti vymohol".

Analýzu mal Medveď predložiť ešte v januári. Kedy tak urobí, nie je známe. Podľa hovorkyne environrezortu Jany Kaplanovej je minister do stredy nezastihnuteľný. Nevedela preto odpovedať ani na to, či konateľka Interblue Group už poslala dokumenty o právnom nástupníctve Interblue Group Europe.

Lütkenová totiž koncom minulého roka zrušila pôvodnú Interblue Group v USA a tvrdí, že nástupcom je jej švajčiarska Interblue Group Europe. Zatiaľ to však nedokázala. Pôvodná Interblue Group z USA odkúpila 15 miliónov emisných kvót za nevýhodnú sumu 5,05 eura za tonu s eurovým bonusom. Ten stále nevyplatila. Na ďalších 35 miliónov ton má nárok podľa emisnej zmluvy, ktorá stále platí.

Ako vláda plní sľub zabezpečiť úspory vo verejnom obstarávaní, správe nehnuteľností a informačných systémov

Čo sľúbili: Toto sú cesty - verejné obstarávanie, vážna kontrola na úrovni verejného obstarávania, kde sa pohybujú desiatky miliárd korún, tuším je to 80 alebo 90 miliárd. Ak len 10 %, pán poslanec, urobíme takýmto spôsobom, len tam máme 9 miliárd.

Zdroj: Pavol Paška, SMER, po voľbách podpredseda parlamentu, TA3, V politike, 10.1.2006


Obrovské množstvo dodatočných zdrojov je v samotnej rezerve a neefektívnosti vynakladania finančných prostriedkov v rámci verejnej správy. (...) Našou hlavnou ambíciou je hľadať presne túto neefektívnosť. (...) A na to je množstvo príkladov, (...) napríklad centrálne verejné obstarávanie, centrálna správa nehnuteľností, centrálna správa informačných systémov. Toto všetko sa tu zanedbávalo dlhé roky (...).

Zdroj: Ján Počiatek, minister financií (SMER), TA3, V politike, 17.12.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ide o jeden z najlepších sľubov súčasnej vlády. Na verejnom obstarávaní možno ušetriť miliardy chýbajúce v iných rezortoch. Splnenie sľubu si však vyžaduje dlhodobo dosadzovať do riadiacich funkcií ľudí vysoko odolných voči korupcii. Rozhodnutia komisií pri rôznych tendroch by mali byť zverejnené na internete vrátane informácie o tom, ktorý člen komisie ako hlasoval.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda nepresadila zmeny, ktoré by priniesli úspory. Nezaviedla centrálnu správu nehnuteľností (výnimkou sú rezorty vnútra a kultúry, kde proces začal výberom centrálneho správcu), informačných systémov ani verejného obstarávania. Tiež nepresadila povinnosť uskutočňovať verejné obstarávanie pomocou elektronického systému, ktorý by zvýšil jeho efektívnosť. O mrhaní verejných zdrojov svedčia tiež desiatky medializovaných káuz a podozrení z klientelizmu a korupcie.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 268
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 692
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 265
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 997
  5. Kam do tepla v januári? 1 756
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 394
  7. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 333
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 306
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 898
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 888

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Neprehliadnite tiež

Ľudí bez práce je zas o čosi menej, nezamestnanosť klesla na 5,94 percenta

Od konca minulého roka je na Slovensku bez práce historicky najmenej ľudí od vzniku republiky.

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 2,7 až 3 milióny cestujúcich.

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.