Pôvodný agentúrny text bol nahradený článkom SME.
BRATISLAVA. Na rozdiel od priemyslu je v stavebníctve zlepšenie ešte v nedohľadne. Vlani v decembri klesla stavebná produkcia o viac ako 18 percent oproti decembru 2008. V novembri minulého roka bol pritom medziročný pokles na úrovni 13,5 percenta.
Počas celého minulého roka tak stavebná produkcia klesla o viac ako 11 percent. Analytici tento prepad pripisujú najmä vysokému rastu v roku 2008. „Netreba zabúdať na to, že až do decembra 2008 sa slovenské stavebníctvo tešilo dvojcifernému medziročnému rastu - za rok 2008 o 12 percent," povedal Vladimír Vaňo, hlavný analytik Volksbank Slovensko.
Diaľnice by mohli pomôcť
Aj do budúcna ostávajú analytici pesimistickí, v najbližšom polroku neočakávajú zlepšenie. Keďže kríza v stavebníctve vypukla o niečo neskôr oproti priemyslu, bude ju v odvetví cítiť dlhšie, vysvetľuje analytička Poštovej banky Eva Sadovská, prečo v stavebníctve nedochádza k zlepšeniu.
„Dokončujú sa projekty naštartované ešte pred krízou. No nad novými zákazkami visí v súčasnosti i v budúcnosti veľký otáznik," povedala.
Málo stavebných projektov do budúcna predpokladá aj analytik Slovenskej sporiteľne Michal Mušák. Tvrdí však, že stavebníctvu by mohla pomôcť výstavba diaľníc.
Firmy budú zanikať
Optimisticky nevidia tento rok nielen analytici, ale ani firmy, ktoré predávajú stavebniny a ponúkajú stavebnú prácu. „Neočakávame zlepšenie. Budeme bojovať o každého zákazníka," povedala Jana Hodúrová, obchodná zástupkyňa spoločnosti Stavospol. Odhaduje, že v tomto roku zanikne viacero firiem.
Pesimistom je aj Marián Grigeľ, ktorý vlastní rovnomennú stavebnú firmu. Predpokladá, že spoločnosti, ktoré majú menej ako 15 zamestnancov, z trhu pomaly zmiznú. Zlepšenie v dohľadnom čase nevidí. „Na trhu nie je dosť ochoty spolupracovať. Banky radšej poskytnú peniaze štátu na PPP projekty a neinvestujú ich do bývania," povedal.
Podľa spoločnosti Holcim je pokles v ich dopyte vyšší, ako hovoria štatistiky. Vo firme zaznamenali oproti minulému roku prepad o 30 percent. Firmy sa snažia výpadky riešiť udržovaním zákazníkov, zlepšovaním servisu aj racionalizáciou a zefektívnením práce.