SME
Pondelok, 23. november, 2020 | Meniny má KlementKrížovkyKrížovky

Do mýtnych služieb sa už zapájajú ďalší

Podnikateľ sa snaží pomôcť dopravcom spočítať mýto. Jednoduchšie a rýchlejšie.

BRATISLAVA. „Aj vás otravuje elektronické mýto? Lezie vám na nervy zložité a prácne počítanie nákladov z nekonečných údajov, ktoré sa vám zobrazujú na stránke emyto?"

Takto sa podnikateľ Peter Bukový prihovára dopravcom cez e­maily. Jeho brat, ktorý má dopravnú firmu, sa mu posťažoval, že nad dátami o mýtnom od prevádzkovateľa systému - firmy SkyToll - trávi hodiny. Ak si chce spočítať, koľko na mýte minuli jeho autá, napríklad predchádzajúci deň, musí naťukávať do kalkulačky cenu za jeden prejdený úsek za druhým.

Bukový jemu i iným chce šetriť čas. Dopravca si dáta od SkyTollu skopíruje do jeho systému, a ten mu ich spočíta. Vymyslieť a urobiť tento systém mu trvalo niekoľko hodín. Vraví, že by to dokázal urobiť aj študent.

Systém by to mal zvládnuť

Jana Sarvašová z Únie autodopravcov Slovenska upozorňuje, že takéto základné veci by mal zvládnuť aj systém SkyTollu, keďže mýto vyšlo na rekordných 852 miliónov. Takáto služba by teda už mala byť v cene.
Podľa Lenky Lendackej, hovorkyne SkyTollu, firma riešenie má - exportovanie. Zákazník získa v rámci samoobslužnej zóny podrobné údaje o realizovaných transakciách.

„Následne môže využiť údaje na podrobnú analýzu v ďalších softvérových programoch, napríklad v Exceli. Stačí, ak si údaje o prejazdených vymedzených úsekoch vyexportuje," povedala Lendacká.

Hlavný problém je kontrola

U Bukového by dopravcovia platili po dve eurá mesačne. Podľa Sarvašovej však jeho systém nerieši hlavný problém - nezvládne skontrolovať, či SkyToll naúčtoval len to, čo dopravcovia naozaj prešli. Na to si musia množstvo dát prekontrolovať jedno za druhým a porovnávať s tým, po ktorých trasách a koľko kamióny išli.

Sarvašová sa obáva, že takto by mohol dáta niekto tretí zneužiť. Dopravcom by skôr pomohla presná mýtna kalkulačka. Keď si do nej zadá dopravca trasu z Bratislavy do Košíc a z Bratislavy do Trenčína, vypočíta mu zhruba rovnaké mýto.

Lendacká vraví, že ak dopravca zadá trasu Bratislava - Košice, vygeneruje mu systém mýto za najkratšiu možnú trasu. Ak chce najpresnejšie údaje, mal by podrobne zadať, cez ktoré mestá chce ísť.

Sarvašová tvrdí, že to nestačí, v systéme nie je mapa, ktorá by ukázala, s akými úsekmi sa vo vypočítanom mýte ráta.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Neberieme štúdium športovo, ale športujeme
  2. Investície s fixným ročným výnosom 5,5 % - 8 %
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  4. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  5. Vianočnú edíciu kávy Starbucks tento rok kúpite už aj v obchode
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  8. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME
  10. Mercedes-Benz EQV je elektrické riešenie všestranného vozidla
  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  3. Ako overiť či máte aktívny druhý pilier?
  4. Kurzarbeit – then, now and tomorrow
  5. Fanshop HC Košice prichádza s novinkami
  6. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  7. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe
  8. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  9. Vianočnú edíciu kávy Starbucks tento rok kúpite už aj v obchode
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 598
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 549
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 10 017
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 401
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 310
  6. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 9 002
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 981
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 801
  9. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 8 603
  10. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 568
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Richard Sulík
Ppremiér Igor Matovič (vpravo) a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Premiér Igor Matovič.
Komentár Tomáša Prokopčáka

Jedna zlá a dve dobré správy o novej vakcíne

Očkovanie je jeden z najúžasnejších objavov ľudstva.

Tomáš Prokopčák.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Martin Miler

Doležal: Otvorenie zimnej sezóny v lyžiarskych strediskách stále nie je isté

Rezort dopravy má vypracovaný plán a čaká na vyjadrenie odborníkov.

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Kvalitný plán obnovy si vyžaduje čas. Ale tomu Fico nerozumie, odkázal Heger

Minister financií reagoval na kritiku predsedu Smeru na absenciu plánu obnovy pre EÚ.

Minister financií Eduard Heger na tlačovej konferencii o národnom reformnom pláne.