Do mýtnych služieb sa už zapájajú ďalší

Podnikateľ sa snaží pomôcť dopravcom spočítať mýto. Jednoduchšie a rýchlejšie.

BRATISLAVA. „Aj vás otravuje elektronické mýto? Lezie vám na nervy zložité a prácne počítanie nákladov z nekonečných údajov, ktoré sa vám zobrazujú na stránke emyto?"

Takto sa podnikateľ Peter Bukový prihovára dopravcom cez e­maily. Jeho brat, ktorý má dopravnú firmu, sa mu posťažoval, že nad dátami o mýtnom od prevádzkovateľa systému - firmy SkyToll - trávi hodiny. Ak si chce spočítať, koľko na mýte minuli jeho autá, napríklad predchádzajúci deň, musí naťukávať do kalkulačky cenu za jeden prejdený úsek za druhým.

Bukový jemu i iným chce šetriť čas. Dopravca si dáta od SkyTollu skopíruje do jeho systému, a ten mu ich spočíta. Vymyslieť a urobiť tento systém mu trvalo niekoľko hodín. Vraví, že by to dokázal urobiť aj študent.

Systém by to mal zvládnuť

Jana Sarvašová z Únie autodopravcov Slovenska upozorňuje, že takéto základné veci by mal zvládnuť aj systém SkyTollu, keďže mýto vyšlo na rekordných 852 miliónov. Takáto služba by teda už mala byť v cene.
Podľa Lenky Lendackej, hovorkyne SkyTollu, firma riešenie má - exportovanie. Zákazník získa v rámci samoobslužnej zóny podrobné údaje o realizovaných transakciách.

„Následne môže využiť údaje na podrobnú analýzu v ďalších softvérových programoch, napríklad v Exceli. Stačí, ak si údaje o prejazdených vymedzených úsekoch vyexportuje," povedala Lendacká.

Hlavný problém je kontrola

U Bukového by dopravcovia platili po dve eurá mesačne. Podľa Sarvašovej však jeho systém nerieši hlavný problém - nezvládne skontrolovať, či SkyToll naúčtoval len to, čo dopravcovia naozaj prešli. Na to si musia množstvo dát prekontrolovať jedno za druhým a porovnávať s tým, po ktorých trasách a koľko kamióny išli.

Sarvašová sa obáva, že takto by mohol dáta niekto tretí zneužiť. Dopravcom by skôr pomohla presná mýtna kalkulačka. Keď si do nej zadá dopravca trasu z Bratislavy do Košíc a z Bratislavy do Trenčína, vypočíta mu zhruba rovnaké mýto.

Lendacká vraví, že ak dopravca zadá trasu Bratislava - Košice, vygeneruje mu systém mýto za najkratšiu možnú trasu. Ak chce najpresnejšie údaje, mal by podrobne zadať, cez ktoré mestá chce ísť.

Sarvašová tvrdí, že to nestačí, v systéme nie je mapa, ktorá by ukázala, s akými úsekmi sa vo vypočítanom mýte ráta.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 380
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 589
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 193
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 701
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 290
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 226
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 070
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 005
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 701
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 653

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Možno to zle vidím; možno Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky alebo prehnane.

KOMENTÁRE

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

SMS-kou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu.

Neprehliadnite tiež

Tesco otvorilo pri Galante najväčšie distribučné centrum v strednej Európe

Nové centrum sa zameriava na distribúciu potravín, kozmetiky, oblečenia a techniky. Zamestnalo 1 200 ľudí.

Počet turistov v Dubrovníku je neúnosne vysoký, primátor ho chce obmedziť kvótou

Z krátkodobého ekonomického hľadiska obmedzenie počtu turistov bude pre mesto nevýhodné.

Minimálna mzda v Česku vzrastie na 12.200 korún, rozhodla vláda

Zvýšenie minimálnej mzdy zohľadňuje priaznivý ekonomický vývoj. Česko má v súčasnosti najnižšiu nezamestnanosť v Európskej únii.

Volkswagen investuje do elektroáut a klasických motorov 19 miliárd eur

Volkswagen chce do roku 2025 uviesť na trh viac ako 30 modelov áut s elektrickým pohonom.