Do mýtnych služieb sa už zapájajú ďalší

Podnikateľ sa snaží pomôcť dopravcom spočítať mýto. Jednoduchšie a rýchlejšie.

BRATISLAVA. „Aj vás otravuje elektronické mýto? Lezie vám na nervy zložité a prácne počítanie nákladov z nekonečných údajov, ktoré sa vám zobrazujú na stránke emyto?"

Takto sa podnikateľ Peter Bukový prihovára dopravcom cez e­maily. Jeho brat, ktorý má dopravnú firmu, sa mu posťažoval, že nad dátami o mýtnom od prevádzkovateľa systému - firmy SkyToll - trávi hodiny. Ak si chce spočítať, koľko na mýte minuli jeho autá, napríklad predchádzajúci deň, musí naťukávať do kalkulačky cenu za jeden prejdený úsek za druhým.

Bukový jemu i iným chce šetriť čas. Dopravca si dáta od SkyTollu skopíruje do jeho systému, a ten mu ich spočíta. Vymyslieť a urobiť tento systém mu trvalo niekoľko hodín. Vraví, že by to dokázal urobiť aj študent.

Systém by to mal zvládnuť

Jana Sarvašová z Únie autodopravcov Slovenska upozorňuje, že takéto základné veci by mal zvládnuť aj systém SkyTollu, keďže mýto vyšlo na rekordných 852 miliónov. Takáto služba by teda už mala byť v cene.
Podľa Lenky Lendackej, hovorkyne SkyTollu, firma riešenie má - exportovanie. Zákazník získa v rámci samoobslužnej zóny podrobné údaje o realizovaných transakciách.

„Následne môže využiť údaje na podrobnú analýzu v ďalších softvérových programoch, napríklad v Exceli. Stačí, ak si údaje o prejazdených vymedzených úsekoch vyexportuje," povedala Lendacká.

Hlavný problém je kontrola

U Bukového by dopravcovia platili po dve eurá mesačne. Podľa Sarvašovej však jeho systém nerieši hlavný problém - nezvládne skontrolovať, či SkyToll naúčtoval len to, čo dopravcovia naozaj prešli. Na to si musia množstvo dát prekontrolovať jedno za druhým a porovnávať s tým, po ktorých trasách a koľko kamióny išli.

Sarvašová sa obáva, že takto by mohol dáta niekto tretí zneužiť. Dopravcom by skôr pomohla presná mýtna kalkulačka. Keď si do nej zadá dopravca trasu z Bratislavy do Košíc a z Bratislavy do Trenčína, vypočíta mu zhruba rovnaké mýto.

Lendacká vraví, že ak dopravca zadá trasu Bratislava - Košice, vygeneruje mu systém mýto za najkratšiu možnú trasu. Ak chce najpresnejšie údaje, mal by podrobne zadať, cez ktoré mestá chce ísť.

Sarvašová tvrdí, že to nestačí, v systéme nie je mapa, ktorá by ukázala, s akými úsekmi sa vo vypočítanom mýte ráta.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 107
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 581
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 645
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 202
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 871
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 655
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 333
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 325
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 636
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 218

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

ŠPORT

Kozák má problém. Príde Slovensko o svoju jednotku?

Slovákov čaká 10. júna v Litve kvalifikačný zápas o postup na MS 2018.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.