SME
Sobota, 5. december, 2020 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Podpis pod úver pre D1 sa odkladá

Európska komisia ešte stále posudzuje, či sme pri plánovaní diaľnice dostatočne zohľadnili európsku legislatívu pre životné prostredie.

Európska komisia chce čas na posúdenie, či Slovensko pri diaľnici medzi Martinom a Prešovom dodržalo európske zákony o životnom prostredí.Európska komisia chce čas na posúdenie, či Slovensko pri diaľnici medzi Martinom a Prešovom dodržalo európske zákony o životnom prostredí. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Európska investičná banka, ktorá sa má podieľať na jej financovaní, nepodpíše úver v plánovanom termíne.

BRATISLAVA. Peniaze na 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom nebudú pohromade ani v ďalšom, už predĺženom termíne. Termín pre finančné uzatvorenie so všetkými bankami, 15. február, sa podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) asi posunie o ďalší mesiac.

Internetový portál Infrastructure Journal hovorí o natiahnutí do konca štvrťroka. Zdroje blízke rokovaniam o projekte aj o konci apríla.

Čaká sa pritom aj na najväčší zdroj peňazí, Európsku investičnú banku (EIB). Tá má v projekte verejno­súkromného partnerstva (PPP) financovať jednu miliardu eur. Predpokladané stavebné náklady sú zhruba vo výške dvoch miliárd eur.

Banka čaká na eurokomisiu

Príčiny oddialenia termínu sú podľa Vážneho dve: uzatvorenie vzťahov s EIB a novela zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, ktorú v piatok odsúhlasila vláda.

„Jedným z problémov je schválenie zákona, lebo to má súvis aj s určitými environmentálnymi vecami na D1 cez PPP," povedal v piatok pre TASR minister dopravy. Podotkol, že environmentálne posudzovania sú dokončené, ale niektoré veci treba ešte doriešiť s Európskou komisiou.

Čo sa týka EIB, podľa Vážneho už úver schválila, píše agentúra SITA. No treba doriešiť niektoré finančné otázky, najmä formu štátnej záruky a odplatu za ňu. Predpokladá sa, že štát sa zaručí za 80 percent úveru.

Z vyjadrení EIB vyplýva, že musí čakať aj na Európsku komisiu. „Projekty, ktoré financuje EIB, musia byť v súlade s európskou legislatívou o životnom prostredí. Toto momentálne kontroluje Európska komisia," povedal Dušan Ondrejička z tlačového oddelenia banky.

Združenie Priatelia Zeme sa domnieva, že za ďalšie prieťahy vo financovaní môže aj ich sťažnosť. Tvrdia, že nebol riadne posúdený nákladnejší, no ekologickejší tunelový variant na úseku Turany - Hubová.

Dané územie pritom spadá do európskej chránenej sústavy Natura 2000 a štát vraj pri posudzovaní vplyvov na životné prostredie porušil európske smernice.

„Zdá sa, že naša sťažnosť a následná reakcia EIB predsa len k istému pozdržaniu viedli," povedal Roman Havlíček zo združenia.

Dostatok času

O tom, že EIB vyčkáva na stanovisko Európskej komisie svedčí aj list, ktorý združenie dostalo od komisie 25. januára. Odpovedá ním na žiadosť Priateľov Zeme o stretnutie, na ktorom by sa prerokovali ekologické problémy okolo D1.

Komisia v liste napísala, že na stretnutie je priskoro a uskutoční sa zrejme koncom februára, prípadne v prvej polovici marca.

„Medzitým budeme diskutovať s EIB o termíne zhodnotenia projektu," píše komisia. Zároveň si tak chce zabezpečiť dostatok času na posúdenie dokumentácie k projektu. Dodatočné materiály si nedávno totiž vyžiadala aj od nášho ministerstva dopravy.

Ďalšie peniaze má podľa portálu Infrastructure Journal na projekt poskytnúť okrem EIB 21 bánk. Medzi nimi sú aj Dexia banka a UniCredit Group.

Oddialenie takzvaného finančného uzatvorenia by nemalo ovplyvniť termín dostavby úsekov z prvého balíka PPP. Práce na ňom sa totiž začali už na jeseň.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  4. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  5. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  6. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  7. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  8. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  9. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  1. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  2. Väčšina fajčiarov dalo deťom cigarety, ak si vypýtali
  3. Podcast: Jeden lístok, veľa tratí
  4. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  5. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  10. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 729
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 428
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 678
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 649
  5. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 229
  6. Aká je chémia vôní 9 094
  7. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 649
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 579
  9. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy 8 161
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 025
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (OĽaNO) a prezident Slovenskej spoločnosti infektológov Pavol Jarčuška.

Haščák z Penty ide do väzby, rozhodol súd

Haščákovi hrozí až 20 rokov.

Policajná eskorta priváža Jaroslava Haščáka na Špecializovaný trestný súd.
Premiér Igor Matovič a minister školstva Branislav Gröhling.
Stĺpček Petra Schutza

Experiment avantgardný ako celoplošné testovanie

Ďalší pochod Slovenska po neprebádaných tretích (štvrtých) cestách boja s covidom.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Téma lyžovačiek ešte nie je uzavretá, Mikas avizuje úpravu podmienok

Tému lyžovačiek by mali doriešiť budúci týždeň.

Na Donovaloch začali lyžiarsku sezónu už v piatok.

SaS navrhuje použiť z fondu obnovy 600 miliónov eur na enviromentálne záťaže

Zníženie emisií skleníkov plynov by chcela SaS dosiahnuť najlacnejšími možnými spôsobmi.

Na snímke hlavný vstup do chemického podniku Istrochem.

Prezidentka podpísala zrušenie bankového odvodu

Prostriedky sa budú dať reálne použiť v ekonomike.

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Ilustračná fotografia.