AKTUALIZOVANÉ 16:45

Do servisu pôjde viac modelov áut. Okrem Toyoty aj Ford

Okrem Toyoty už chystajú zvolávacie akcie aj Ford a PSA Peugeot Citroen.

Toyota preverí chyby v brzdnom systéme jej hybridného modelu Prius.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK/AP)

Agentúrnu správu sme o 16:45 zmenili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Japonskej automobilke Toyota sa lepí smola na päty. Pre chybu plynového pedála začala zvolávať do servisov osem miliónov áut po celom svete. Teraz sa chystá preventívne osloviť majiteľov asi 300-tisíc áut novej verzie hybridného modelu Prius pre chybu v brzdnom systéme. Skúmať bude aj brzdy modelov Lexus a Sai.

Problémy áut Toyota už znižujú záujem o túto značku na niektorých trhoch. Šéf Toyoty v Nemecku Alain Uyttenhoven pre týždenník Wirtschaftswoche podľa TASR potvrdil, že za uplynulých desať dní klesol záujem o kúpu nových áut Toyoty takmer o pätinu.

Problém s brzdami a plynom

Problémy s brzdami hybridných áut oznámila nielen Toyota, avizuje ich aj americký Ford. Dotýka sa však menšieho počtu modelov Fusion a Mercury Milan, nie viac ako 17 600 kusov. Ford podľa ČTK oznámil, že dodá majiteľom týchto áut softvérovú „záplatu", ktorá by mala problém odstrániť.

Ktoré modely firmy preveria
  • Toyota : Aygo, iQ, Yaris, Auris, Corolla, Verso, Avensis, RAV4, Prius 2010, HS250h, Lexus, Sai,
  • Ford : Fusion, Mercury Milan,
  • Citroen – vybraná verzia C1,
  • Peugeot – vybraná verzia
    Peugeot 107 .

„V Európe sa tieto modely nevyrábajú, naši zákazníci sa nemusia obávať zvolávacích akcií," uviedla Soňa Lovíšková zo spoločnosti Summit Motors Slovakia, ktorá zastupuje u nás Ford.

Na slovenskom trhu sa však predáva najnovší Prius. No podľa hovorkyne Toyoty Motors Slovakia Petry Tomovej sa nepotvrdilo, že by sa jeho problém s brzdami týkal aj modelov určených pre európsky trh.

U nás sa predáva aj všetkých osem modelov Toyoty, pri ktorých by sa mohol vyskytnúť problém s plynovým pedálom.

Zatiaľ sa podľa Tomovej neozval zákazník s tým, že sa mu zasekáva plynový pedál a treba mu pomôcť. Majiteľom týchto modelov Toyota pošle pozývací list, hneď po tom, ako dostane diely potrebné na servisný úkon.

Podľa Michala Karpata z mesačníka Autožurnál ide zrejme o mechanický problém. „Pokiaľ viem, rieši sa to tak, že pod pedál sa vmontuje kovový pliešok a tým je to vyriešené," povedal Karpat. To, že ide o mechanický problém pedála akcelerátora, potvrdila aj Tomová.

Trojčatá z jednej linky

Problém s plynovým pedálom sa môže týkať aj modelu Toyota Aygo, ktorý sa vyrába v českom závode v Kolíne. Táto fabrika zabezpečuje výrobu najmenších áut na rovnakej platforme pre Toyotu a PSA Peugeot Citroen.

Okrem Toyoty Aygo tak z jednej linky schádza aj Peugeot 107 a Citroen C1. „Z technickej stránky sú to tie isté autá, len majú iné znaky na kapote a na volante a sú upravené v dizajne Citroenu a Peugeotu," hovorí Karpat.

Slovenskí importéri Peugeotu a Citroenu v piatok uviedli, že sa možná chyba týka iba určitých verzií modelov a tie sa cez oficiálnych predajcov u nás zatiaľ nepredali. Ide o modely s kombináciou benzínového motora a robotizovanej prevodovky. Alebo o tie s benzínovým motorom, manuálnou prevodovkou a ESP systémom.

„Keď si klient takéto vozidlo kúpil v zahraničí, bude upovedomený poštou. Podobne ako pri Toyote, aj v prípade modelov Citroen C1 a Peugeot 107 sa bude robiť zvolávacia akcia," povedala asistentka pre komunikáciu Citroen Slovakia Alexandra Malá. Toto preventívne zvolávanie sa bude týkať spolu 97­tisíc áut.

Šéf Toyoty sa ospravedlnil

Japonská automobilka chce založiť globálny výbor na zlepšenie kvality vozidiel. Má ho viesť šéf automobilky Akio Tojoda. Za chyby, ktoré poškodili povesť firmy ako výrobcu spoľahlivých áut, sa ospravedlnil. „Verte mi, automobily Toyota sú bezpečné," citovala ČTK jeho slová.

Šéf spolku automobilových inžinierov a technikov Ján Lešinský si nemyslí, že objavené chyby áut súvisia s výrobou veľkého počtu vozidiel v čo najkratšom čase. „V Japonsku už ani nerobia na nočné zmeny. Jednu alebo dve zmeny robia údržbu liniek. Ide o premyslenú výrobu. Toyota je skutočne najlepšia z hľadiska kvality," povedal Lešinský.

Podľa Karpata sa Toyota k problému postavila zodpovedne: „Urobili si prehľad, ktorých modelov by sa to aj teoreticky mohlo týkať. Preventívne robia úpravy na niekoľkých miliónoch áut po celom svete."

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 248
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 981
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 9 024
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 281
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 280
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 711
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 329
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 539
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 803
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 636

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop