BRATISLAVA.
Predpokladá to minister dopravy Ľubomír Vážny s tým, že na predĺženie prípravy tohto projektu môže mať vplyv aj vládou v piatok schválená novela zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Táto zmena totiž súvisí s určitými environmentálnymi otázkami v príprave výstavby úsekov na severnej časti diaľnice D1.
"Ďalší problém je uzatvorenie vzťahov s Európskou investičnou bankou (EIB), v akej forme bude štátna záruka a za akú odplatu bude. Toto riešime. Vidím tu určitý posun možno o mesiac. EIB schválila obnos peňazí (1 mld. eur), len ich musíme doriešiť ešte po finančnej stránke," vysvetlil Vážny po piatkovom mimoriadnom rokovaní vlády.
Pokiaľ ide o prípravu 3. PPP projektu na úsekoch diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Dubná Skala pri Žiline, v piatok začínajúce prípravné práce v objeme 43 mil. eur sú naplánované na šesť mesiacov. "Ak sa podarí dosiahnuť finančné uzatvorenie v júni, ako chceme, prípravné práce v 70 % prerušíme a potom prejdú do (koncesnej) zmluvy," uviedol Vážny.
Ak by sa peniaze na tento projekt do leta nenašli, štát zaplatí 70 % prípravných prác a výstavbu diaľnice zabezpečí inou formou, pravdepodobne zo štátneho rozpočtu, prípadne eurofondov. Minister dopravy povedal, že jeho rezort rokuje o znížení ceny žilinskej časti diaľnice, lebo jeho záujmom je čo najnižšia cena. "Nemusí to požadovať ani minister financií," dodal Vážny k výzve Jána Počiatka, aby ministerstvo dopravy rokovalo o znížení ceny.
Výstavba druhého zo štyroch úsekov na rýchlostnej ceste R1 pri Nitre Selenec - Beladice sa môže oneskoriť kvôli prieskumu v súvislosti s archeologickým nálezom pri Kľačanoch. Spoločnosť Granvia Construction, ktorá stavia druhý PPP projekt, požaduje kvôli tomu kompenzáciu v podobe posunu termínu ukončenia spomínaného úseku. Zatiaľ nie je známe, o aký časový posun pôjde. Rezort dopravy a koncesionár si stále vymieňajú listy a sporia sa o to.
"Požadujú kompenzačnú udalosť, len čo sa týka termínu. Má to drobný dopad aj na cenu. Sú to finančne zanedbateľné veci. Mení sa cena peňazí v čase, nie je to dodatok za výkopy, alebo niektoré stavebné práce," dodal Vážny.
Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".
Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.
Zdroj: INEKO
Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.
Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005
„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."
Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.
Zdroj: INEKO