SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Vážny priznal problémy s financovaním PPP

Finančné uzavretie prvého projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) na piatich úsekoch diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom sa môže posunúť z plánovaného 15. februára o mesiac neskôr.

BRATISLAVA.

Predpokladá to minister dopravy Ľubomír Vážny s tým, že na predĺženie prípravy tohto projektu môže mať vplyv aj vládou v piatok schválená novela zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Táto zmena totiž súvisí s určitými environmentálnymi otázkami v príprave výstavby úsekov na severnej časti diaľnice D1.

"Ďalší problém je uzatvorenie vzťahov s Európskou investičnou bankou (EIB), v akej forme bude štátna záruka a za akú odplatu bude. Toto riešime. Vidím tu určitý posun možno o mesiac. EIB schválila obnos peňazí (1 mld. eur), len ich musíme doriešiť ešte po finančnej stránke," vysvetlil Vážny po piatkovom mimoriadnom rokovaní vlády.

Pokiaľ ide o prípravu 3. PPP projektu na úsekoch diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Dubná Skala pri Žiline, v piatok začínajúce prípravné práce v objeme 43 mil. eur sú naplánované na šesť mesiacov. "Ak sa podarí dosiahnuť finančné uzatvorenie v júni, ako chceme, prípravné práce v 70 % prerušíme a potom prejdú do (koncesnej) zmluvy," uviedol Vážny.

Ak by sa peniaze na tento projekt do leta nenašli, štát zaplatí 70 % prípravných prác a výstavbu diaľnice zabezpečí inou formou, pravdepodobne zo štátneho rozpočtu, prípadne eurofondov. Minister dopravy povedal, že jeho rezort rokuje o znížení ceny žilinskej časti diaľnice, lebo jeho záujmom je čo najnižšia cena. "Nemusí to požadovať ani minister financií," dodal Vážny k výzve Jána Počiatka, aby ministerstvo dopravy rokovalo o znížení ceny.

Výstavba druhého zo štyroch úsekov na rýchlostnej ceste R1 pri Nitre Selenec - Beladice sa môže oneskoriť kvôli prieskumu v súvislosti s archeologickým nálezom pri Kľačanoch. Spoločnosť Granvia Construction, ktorá stavia druhý PPP projekt, požaduje kvôli tomu kompenzáciu v podobe posunu termínu ukončenia spomínaného úseku. Zatiaľ nie je známe, o aký časový posun pôjde. Rezort dopravy a koncesionár si stále vymieňajú listy a sporia sa o to.

"Požadujú kompenzačnú udalosť, len čo sa týka termínu. Má to drobný dopad aj na cenu. Sú to finančne zanedbateľné veci. Mení sa cena peňazí v čase, nie je to dodatok za výkopy, alebo niektoré stavebné práce," dodal Vážny.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  2. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  2. Budúcnosť M&A v Európe
  3. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  4. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  5. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  6. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  9. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  10. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 269
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 065
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 483
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 290
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 126
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 997
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 685
  8. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 682
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 643
  10. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 312
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Prokurátor Ján Šanta počas vypočúvania kandidátov na generálneho prokurátora.
Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.

Jakub Filo.

Neprehliadnite tiež

Americký maloobchod počas sviatkov očakáva silnejší rast tržieb ako vlani

Vlani tržby amerického maloobchodu vzrástli o štyri percentá.

Ilustračné foto.

Šéf Medzinárodného združenia pre leteckú dopravu skončí v marci, nahradí ho Walsh

Walsh odstúpil z funkcie šéfa IAG v marci tohto roka a pôvodne plánoval odchod do dôchodku.

Willie Walsh.

Ceny ropy vzrástli v utorok na najvyššiu úroveň za takmer deväť mesiacov

Ceny podporila správa britskej farmaceutickej firmy AstraZeneca.

Ilustračná fotografia.

September hotelierov sklamal, návštevnosť klesla o viac ako tretinu

Zahraničná klientela chýbala aj naďalej najmä v hoteloch v mestách.