Úver na diaľnicu D1 stále nepodpísali

Financovanie výstavby diaľnice D1 od severoslovenskej Dubnej skaly smerom na Košice prostredníctvom projektu súkromno-verejného partnerstva (PPP projekt) sa nepodarí uzatvoriť v plánovanom termíne do polovice februára.

BRATISLAVA. Povedal to na stretnutí s novinármi poradca ministerstva dopravy v oblasti PPP projektov Roman Čmelík.

Pôvodne mali spoločnosti, ktoré chcú asi 75 kilometrov diaľnice postaviť a prevádzkovať, získať potrebné peniaze do polovice vlaňajšieho októbra. Pre nedostatok voľných zdrojov v bankách vláda termín finančného uzatvorenia posunula dodatkom k zmluve na polovicu tohto mesiaca.

Tento termín sa však konzorciu pod vedením francúzskej firmy Bouygues zrejme opäť nepodarí splniť, dôvodom je meškanie Európskej investičnej banky (EIB). Tá v minulosti prisľúbila požičať Slovensku na stavbu časti diaľnice D1 miliardu eur, no doposiaľ pôžičku definitívne neschválila. Vláda na väčšiu časť tohto úveru pritom poskytla štátnu záruku.

"To, že 15. február nebude, je aj kvôli tomu, že nevieme napísať text tej záruky, lebo nemáme text úverovej zmluvy od EIB," povedal Čmelík. Posunutie termínu potvrdil aj generálny riaditeľ sekcie PPP projektov na ministerstve dopravy Peter Brožek.

Podľa hovorcu ministerstva Stanislava Jurikoviča nie je uzatváranie ďalšieho dodatku k zmluve zatiaľ nutné. "Ak to finančné uzatvorenie bude do mesiaca, je zbytočné robiť dodatok, musel by to byť taký termín, ktorý by významne ovplyvnil začiatok výstavby," povedal ČTK.

Projektmi verejno-súkromného partnerstva chce vláda urýchliť výstavbu ciest. Ako prvá sa rozbehla stavba chýbajúcich úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Minulý mesiac ministerstvo dopravy uzavrelo zmluvu na výstavbu 29 kilometrov diaľnice pri Žiline cez PPP projekt.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 863
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 819
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 345
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 618
  5. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 589
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 538
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 102
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 704
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 537
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 221

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne, ktorá bude určovať podobu Európy.

EKONOMIKA

Bankár: Bezúročné pôžičky nie sú charita. Slúžia na prilákanie

Techman tvrdí, že polovica hypoték čoskoro zdražie.

KOMENTÁRE

Keď sa z nájomného vraha stane Superstar

Scény pri prepustení Kajínka pripomínali skôr rockový koncert.

Neprehliadnite tiež

Brusel má pochybnosti o pomoci pre Jaguar, začal vyšetrovanie

Druhá vláda Roberta Fica odklepla stimuly pre závod automobilky pri Nitre vo výške 125 miliónov eur

Železničiari chcú modernizovať 112 toaliet za necelé dva milióny eur

Modernizácia má podľa dopravcu spočívať "v humanizácii priestoru WC bunky".

Bankár: Bezúročné pôžičky nie sú charita. Slúžia na prilákanie

Martin Techman tvrdí, že polovica hypoték už čoskoro zdražie.

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.