SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Palčák: Mýto bez ciest 1. triedy nemá význam

Požiadavka časti autodopravcov, aby sa buď dlhodobo odložilo platenie za cesty I. triedy, alebo sa platilo iba za ich menší rozsah, nie je riešením súčasných problémov slovenského mýtneho systému.

BRATISLAVA.

"Ak by sme nemali spoplatniť cesty I. triedy, urobíme veľké problémy inej skupine obyvateľstva. Tadeto cesta nevedie," uviedol pre TASR generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák.

V tejto súvislosti upozornil, že pri zavedení spoplatnenia ciest mýtom sa každý podnikateľ prirodzene správa tak, že sa bude snažiť šetriť a minimalizovať svoje náklady. Hľadá preto iné možnosti a iné trasy, aby sa vyhol plateným úsekom.

Závery analýz podľa neho jednoznačne hovoria, že na Slovensku musia byť spoplatnené aj cesty nižšej kategórie. "Ak by neboli cesty I. triedy spoplatnené, došlo by k výraznému odklonu dopravy práve na tieto cesty. Čísla vychádzajú od 10 do 30 %, čo by malo výrazný negatívny dopad na tieto cesty," priblížil.

1 kamión ako 30 000 áut

Ako príklad negatívneho vplyvu nákladnej dopravy na vozovky uviedol, že napr. prejazd jedného 40-tonového kamiónu zanechá na cestnej infraštruktúre také následky, ako prejazd 30.000 osobných vozidiel.

Rástli by tak výrazne prevádzkové náklady na opravy a údržby ciest, ako aj externé náklady spojené so životným prostredím, hlukom, znižovaním bezpečnosti či zvyšovaním nehodovosti.

Mýto je okrem zdroja peňazí pre štátny rozpočet aj dôležitým nástrojom regulácie intenzity dopravy na cestách, pripomenul Palčák.

"Môj názor je taký, že ak by sme nemali spoplatniť cesty I. triedy, tak by sme vôbec nemali spúšťať mýtny systém ako taký, lebo by sme dosiahli úplný opak toho, čo chceme. Nákladnú dopravu by sme vyhnali na tieto cesty a po diaľniciach by nám chodili asi iba osobné autá," upozornil.

Pomôcť by mohlo zníženie cestnej dane

Zavedenie mýta podľa analýz VÚD v závislosti od využívania spoplatnených ciest konkrétnymi dopravcami zvýši ich náklady o približne 5 až 20 %. V opačnom smere však bude už čoskoro pôsobiť zníženie spotrebnej dane z nafty o 11,3 centa na liter, ktoré začne platiť od 1. februára.

"Takže nie je pravda, keď zaznievajú vyjadrenia, že v súvislosti s mýtom dôjde k päť- až šesťnásobnému nárastu nákladov dopravcov," zdôraznil Palčák.

Jednotlivé problémy organizačného a technického charakteru, ktoré sa v súvislosti so zavedením mýta po 1. januári tohto roka objavili, treba podľa neho čo najskôr odstrániť. Cestou však nie je znižovanie rozsahu spoplatnených ciest.

Jedným, už realizovaným opatrením, je spomínané zníženie spotrebnej dane, ďalším by mohlo byť zníženie cestnej dane. Tá je však v kompetencii vyšších územných celkov, ktorých rozpočty sú v čase krízy výrazne napnuté.

"Musia sa hľadať iné nástroje, ktoré sme už naznačovali vo svojich analýzach, ako sú rôzny bonusy, vrátky. Všetko to musí byť samozrejme viac rozpracované a v súlade s európskymi smernicami," dodal Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  2. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. Nie je to len chlapská záležitosť
  5. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  6. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  7. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  9. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  10. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  1. Prvá akumulátorová 2-stupňová snehová fréza na trhu
  2. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  3. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  4. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  5. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  6. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  7. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  8. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  9. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 512
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 581
  3. Aká je chémia vôní 13 165
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 681
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 539
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 076
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 686
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 280
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 898
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 7 520
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lučanský je na NAKA už hodiny, usvedčujú ho kajúcnici

Zadržali ho po tom, ako prišiel na dohodnutý výsluch.

Bývalý policajný prezident Milan Lučanský.
Ilustračné foto
CYNICKÁ OBLUDA

Porovnanie Slovenska a Maďarska

Občas si nahovárame, že sme na tom s úrovňou demokracie a politickej zodpovednosti lepšie.

DNES PÍŠE MATÚŠ RITOMSKÝ

Je psou povinnosťou premiéra uisťovať nás, že vláda vydrží

Matovič sa správa, akoby už ani nebol predsedom vlády.

Publicista Matúš Ritomský.

Neprehliadnite tiež

V novembri zbankrotovalo najviac ľudí v Bratislavskom kraji

V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka ide o nárast o vyše 136 percent.

Zamestnanci si prilepšia ešte pred Vianocami.
Ilustračné foto

Heger: Rozpočtovanie musí byť o investíciách do kvalitných služieb pre občanov

Ministerstvo financií k programovému rozpočtovaniu zverejňuje štúdiu

Minister financií SR Eduard Heger (OĽaNO).

Nechcem byť hrobárom slovenských železníc, vyhlásil Doležal

Minister verí, že koalícia nájde peniaze na modernizáciu železníc aj rekonštrukciu ciest.

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina).