AKTUALIZOVANÉ 21:10

Štrajkovať u nás budú asi aj Česi

Pozajtra chcú dopravcovia odštartovať ostrý štrajk. Stále však neprezradili, čo má obnášať.

Členovia organizačného výboru UNAS Rudolf Páleš (vľavo) a Jaroslav Polaček.(Zdroj: TASR)

Pôvodnú agentúrnu správu sme nahradili o 21:10 autorským textom SME.

BRATISLAVA. Dopravcov, ktorí plánujú od pondelka opäť protestovať proti mýtnemu systému na Slovensku, by mali podporiť aj kamionisti z iných krajín. „Už v predošlej blokáde nás chceli podporiť aj zahraniční dopravcovia, ale vo viere, že premiér splní svoj sľub rokovať s nami, sme ich požiadali o časový odklad," povedal prezident Únie autodopravcov Slovenska Jaroslav Polaček.

Budúcotýždňový štrajk by mal mať podporu dopravcov z okolitých krajín. Polaček nespresnil, akú formu bude protest mať.

Česi vidia dôvod na podporu

Hlavné požiadavky dopravcov
  • Znížiť počet kilometrov
    spoplatnených ciest prvej
    triedy z takmer 1500 na 333.
  • V opačnom prípade pozastaviť mýto do 30. júna 2010,
    aby sa mýtny systém upravil.

Už teraz je isté, že štrajk na Slovensku má podporu českých dopravcov. „Tí, čo budú v tej chvíli na Slovensku a nebudú mať termínované prepravy, si myslím, že sa pripoja," povedal Martin Špryňar, generálny tajomník združenia dopravcov Česmad Bohemia. Združenie podľa neho nič neorganizuje, v cudzom štáte vraj ani nemôže.

Českí dopravcovia majú veľa dôvodov, prečo štrajk u nás podporujú. Pripomienky k mýtu poslali aj ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu (Smer), ale odpoveď nedostali. „Systém nefunguje. Stále sú problémy s distribúciou palubných jednotiek. Ak nefungujú, tak by sa malo zavolať na call centrum a dostať chybový kód, ale tam sa nedá dovolať," vraví Špryňar.

Českým dopravcom podľa neho prekáža aj „nespravodlivo spoplatnená široká sieť ciest prvej triedy na Slovensku".

Práve to chcú zmeniť aj protestujúci dopravcovia: okresať spoplatnené cesty prvej triedy z takmer 1500 na 333 kilometrov. V opačnom prípade sa má mýto stopnúť do konca júna, kým sa mýtny systém neupraví.
Spoplatnenie ciest prvej triedy je zatiaľ pozastavené do odvolania. Pôvodne malo byť pozastavené do konca januára, ale premiér termín predĺžil na neurčito. Štrajk je preto podľa hovorcu rezortu dopravy Stanislava Jurikoviča neopodstatnenou aktivitou.

Česmad štrajk odmietol

Štrajk sa však nechystá podporiť konkurenčné združenie dopravcov na Slovensku - Česmad. Aktuálne má deväť požiadaviek a tie sa vďaka rokovaniam postupne plnia. Vláda im podľa prezidenta združenia Petra Halabrína vyšla v ústrety napríklad znížením pokút za nesprávnu manipuláciu s palubnou jednotkou.

Tiež tým, že sa platby za mýto na cestách prvej triedy stopli, kým sa nedorieši rozdelenie spoplatnených úsekov na menšie. „Česmad Slovakia pripravovaný štrajk nepodporuje ani nesúhlasí s takouto formou riešenia problémov dopravcov," povedal Halabrín.

Česmad má 1100 členov, niektorí z nich však štrajk Únie autodopravcov podporujú. Podľa Polačeka je v protestujúcej únii registrovaných takmer 500 dopravcov. „Na poslednej schôdzi sme sa členov pýtali, koľkí sú registrovaní aj v Česmade. Dve tretiny dvihli ruku," povedal.

Spoplatnenie ciest prvej triedy mal Česmad pôvodne na zozname požiadaviek, ale vypustil ho. „Združenie by bolo rado, keby sa v tejto veci niečo zmenilo, ale po odborných debatách sme prišli na to, že sú tu vážne argumenty proti," povedal Halabrín. Proti okresaniu spoplatnených ciest hovorí najmä to, že sa na ne presunú kamióny z diaľnice. Protestujúci dopravcovia hovoria, že stačí značkami zakázať prejazd tranzitujúcim kamiónom po týchto cestách.

Členmi Česmadu sú z veľkej časti medzinárodní dopravcovia. Tí cesty prvej triedy využívajú podľa Polačeka menej ako vnútroštátni dopravcovia. Halabrín však tvrdí, že mýto na cestách prvej triedy sa týka aj medzinárodných dopravcov.

Polaček: Naše požiadavky sa nezmenili

Prezident Únie autodopravcov Slovenska JAROSLAV POLAČEK verí, že štrajk verejnosť podporí.

Neobávate sa, že váš druhý protest nebude mať takú podporu verejnosti ako prvý?

„Ľudia chápali našu potrebu a budeme radi, keď to aj pri týchto protestoch budú vnímať podobne."

Prečo by vás verejnosť mala podporiť?

„Okrem argumentov, ktoré sme už povedali, sa najväčší argument dozvie v nedeľu."

Vaše požiadavky dnes zaznievajú inak. Hovoríte hlavne o spoplatnených cestách prvej triedy.

„Na začiatku sme dali 11 požiadaviek, a tie sme nastavili voči dopravcom i verejnosti. Neskôr sme ich zredukovali na štyri, pre väčšiu prehľadnosť."

Pri ústupe z prvého protestu ste vyhlásili, že tri požiadavky sú splnené."

„Bolo to unáhlené vyjadrenie."

Premiér Robert Fico vymenúva, čo všetko splnil.

„Mýli si požiadavky, ktoré sme predostreli ako dopravcovia, s podnetmi, ktoré sme dali, keď sme zistili, že mýto nefunguje."

Daniela Krajanová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 509
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 111
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 020
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 628
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 562
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 758
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 463
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 730
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 383
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 183

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOLNÝ ZEMPLÍN KORZÁR

Smer na východe už oslavuje MDŽ. Zabáva vtipmi o svokrách

Nikto nespomínal ističe, ceny elektriny, ani dôchodky.

ŠPORT

Českému brankárovi zapadol jazyk, život mu zachraňoval útočník súpera

Otras mozgu, zlomený a narazený zub, rozťatá pera.

Neprehliadnite tiež

Akcie londýnskej burzy a Deutsche Börse klesli pre pochybnosti o ich zlúčení

Európska komisia pravdepodobne nedá zelenú zlúčeniu oboch búrz.

Rakúsky výrobný sektor pokračoval v prudkom raste

Pod pokračovanie rastu sa podpísali produkcia aj nové objednávky.

Slovenské regionálne špeciality sa dostanú na pulty reťazcov

Malí regionálni výrobcovia tak majú šancu na zviditeľnenie svojich produktov.

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop