AKTUALIZOVANÉ 21:10

Štrajkovať u nás budú asi aj Česi

Pozajtra chcú dopravcovia odštartovať ostrý štrajk. Stále však neprezradili, čo má obnášať.

Členovia organizačného výboru UNAS Rudolf Páleš (vľavo) a Jaroslav Polaček.(Zdroj: TASR)

Pôvodnú agentúrnu správu sme nahradili o 21:10 autorským textom SME.

BRATISLAVA. Dopravcov, ktorí plánujú od pondelka opäť protestovať proti mýtnemu systému na Slovensku, by mali podporiť aj kamionisti z iných krajín. „Už v predošlej blokáde nás chceli podporiť aj zahraniční dopravcovia, ale vo viere, že premiér splní svoj sľub rokovať s nami, sme ich požiadali o časový odklad," povedal prezident Únie autodopravcov Slovenska Jaroslav Polaček.

Budúcotýždňový štrajk by mal mať podporu dopravcov z okolitých krajín. Polaček nespresnil, akú formu bude protest mať.

Česi vidia dôvod na podporu

Hlavné požiadavky dopravcov
  • Znížiť počet kilometrov
    spoplatnených ciest prvej
    triedy z takmer 1500 na 333.
  • V opačnom prípade pozastaviť mýto do 30. júna 2010,
    aby sa mýtny systém upravil.

Už teraz je isté, že štrajk na Slovensku má podporu českých dopravcov. „Tí, čo budú v tej chvíli na Slovensku a nebudú mať termínované prepravy, si myslím, že sa pripoja," povedal Martin Špryňar, generálny tajomník združenia dopravcov Česmad Bohemia. Združenie podľa neho nič neorganizuje, v cudzom štáte vraj ani nemôže.

Českí dopravcovia majú veľa dôvodov, prečo štrajk u nás podporujú. Pripomienky k mýtu poslali aj ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu (Smer), ale odpoveď nedostali. „Systém nefunguje. Stále sú problémy s distribúciou palubných jednotiek. Ak nefungujú, tak by sa malo zavolať na call centrum a dostať chybový kód, ale tam sa nedá dovolať," vraví Špryňar.

Českým dopravcom podľa neho prekáža aj „nespravodlivo spoplatnená široká sieť ciest prvej triedy na Slovensku".

Práve to chcú zmeniť aj protestujúci dopravcovia: okresať spoplatnené cesty prvej triedy z takmer 1500 na 333 kilometrov. V opačnom prípade sa má mýto stopnúť do konca júna, kým sa mýtny systém neupraví.
Spoplatnenie ciest prvej triedy je zatiaľ pozastavené do odvolania. Pôvodne malo byť pozastavené do konca januára, ale premiér termín predĺžil na neurčito. Štrajk je preto podľa hovorcu rezortu dopravy Stanislava Jurikoviča neopodstatnenou aktivitou.

Česmad štrajk odmietol

Štrajk sa však nechystá podporiť konkurenčné združenie dopravcov na Slovensku - Česmad. Aktuálne má deväť požiadaviek a tie sa vďaka rokovaniam postupne plnia. Vláda im podľa prezidenta združenia Petra Halabrína vyšla v ústrety napríklad znížením pokút za nesprávnu manipuláciu s palubnou jednotkou.

Tiež tým, že sa platby za mýto na cestách prvej triedy stopli, kým sa nedorieši rozdelenie spoplatnených úsekov na menšie. „Česmad Slovakia pripravovaný štrajk nepodporuje ani nesúhlasí s takouto formou riešenia problémov dopravcov," povedal Halabrín.

Česmad má 1100 členov, niektorí z nich však štrajk Únie autodopravcov podporujú. Podľa Polačeka je v protestujúcej únii registrovaných takmer 500 dopravcov. „Na poslednej schôdzi sme sa členov pýtali, koľkí sú registrovaní aj v Česmade. Dve tretiny dvihli ruku," povedal.

Spoplatnenie ciest prvej triedy mal Česmad pôvodne na zozname požiadaviek, ale vypustil ho. „Združenie by bolo rado, keby sa v tejto veci niečo zmenilo, ale po odborných debatách sme prišli na to, že sú tu vážne argumenty proti," povedal Halabrín. Proti okresaniu spoplatnených ciest hovorí najmä to, že sa na ne presunú kamióny z diaľnice. Protestujúci dopravcovia hovoria, že stačí značkami zakázať prejazd tranzitujúcim kamiónom po týchto cestách.

Členmi Česmadu sú z veľkej časti medzinárodní dopravcovia. Tí cesty prvej triedy využívajú podľa Polačeka menej ako vnútroštátni dopravcovia. Halabrín však tvrdí, že mýto na cestách prvej triedy sa týka aj medzinárodných dopravcov.

Polaček: Naše požiadavky sa nezmenili

Prezident Únie autodopravcov Slovenska JAROSLAV POLAČEK verí, že štrajk verejnosť podporí.

Neobávate sa, že váš druhý protest nebude mať takú podporu verejnosti ako prvý?

„Ľudia chápali našu potrebu a budeme radi, keď to aj pri týchto protestoch budú vnímať podobne."

Prečo by vás verejnosť mala podporiť?

„Okrem argumentov, ktoré sme už povedali, sa najväčší argument dozvie v nedeľu."

Vaše požiadavky dnes zaznievajú inak. Hovoríte hlavne o spoplatnených cestách prvej triedy.

„Na začiatku sme dali 11 požiadaviek, a tie sme nastavili voči dopravcom i verejnosti. Neskôr sme ich zredukovali na štyri, pre väčšiu prehľadnosť."

Pri ústupe z prvého protestu ste vyhlásili, že tri požiadavky sú splnené."

„Bolo to unáhlené vyjadrenie."

Premiér Robert Fico vymenúva, čo všetko splnil.

„Mýli si požiadavky, ktoré sme predostreli ako dopravcovia, s podnetmi, ktoré sme dali, keď sme zistili, že mýto nefunguje."

Daniela Krajanová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 197
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 954
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 940
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 683
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 225
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 104
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 4 674
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 457
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 757
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 754

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Everest bude ešte ťažší. Čakanie v zápche môže horolezcov stáť život

Hillaryho výšvih – poslednú veľkú prekážku pri výstupe zničilo zemetrasenie.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Komu klamal Lajčák o Evke? Poslancom alebo kontrolnému úradu?

Lajčák sa mesiace pri Evke bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol

Brusel chce mať euro do roku 2025 v 27 krajinách Únie

Projekt chcú uskutočniť členovia Komisie Valdis Dombrovskis a Pierre Moscovici.

Na Everest môže vyliezť aj nehorolezec. No nie je to také ľahké

Na najvyššiu horu sveta organizujú cestovné kancelárie komerčné výstupy.

Kde má Slovensko rezervy? Brusel vraví o kvalite škôl či korupcii

Odporúčania Európskej komisie naznačujú, v akých oblastiach by sme sa mali zlepšiť.