SME
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 21:10

Štrajkovať u nás budú asi aj Česi

Pozajtra chcú dopravcovia odštartovať ostrý štrajk. Stále však neprezradili, čo má obnášať.

Členovia organizačného výboru UNAS Rudolf Páleš (vľavo) a Jaroslav Polaček.Členovia organizačného výboru UNAS Rudolf Páleš (vľavo) a Jaroslav Polaček. (Zdroj: TASR)

Pôvodnú agentúrnu správu sme nahradili o 21:10 autorským textom SME.

BRATISLAVA. Dopravcov, ktorí plánujú od pondelka opäť protestovať proti mýtnemu systému na Slovensku, by mali podporiť aj kamionisti z iných krajín. „Už v predošlej blokáde nás chceli podporiť aj zahraniční dopravcovia, ale vo viere, že premiér splní svoj sľub rokovať s nami, sme ich požiadali o časový odklad," povedal prezident Únie autodopravcov Slovenska Jaroslav Polaček.

Budúcotýždňový štrajk by mal mať podporu dopravcov z okolitých krajín. Polaček nespresnil, akú formu bude protest mať.

Česi vidia dôvod na podporu

Hlavné požiadavky dopravcov
  • Znížiť počet kilometrov
    spoplatnených ciest prvej
    triedy z takmer 1500 na 333.
  • V opačnom prípade pozastaviť mýto do 30. júna 2010,
    aby sa mýtny systém upravil.

Už teraz je isté, že štrajk na Slovensku má podporu českých dopravcov. „Tí, čo budú v tej chvíli na Slovensku a nebudú mať termínované prepravy, si myslím, že sa pripoja," povedal Martin Špryňar, generálny tajomník združenia dopravcov Česmad Bohemia. Združenie podľa neho nič neorganizuje, v cudzom štáte vraj ani nemôže.

Českí dopravcovia majú veľa dôvodov, prečo štrajk u nás podporujú. Pripomienky k mýtu poslali aj ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu (Smer), ale odpoveď nedostali. „Systém nefunguje. Stále sú problémy s distribúciou palubných jednotiek. Ak nefungujú, tak by sa malo zavolať na call centrum a dostať chybový kód, ale tam sa nedá dovolať," vraví Špryňar.

Českým dopravcom podľa neho prekáža aj „nespravodlivo spoplatnená široká sieť ciest prvej triedy na Slovensku".

Práve to chcú zmeniť aj protestujúci dopravcovia: okresať spoplatnené cesty prvej triedy z takmer 1500 na 333 kilometrov. V opačnom prípade sa má mýto stopnúť do konca júna, kým sa mýtny systém neupraví.
Spoplatnenie ciest prvej triedy je zatiaľ pozastavené do odvolania. Pôvodne malo byť pozastavené do konca januára, ale premiér termín predĺžil na neurčito. Štrajk je preto podľa hovorcu rezortu dopravy Stanislava Jurikoviča neopodstatnenou aktivitou.

Česmad štrajk odmietol

Štrajk sa však nechystá podporiť konkurenčné združenie dopravcov na Slovensku - Česmad. Aktuálne má deväť požiadaviek a tie sa vďaka rokovaniam postupne plnia. Vláda im podľa prezidenta združenia Petra Halabrína vyšla v ústrety napríklad znížením pokút za nesprávnu manipuláciu s palubnou jednotkou.

Tiež tým, že sa platby za mýto na cestách prvej triedy stopli, kým sa nedorieši rozdelenie spoplatnených úsekov na menšie. „Česmad Slovakia pripravovaný štrajk nepodporuje ani nesúhlasí s takouto formou riešenia problémov dopravcov," povedal Halabrín.

Česmad má 1100 členov, niektorí z nich však štrajk Únie autodopravcov podporujú. Podľa Polačeka je v protestujúcej únii registrovaných takmer 500 dopravcov. „Na poslednej schôdzi sme sa členov pýtali, koľkí sú registrovaní aj v Česmade. Dve tretiny dvihli ruku," povedal.

Spoplatnenie ciest prvej triedy mal Česmad pôvodne na zozname požiadaviek, ale vypustil ho. „Združenie by bolo rado, keby sa v tejto veci niečo zmenilo, ale po odborných debatách sme prišli na to, že sú tu vážne argumenty proti," povedal Halabrín. Proti okresaniu spoplatnených ciest hovorí najmä to, že sa na ne presunú kamióny z diaľnice. Protestujúci dopravcovia hovoria, že stačí značkami zakázať prejazd tranzitujúcim kamiónom po týchto cestách.

Členmi Česmadu sú z veľkej časti medzinárodní dopravcovia. Tí cesty prvej triedy využívajú podľa Polačeka menej ako vnútroštátni dopravcovia. Halabrín však tvrdí, že mýto na cestách prvej triedy sa týka aj medzinárodných dopravcov.

Polaček: Naše požiadavky sa nezmenili

Prezident Únie autodopravcov Slovenska JAROSLAV POLAČEK verí, že štrajk verejnosť podporí.

Neobávate sa, že váš druhý protest nebude mať takú podporu verejnosti ako prvý?

„Ľudia chápali našu potrebu a budeme radi, keď to aj pri týchto protestoch budú vnímať podobne."

Prečo by vás verejnosť mala podporiť?

„Okrem argumentov, ktoré sme už povedali, sa najväčší argument dozvie v nedeľu."

Vaše požiadavky dnes zaznievajú inak. Hovoríte hlavne o spoplatnených cestách prvej triedy.

„Na začiatku sme dali 11 požiadaviek, a tie sme nastavili voči dopravcom i verejnosti. Neskôr sme ich zredukovali na štyri, pre väčšiu prehľadnosť."

Pri ústupe z prvého protestu ste vyhlásili, že tri požiadavky sú splnené."

„Bolo to unáhlené vyjadrenie."

Premiér Robert Fico vymenúva, čo všetko splnil.

„Mýli si požiadavky, ktoré sme predostreli ako dopravcovia, s podnetmi, ktoré sme dali, keď sme zistili, že mýto nefunguje."

Daniela Krajanová
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  8. Európsky výskum po roku 2020: Čo nás čaká
  9. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  7. Európsky výskum po roku 2020: Čo nás čaká
  8. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  9. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  10. Bývanie v meste predlžuje život
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 647
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 19 329
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 251
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 805
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 319
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 261
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 843
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 586
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 473
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 6 805
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Štrajk autodopravcov 2020

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Počet hospitalizácií neklesá, koronavírus má aj Marián Kuffa (minúta po minúte)

Celkovo sa novým koronavírusom na Slovensku nakazilo už viac ako stotisíc ľudí. Pandémia si vyžiadala 771 životov.

Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Pavol Rusko.

Vedci zistili, koľko pohybu vynuluje celodenné sedenie

Čokoľvek je lepšie, ako nerobiť nič.

Cynická obluda

Matovič vo vlastnej pasci

Igor s koaličnými partnermi sa vybrali spraviť si pracovné stretko do nemocnice za parťákom Borisom.

Neprehliadnite tiež

Lyžiarska sezóna by mohla začať neskôr, zväz hovorí o veľkých stratách

Najdôležitejšie obdobie zimnej sezóny je od Vianoc do Troch kráľov, reaguje zväz.

Ilustračné foto.

Ministerstvo stále pracuje na zriadení agentúry pre cestovný ruch

ZMOS apeluje na premiéra, aby vláda urobila včas kroky k spusteniu agentúry od 1. januára.

Turista surfuje po internete na bratislavskom námestí. Náhodných okoloidúcich bezplatný internet teší, obyvatelia ho však vo svete využívajú veľmi málo.

Europoslanci chcú otvorenú diskusiu o národnom pláne obnovy

Eurokomisia trvá na modernizácii ekonomík cez digitalizáciu a ekologizáciu spoločnosti.

Martin Hojsík.

Počet vyplatených pandemických OČR opäť stúpol

Sociálna poisťovňa len do polovice novembra tohto roka vyplatila 15 808 OČR.

Sociálna poisťovňa.