BRATISLAVA. Telekomunikačný úrad (TÚ) SR vykonal z vlastného podnetu kontroly u mobilných operátorov, ktorými preveril dodržiavanie ustanovení všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým sa ustanovujú podrobnosti zabezpečenia prenositeľnosti telefónneho čísla.
Spoločnosť Orange Slovensko, a.s., v čase kontroly nezabezpečila možnosť deaktivácie upozornenia pri volaní na prenesené číslo, čo v stanovenom termíne napravila, a v štyroch prípadoch nedodržala maximálnu lehotu na prenesenie čísla. U spoločnosti Telefónica O2 Slovakia, s.r.o., neboli zistené žiadne nedostatky. Spoločnosť T-Mobile Slovensko, a.s., v jednom prípade nedodržala maximálnu lehotu na prenesenie čísla.
V závere minulého roku TÚ SR z vlastného podnetu kontrolami preveril, či mobilní operátori vydali všeobecné podmienky k prenositeľnosti čísla, akým spôsobom je zabezpečená povinnosť preniesť číslo, či sa pred volaním na prenesené číslo ozve hláska a či si ju volajúci môže deaktivovať.
Ďalej u každého operátora preveril, z celkovo 20 náhodne vybraných žiadostí o prenesenie čísla, dodržiavanie termínov a zákonnosť prípadného zamietnutia žiadostí. Kontrolovaný operátor bol pri 10 žiadostiach v pozícii prijímajúceho podniku a v 10 prípadoch bol v pozícii odovzdávajúceho podniku. TÚ SR v súčasnosti preveruje podnety od občanov.
Spoločnosť Orange Slovensko upozorňovala v čase kontroly volajúcich, že číslo bolo prenesené hláskou "Voláte do inej siete ako Orange". Možnosť deaktivácie upozornenia nebola v čase kontroly zabezpečená. TÚ SR podľa zákona určil lehotu 30 dní na odstránenie nedostatku. Spoločnosť v lehote oznámila odstránenie nedostatku.
Spoločnosť Telefónica O2 Slovakia upozorňovala v čase kontroly volajúcich, že číslo bolo prenesené hláskami "O2", "T-Mobile", "Orange Slovensko". Možnosť deaktivácie upozornenia zo strany užívateľa je zabezpečené tým, že sa zašle SMS správa na číslo 99222 s textom "hlaska d".
Spoločnosť T-Mobile Slovensko upozorňovala v čase kontroly volajúcich, že číslo bolo prenesené hláskou "Voláte na číslo mimo siete T-Mobile".
Od septembra 2009 sa výrazne zlepšili podmienky na prenesenie telefónneho čísla. Podľa záväzného predpisu TÚ SR sa výrazne skrátil čas na prenesenie čísla v pevných aj mobilných sieťach z 25 na maximálne 5 pracovných dní, čo je priemer krajín EÚ. Zároveň sa zaviedla "hláska" pri volaní na prenesené číslo v mobilných sieťach. Hlásku je možné deaktivovať.