Diaľnice zvýšia štátny dlh. Mimo papiera

Ministerstvo financiív stredu pripustilo, že stavba tunelov na diaľnici D1 by mohla byť lacnejšia zo štátneho rozpočtu ako cez PPP projekty. Včera to už nechcelo komentovať.

Diaľnice s mýtom podľa inštitútu INEKO zvýšia nás štátny dlh na viac ako 50 percent HDP.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Ak by bola cena tunelov na úseku tretieho balíka PPP projektu diaľnice D1 nižšia v prípade ich financovania zo štátneho rozpočtu, snažil by sa minister financií Ján Počiatek, aby sa platili štandardne. Tak to povedal v stredu po rokovaní vlády.

Včera už bolo ministerstvo financií zdržanlivejšie. Jeho hovorca Miroslav Šmál nás najskôr odporučil na rezort dopravy, ktorý tiež vedie nominant Smeru. Potom Šmál potvrdil, že ak sa preukáže, že platba zo štátneho rozpočtu by bola výhodnejšia, budú chcieť použiť tento model. Zvážia však možné riziká a penále. Prečo výhrady minister neriešil na rokovaní vlády, keď sa o znení koncesnej zmluvy rozhodovalo, nepovedal.

Neskorý krok

Analytik Trend Analyses Ján Kovalčík považuje za zarážajúce, že sa k tejto téme minister financií začína vyjadrovať, keď už sú všetky tri koncesné zmluvy podpísané. „Znie to ako hlas rozumu a zodpovednosti, takže to môže byť len politická hra," myslí si aktivista a konzultant Svetovej banky Juraj Mesík. Formu výstavby cez PPP projekty hodnotí ako vysoko neefektívnu, predraženú a primárne politicky motivovanú.

Štátny (ne)dlh

Kovalčík si myslí, že pri výbere financovania vláda nehľadela na efektívnosť a o zodpovedné posúdenie alternatív nemala záujem. „PPP projekty si vybrali, lebo umožňujú stavať vo veľkom a odložiť platenie účtov na neskôr," povedal.

Za dôvod označil aj to, že PPP projekty formálne nevstupujú do štátneho dlhu. Súhlasí s ním aj Mesík: „Zmysel stavania diaľnic cez PPP vyplýva z pochybných pravidiel Eurostatu a Európskej centrálnej banky, podľa ktorých sa PPP nezapočítavajú do štátneho dlhu."

Na zvyšovanie štátneho dlhu cez PPP projekty upozorňuje aj inštitút INEKO. Podľa analýzy, ktorú zverejnil, prekročí náš verejný dlh po započítaní PPP projektov, teda stavby diaľnic a elektronického mýta, v tomto roku 50 percent HDP. „Tieto výdavky dnes platia súkromní investori, nie vláda. V oficiálnom verejnom dlhu sa preto neobjavujú, s čím bude zrejme súhlasiť aj Eurostat," píše v analýze Peter Goliaš.

Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 212
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 326
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 860
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 784
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 463
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 352
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 265
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 253
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 171
  10. Leto nekončí! 848

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.