SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Diaľnice zvýšia štátny dlh. Mimo papiera

Ministerstvo financiív stredu pripustilo, že stavba tunelov na diaľnici D1 by mohla byť lacnejšia zo štátneho rozpočtu ako cez PPP projekty. Včera to už nechcelo komentovať.

Diaľnice s mýtom podľa inštitútu INEKO zvýšia nás štátny dlh na viac ako 50 percent HDP.Diaľnice s mýtom podľa inštitútu INEKO zvýšia nás štátny dlh na viac ako 50 percent HDP. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Ak by bola cena tunelov na úseku tretieho balíka PPP projektu diaľnice D1 nižšia v prípade ich financovania zo štátneho rozpočtu, snažil by sa minister financií Ján Počiatek, aby sa platili štandardne. Tak to povedal v stredu po rokovaní vlády.

Včera už bolo ministerstvo financií zdržanlivejšie. Jeho hovorca Miroslav Šmál nás najskôr odporučil na rezort dopravy, ktorý tiež vedie nominant Smeru. Potom Šmál potvrdil, že ak sa preukáže, že platba zo štátneho rozpočtu by bola výhodnejšia, budú chcieť použiť tento model. Zvážia však možné riziká a penále. Prečo výhrady minister neriešil na rokovaní vlády, keď sa o znení koncesnej zmluvy rozhodovalo, nepovedal.

Neskorý krok

Analytik Trend Analyses Ján Kovalčík považuje za zarážajúce, že sa k tejto téme minister financií začína vyjadrovať, keď už sú všetky tri koncesné zmluvy podpísané. „Znie to ako hlas rozumu a zodpovednosti, takže to môže byť len politická hra," myslí si aktivista a konzultant Svetovej banky Juraj Mesík. Formu výstavby cez PPP projekty hodnotí ako vysoko neefektívnu, predraženú a primárne politicky motivovanú.

Štátny (ne)dlh

Kovalčík si myslí, že pri výbere financovania vláda nehľadela na efektívnosť a o zodpovedné posúdenie alternatív nemala záujem. „PPP projekty si vybrali, lebo umožňujú stavať vo veľkom a odložiť platenie účtov na neskôr," povedal.

Za dôvod označil aj to, že PPP projekty formálne nevstupujú do štátneho dlhu. Súhlasí s ním aj Mesík: „Zmysel stavania diaľnic cez PPP vyplýva z pochybných pravidiel Eurostatu a Európskej centrálnej banky, podľa ktorých sa PPP nezapočítavajú do štátneho dlhu."

Na zvyšovanie štátneho dlhu cez PPP projekty upozorňuje aj inštitút INEKO. Podľa analýzy, ktorú zverejnil, prekročí náš verejný dlh po započítaní PPP projektov, teda stavby diaľnic a elektronického mýta, v tomto roku 50 percent HDP. „Tieto výdavky dnes platia súkromní investori, nie vláda. V oficiálnom verejnom dlhu sa preto neobjavujú, s čím bude zrejme súhlasiť aj Eurostat," píše v analýze Peter Goliaš.

Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Keď štúdium (za)baví
  2. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  3. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  4. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  5. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  6. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 25 666
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 075
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 914
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 481
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 620
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 471
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 057
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 812
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 711
  10. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 671
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová

Neprehliadnite tiež

Šéfoval krajskej SDKÚ. Teraz príde o pozemky v Bratislave

Projekt Mikušovcov stále nemá povolenie.

Pohľad na lokalitu Rendez.
Britský minister financií Rishi Sunak.

Počet nezamestnaných Američanov sa zvýšil

O dávky v nezamestnanosti minulý týždeň v USA požiadalo 778-tisíc ľudí.

Na fotografii z 13. marca 2020 ľudia čakajú v rade v garáži, aby požiadali o dávky v nezamestnanosti v Hospitality Training Academy v meste Los Angeles.

Majetok poskytovateľov zdravotnej starostlivosti vylúčia z exekúcií

Pohľadávky môžu byť uplatnené, ale len na činnosti v zariadeniach, ktoré priamo nesúvisia so starostlivosťou.

Ilustračná fotografia.