Diaľnice zvýšia štátny dlh. Mimo papiera

Ministerstvo financiív stredu pripustilo, že stavba tunelov na diaľnici D1 by mohla byť lacnejšia zo štátneho rozpočtu ako cez PPP projekty. Včera to už nechcelo komentovať.

Diaľnice s mýtom podľa inštitútu INEKO zvýšia nás štátny dlh na viac ako 50 percent HDP.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Ak by bola cena tunelov na úseku tretieho balíka PPP projektu diaľnice D1 nižšia v prípade ich financovania zo štátneho rozpočtu, snažil by sa minister financií Ján Počiatek, aby sa platili štandardne. Tak to povedal v stredu po rokovaní vlády.

Včera už bolo ministerstvo financií zdržanlivejšie. Jeho hovorca Miroslav Šmál nás najskôr odporučil na rezort dopravy, ktorý tiež vedie nominant Smeru. Potom Šmál potvrdil, že ak sa preukáže, že platba zo štátneho rozpočtu by bola výhodnejšia, budú chcieť použiť tento model. Zvážia však možné riziká a penále. Prečo výhrady minister neriešil na rokovaní vlády, keď sa o znení koncesnej zmluvy rozhodovalo, nepovedal.

Neskorý krok

Analytik Trend Analyses Ján Kovalčík považuje za zarážajúce, že sa k tejto téme minister financií začína vyjadrovať, keď už sú všetky tri koncesné zmluvy podpísané. „Znie to ako hlas rozumu a zodpovednosti, takže to môže byť len politická hra," myslí si aktivista a konzultant Svetovej banky Juraj Mesík. Formu výstavby cez PPP projekty hodnotí ako vysoko neefektívnu, predraženú a primárne politicky motivovanú.

Štátny (ne)dlh

Kovalčík si myslí, že pri výbere financovania vláda nehľadela na efektívnosť a o zodpovedné posúdenie alternatív nemala záujem. „PPP projekty si vybrali, lebo umožňujú stavať vo veľkom a odložiť platenie účtov na neskôr," povedal.

Za dôvod označil aj to, že PPP projekty formálne nevstupujú do štátneho dlhu. Súhlasí s ním aj Mesík: „Zmysel stavania diaľnic cez PPP vyplýva z pochybných pravidiel Eurostatu a Európskej centrálnej banky, podľa ktorých sa PPP nezapočítavajú do štátneho dlhu."

Na zvyšovanie štátneho dlhu cez PPP projekty upozorňuje aj inštitút INEKO. Podľa analýzy, ktorú zverejnil, prekročí náš verejný dlh po započítaní PPP projektov, teda stavby diaľnic a elektronického mýta, v tomto roku 50 percent HDP. „Tieto výdavky dnes platia súkromní investori, nie vláda. V oficiálnom verejnom dlhu sa preto neobjavujú, s čím bude zrejme súhlasiť aj Eurostat," píše v analýze Peter Goliaš.

Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 388
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 399
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 038
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 738
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 526
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 863
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 615
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 048
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 184
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 772

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Dominik Dán: Môj rukopis si do konca prečítalo len jedno vydavateľstvo

Najčítanejší spisovateľ má so slovenskými podnikateľmi zlú skúsenosť.

SVET

Kajínek opustil väzenie a ďakoval Zemanovi za milosť

Zeman podpísal milosť pre Jiřího Kajínka.

EKONOMIKA

Carrefour vrátil veriteľom smiešnu sumu. Podľa súdu to je v poriadku

Reťazec vrátil tri percentá z dlhov.

Neprehliadnite tiež

Predaj Jaguar Land Rover vzrástol o 16 percent

Prispel k tomu zvýšený odbyt v Číne a Severnej Amerike.

Kažimír: Členské štáty by mali prestať súperiť v daniach

Päťpercentnú daň považuje minister financií za ukrutne nízku.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Ústavný súd: pár eur z Carrefouru je v poriadku

Obchodný reťazec vrátil svojim veriteľom tri percentá zo svojich dlhov. Ide o sumu viac ako 430-tisíc eur zo sumy 17,5 milióna eur