SME
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Počiatek chce nižšiu cenu za stavbu tunelov pri Žiline

Ministerstvo dopravy by malo vyjednať s koncesionárom nižšiu cenu za stavbu a prevádzku 29 kilometrov diaľnice D1 pri Žiline vrátane tunelov.

BRATISLAVA. V opačnom prípade bude ministerstvo financií presadzovať dobudovanie úsekov cesty formou klasického verejného obstarávania. Novinárom to dnes povedal minister financií Ján Počiatek (Smer-SD).

Kontrakt s konzorciom okolo nemeckej firmy Hochtief PPP Solutions nedávno uzavrel minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD), štát má za stavbu a prevádzku diela zaplatiť celkovo asi 8,5 miliardy eur. Samotné stavebné náklady by mali dosiahnuť zhruba dve miliardy eur.

Počiatek tvrdil, že ak sa pri finančnom dotiahnutí transakcie ukáže, že klasická výstavba tunelov by vyšla lacnejšie, bude uprednostňovať zastavenie projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP). "Očakávame, aby ten rozdiel medzi metódou PPP a konvenčným obstarávaním bol minimálny," vyhlásil minister financií. Výstavba diaľnice prostredníctvom klasického obstarávania podľa neho zatiaľ vychádza výhodnejšie.

Posledné úseky diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami by mali byť k dispozícii motoristom v roku 2014. Koncesionár sa má postarať o ich výstavbu a následne 30-ročnú prevádzku, štát bude dielo po dokončení splácať. Finančné podmienky kontraktu s konzorciom v zložení Hochtief PPP Solutions, Alpine Bau, FCC Construcción S.A. a Western Carpathians Motorway Investors Company by mali byť spresnené v máji. Potom by sa štyri úseky od Hričovského Podhradia až po Dubnú Skalu mali začať stavať.

Projektmi verejno-súkromného partnerstva chce vláda urýchliť výstavbu ciest. Ako prvá sa rozbehla stavba chýbajúcich úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. V rámci druhého projektu, ktorý zahŕňa vybudovanie asi 75 kilometrov diaľnice D1 v Žilinskom a Prešovskom kraji, sa zatiaľ začali prípravné práce.

Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  6. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  7. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  10. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  1. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  2. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  4. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  5. Behind every successful business lies a set of skilled people
  6. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  7. Ako sa mení dynamika firiem?
  8. Hudbou proti holorubom.
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 19 993
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 488
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 342
  4. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 729
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 603
  6. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 695
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 310
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 259
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 629
  10. Slovensko v operácii Barbarossa 4 370
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

Odvolávať Mikulca navrhol Smer.


12 h
Marian Kočner pred súdom.

Prípad vraždy Jána a Martiny posúdi Najvyšší súd.


a 1 ďalší 9 h
Zuzana Kepplová.

Najvyšší súd nás priblíži k poznaniu, či Kočner bol, alebo nebol podľa slovenských súdov objednávateľom.


12 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Zrušili oslobodenie od daní a odvodov.


9 h
Ilustračné foto

Menšiu náklonnosť k pôžičkám majú dôchodcovia a študenti.


TASR 14 h
Ilustračná fotografia.

Situácii nepomohla ani blokáda Suezského prieplavu.


TASR 15 h
Očkovanie zamestnancov počas tlačovej konferencie k spusteniu očkovania proti Covid-19 v závodoch spoločnosti Volkswagen Slovakia.

Priamo v podniku sa môžu zaočkovať zamestnanci bratislavského a martinského závodu.


TASR 17 h