Poľský LOT: V Bratislave zľavu nemáme, nechceli sme ju

V Bratislave nemáme zľavu, no negarantujeme ani objem prepravených cestujúcich. V budúcnosti nevylučujeme pôsobenie aj z Košíc, tvrdí v krátkom rozhovore regionálna šéfka poľských aerolínií LOT pre Slovensko.

(Zdroj: SITA / Tomáš Benedikovič)

Rozprávali sme sa po tlačovej konferencii na bratislavskom letisku. Nepôsobí ako typicky drsný manažér, preto prekvapí svojou priamosťou. Neprezradila, s kým LOT rokuje o privatizácii. Vraj sú to aerolínie aj finančné skupiny. Tak ako ďalší prepravcovia, tvrdí, že ľudom chcú ponúknuť kvalitu za rozumnú cenu. Počas celého rozhovoru nemala problém pozerať sa mi do očí. Na otázky SME odpovedá Jolanta Grala-Bednárčik, riaditeľka spoločnosti LOT Polish Airlines pre Českú republiku, Slovensko, Maďarsko, Chorvátsko, Rumunsko, Srbsko a Čiernu Horu.

Obchodný riaditeľ bratislavského letiska Radek Zábranský potvrdil, že ste nepožadovali od letiska žiadne zľavy. Máte štandardné ceny podľa Letiskovej informačnej príručky. Prečo ste ich nepožadovali, keď letisko je vzhľadom na trh v nálade, že by vám ich aj poskytlo?

„Rozhodli sme sa pre spoločnú marketingovú kampaň, nakoľko tá je pre nás veľmi dôležitá. Nemáme až tak široké možnosti reklamy a propagácie, ako má letisko. Takže ponuka spoločnej marketingovej kampane bola pre nás veľmi výhodná. To znamená, že budeme spoločne predstavovať LOT a letisko na všetkých podujatiach, vo všetkých reklamách a médiách."

Tie možné zľavy vám letisko nahrádza formou marketingovej spolupráce?

„Presne tak."

Vy ste sa v zmluve s letiskom zaviazali k nejakému objemu cestujúcich?

„Nie."

To znamená, že je to úplne čistá zmluva, podľa štandardných pravidiel a podmienok Leteckej príručky.

„Áno."

Nespomínam si, kedy naposledy tu bola letecká spoločnosť, ktorá nepožadovala individuálne nastavenie zmluvy.

„Musím sa priznať, že to bol jeden z dôvodov, prečo som podporila túto linku. Spolupráca s letiskom je od začiatku veľmi dobrá. Dohodli sme sa, kto čo bude robiť a akým spôsobom budeme spolupracovať.

Čo sa týka vašich dlhodobých záujmov na Slovensku, týkajú sa aj iných letísk?

„Poviem úprimne, že minulý rok sme uvažovali o košickom letisku, ale nie na najbližší rok. Možno budúci. V tomto momente nemôžem povedať, či budeme lietať do Košíc. Sú to dlhodobé plány závislé od toho, či takáto linka bude rentabilná."

Plánujete rozširovať časom destinácie operované z bratislavského letiska?

„Z Bratislavy nie, momentálne to bude len linka do Varšavy."

Podobný produkt, ako máte vy, majú aj České aerolínie. Z troch slovenských letísk „zbierajú" cestujúcich do Prahy a odtiaľ môžu ísť do sveta. Prečo by mali radšej letieť s vami?

„Myslím, že veľa cestujúcich si našu ponuku vyberie preto, lebo oproti konkurencii ponúkame výhodne spojenia do New Yorku na letisko JFK a Newark, do Chicaga a tiež do Toronta v Kanade. Cestujúcim ponúkame občerstvenie a veľký výber nápojov v economy triede v cene letenky a vyššie limity na batožinu na diaľkových letoch."

Tie nadväzujúce linky vo Varšave máte vyriešené tak, aby človek čakal minimum času na letisku?

„Áno. Transfery na varšavskom letisku sú od 40 minút do dvoch hodín, čo je ideálny čas na prestup. Rada všetkým, ktorí sa boja letov s prestupom, vysvetľujem, že letisko vo Varšave je moderné, prehľadné a časy na prestup sú postačujúce."

Lietate aj z Viedne. Nemyslíte si, že vám nová linka v Bratislave bude kradnúť vlastných cestujúcich?

„Určite nie. Filozofia tej linky spočíva v tom, že spojenie z Bratislavy dopĺňa ponuku LOT-u z Viedne. Z Viedne lietame o 10:15 a 19:30 a z Bratislavy o 13:50.

Aktuálne ste v procese privatizácie, hľadáte partnera. Jednou z možných spoločností sú aerolínie Air France/KLM.

„Úprimne povedané je to vždy o tom, že sa snažíte nájsť toho najlepšieho partnera. My sa snažíme, aby to bol strategický partner, ale nemusí to byť letecká spoločnosť. Samozrejme, že všetci tí, s ktorými sme sa rozprávali alebo ešte rozprávame, sú aj z jednej skupiny aj z druhej skupiny. Ťažko povedať či nakoniec to bude jedna z leteckých spoločností alebo finančná skupina."

Privatizácia sa rozbehla na prelome minulého roka. Vy ste mali v roku 2008 horšie výsledky.

Len v roku 2008. To bolo spôsobené vysokými cenami paliva."

Do rokovaní s partnerom vám zasahuje aj poľská vláda, vzhľadom na to, že ste štátnou firmou?

„Nie."

Direktívne vám do toho nezasahujú?

„Nie. Direktívne určite nie."

V súčasnej dobre prežívate mierny rast napriek kríze. Stúpa o vás záujem. Robí vás to v očiach partnerov, s ktorými rokujete, atraktívnejšími?

„V očiach partnerov robí spoločnosť LOT atraktívnejšou určite to, ako sme spomínali na tlačovej konferencii, že máme objednané nové lietadlá Boeing 787 Dreamliner. Keby spoločnosť Boeing nemala také meškanie vo výrobe a dodávkach, tak tie lietadlá máme už od roku 2008. Potom to je samozrejme široká sieť vnútroštátnych spojení v Poľsku, ktorú LOT má a v neposlednom rade sú to služby tej najvyššej kvality, ktoré ponúkame na palubách našich lietadiel."

Rozhovor bol autorizovaný. Jolanta Grala-Bednárčik doplnila a skrátila niektoré formulácie bez zmeny zmyslu pôvodných vyjadrení.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 175
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 530
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 504
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 550
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 928
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 867
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 781
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 606
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 593
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 414

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan je najväčším favoritom. Zapíše sa do dejín svetovej cyklistiky?

Vlani nebol najväčším favoritom, ale aj tak vyhral.

DOMOV

Lipšic dostal za nehodu z minulého roka podmienečný trest

Súd odsúdil bývalého poslanca Lipšica.

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

SVET

Orbán sa modlí za Merkelovej víťazstvo v nemeckých voľbách

Maďarský premiér sa obáva o eurofondy, ak by voľby vyhralo SPD.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.