Štát ide spájať železnice, ktoré pred rokmi rozdelil

Pred rokmi sa železničné firmy rozdelili, aby na trh mohli prísť konkurenti. Teraz sa majú opäť spájať. Protimonopolný úrad si myslí, že tým konkurentov pre železnice odplašíme.

Spájanie železničných firiem má priniesť úspory a väčšiu konkurencieschopnosť. Pred pár rokmi ich pritom rozdelila bývalá vláda prave preto, aby otvorila trh konkurencii.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Osobný a nákladný železničný prepravca, ako aj správca koľajníc, fungujú niekoľko rokov ako tri samostatné podniky. Teraz sa majú opäť prepojiť, a to do holdingu.

Dotácie pre firmy

Železnice Slovenskej republiky (manažér infraštruktúry)

  • Počet zamestnancov: 17 070
  • Dotácie z rozpočtu: 183 miliónov eur
  • Návratná pomoc od štátu: 70 miliónov eur


ZSSK Cargo (nákladný prepravca)

  • Počet zamestnancov: 9719
  • Vlani dostali návratnú finančnú pomoc takmer 166 miliónov eur


Železničná spoločnosť Slovensko (osobný dopravca)

  • Počet zamestnancov: 5000
  • Plánované dotácie za rok 2009: vyše 165 miliónov eur

* plánovaná strata,

Zdroj: ŽSR, ZSSK, Cargo, MDPT

Ich spojenie navrhuje ministerstvo dopravy. Tvrdí, že spoločná materská firma má pomôcť železničným spoločnostiam šetriť. Koľko môžu usporiť, ministerstvo zatiaľ nevie. Pracuje na detailnej analýze úspor.

Výhody spájania zatiaľ nie sú jasné ani ministerstvu financií. Chce, aby rezort dopravy materiál prepracoval a znova predložil na pripomienkovanie. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Stanislava Jurikoviča sa s rezortom financií rokuje.

Kritika za kritikou

Návrh ministerstva dopravy ostro kritizoval Protimonopolný úrad. Tvrdí, že „dôjde k personálnemu aj majetkovému prepojeniu železničných subjektov a stratí sa aj minimálna nezávislosť medzi správcom infraštruktúry a štátnymi dopravcami".

Výsledkom spojenia bude podľa úradu konflikt záujmov a neprehľadné hospodárenie jednotlivých železničných spoločností. Keď budú finančné toky medzi troma železničnými firmami neprehľadné, môže to odradiť konkurentov od vstupu na náš železničný trh.

Problém je, že stratové činnosti sa môžu platiť zo ziskov prosperujúcej firmy. Navyše, obaja dopravcovia musia platiť správcovi koľajníc za ich používanie.

Jurikovič tvrdí, že účtovníctvo troch firiem zostane oddelené. O rovnaké možnosti na trhu pre všetkých sa má postarať Úrad pre reguláciu železničnej dopravy. Ten určuje aj cenu za používanie koľajníc a je pre každého rovnaká.

Spájanie železničných spoločností má podľa hovorcu rezortu dopravy prispieť k zníženiu tohto poplatku, čím by železnice mohli prilákať na naše koľajnice viac tovaru.

Podobný holdingový model, aký navrhuje vytvoriť rezort dopravy, funguje aj v Rakúsku, Nemecku či Poľsku. Protimonopolný úrad však upozorňuje, že pre holdingový model začala voči týmto krajinám konať Európska komisia.

V spomínaných štátoch je holding výsledkom rozdeľovania železníc. U nás ide vývoj naopak - rozdelili sa a teraz sa majú spájať. Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Pačáka Európska únia síce chce, aby sa železničné firmy rozdeľovali, ale u nás sme ich rozdelili úplne, čo sme podľa európskych zákonov nemuseli.

„Boli sme pápežskejší ako pápež," povedal Palčák. Súhlasí s tým, že spájanie môže zvýšiť konkurencieschopnosť podnikov. Cez materskú firmu sa má podľa rezortu dopravy vytvoriť tlak na „dlhodobo udržateľné a vyrovnané hospodárenie". Rolu majú pri spájaní zohrať aj spoločné nákupy služieb.

Neefektívni štátni manažéri

Ak budú tri firmy robiť niektoré veci spoločne, nebudú podľa Palčáka asi potrebovať toľko zamestnancov v riadiacich štruktúrach. V návrhu sa však píše, že spájanie nebude mať vplyv na zamestnanosť. V prvom štádiu sa podľa Jurikoviča s prepúšťaním nepočíta. Neskôr sa aktivity vyhodnotia a „zabezpečia sa najefektívnejšie kroky smerom k zabráneniu hromadného prepúšťania".

Analytik INESS Radovan Ďurana nepovažuje za najväčší problém novú organizačnú formu, ale motiváciu vedenia firiem. Vytvorením nových postov nemotivovaných vládnych úradníkov v holdingu vláda vytvorí ďalší priestor na korupciu. „Vyššia kvalita prepravy a služieb, nižšia miera korupcie a predražených nákupov by sa dali dosiahnuť privatizáciou," dodal.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 487
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 703
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 013
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 882
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 678
  6. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 491
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 359
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 996
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 938
  10. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 3 755

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lipšicova advokátka: S takým postupom prokuratúry som sa ešte nestretla

Exposlanec zrazil 72-ročného chodca v septembri. Hrozí mu za to trest na dva až päť rokov väzenia.

KOMENTÁRE

Milosťou pre Kajínka Zeman spochybnil právny štát

Český prezident má stále dosť sily škodiť českej demokracii.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.