Štát ide spájať železnice, ktoré pred rokmi rozdelil

Pred rokmi sa železničné firmy rozdelili, aby na trh mohli prísť konkurenti. Teraz sa majú opäť spájať. Protimonopolný úrad si myslí, že tým konkurentov pre železnice odplašíme.

Spájanie železničných firiem má priniesť úspory a väčšiu konkurencieschopnosť. Pred pár rokmi ich pritom rozdelila bývalá vláda prave preto, aby otvorila trh konkurencii.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Osobný a nákladný železničný prepravca, ako aj správca koľajníc, fungujú niekoľko rokov ako tri samostatné podniky. Teraz sa majú opäť prepojiť, a to do holdingu.

Dotácie pre firmy

Železnice Slovenskej republiky (manažér infraštruktúry)

  • Počet zamestnancov: 17 070
  • Dotácie z rozpočtu: 183 miliónov eur
  • Návratná pomoc od štátu: 70 miliónov eur


ZSSK Cargo (nákladný prepravca)

  • Počet zamestnancov: 9719
  • Vlani dostali návratnú finančnú pomoc takmer 166 miliónov eur


Železničná spoločnosť Slovensko (osobný dopravca)

  • Počet zamestnancov: 5000
  • Plánované dotácie za rok 2009: vyše 165 miliónov eur

* plánovaná strata,

Zdroj: ŽSR, ZSSK, Cargo, MDPT

Ich spojenie navrhuje ministerstvo dopravy. Tvrdí, že spoločná materská firma má pomôcť železničným spoločnostiam šetriť. Koľko môžu usporiť, ministerstvo zatiaľ nevie. Pracuje na detailnej analýze úspor.

Výhody spájania zatiaľ nie sú jasné ani ministerstvu financií. Chce, aby rezort dopravy materiál prepracoval a znova predložil na pripomienkovanie. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Stanislava Jurikoviča sa s rezortom financií rokuje.

Kritika za kritikou

Návrh ministerstva dopravy ostro kritizoval Protimonopolný úrad. Tvrdí, že „dôjde k personálnemu aj majetkovému prepojeniu železničných subjektov a stratí sa aj minimálna nezávislosť medzi správcom infraštruktúry a štátnymi dopravcami".

Výsledkom spojenia bude podľa úradu konflikt záujmov a neprehľadné hospodárenie jednotlivých železničných spoločností. Keď budú finančné toky medzi troma železničnými firmami neprehľadné, môže to odradiť konkurentov od vstupu na náš železničný trh.

Problém je, že stratové činnosti sa môžu platiť zo ziskov prosperujúcej firmy. Navyše, obaja dopravcovia musia platiť správcovi koľajníc za ich používanie.

Jurikovič tvrdí, že účtovníctvo troch firiem zostane oddelené. O rovnaké možnosti na trhu pre všetkých sa má postarať Úrad pre reguláciu železničnej dopravy. Ten určuje aj cenu za používanie koľajníc a je pre každého rovnaká.

Spájanie železničných spoločností má podľa hovorcu rezortu dopravy prispieť k zníženiu tohto poplatku, čím by železnice mohli prilákať na naše koľajnice viac tovaru.

Podobný holdingový model, aký navrhuje vytvoriť rezort dopravy, funguje aj v Rakúsku, Nemecku či Poľsku. Protimonopolný úrad však upozorňuje, že pre holdingový model začala voči týmto krajinám konať Európska komisia.

V spomínaných štátoch je holding výsledkom rozdeľovania železníc. U nás ide vývoj naopak - rozdelili sa a teraz sa majú spájať. Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Pačáka Európska únia síce chce, aby sa železničné firmy rozdeľovali, ale u nás sme ich rozdelili úplne, čo sme podľa európskych zákonov nemuseli.

„Boli sme pápežskejší ako pápež," povedal Palčák. Súhlasí s tým, že spájanie môže zvýšiť konkurencieschopnosť podnikov. Cez materskú firmu sa má podľa rezortu dopravy vytvoriť tlak na „dlhodobo udržateľné a vyrovnané hospodárenie". Rolu majú pri spájaní zohrať aj spoločné nákupy služieb.

Neefektívni štátni manažéri

Ak budú tri firmy robiť niektoré veci spoločne, nebudú podľa Palčáka asi potrebovať toľko zamestnancov v riadiacich štruktúrach. V návrhu sa však píše, že spájanie nebude mať vplyv na zamestnanosť. V prvom štádiu sa podľa Jurikoviča s prepúšťaním nepočíta. Neskôr sa aktivity vyhodnotia a „zabezpečia sa najefektívnejšie kroky smerom k zabráneniu hromadného prepúšťania".

Analytik INESS Radovan Ďurana nepovažuje za najväčší problém novú organizačnú formu, ale motiváciu vedenia firiem. Vytvorením nových postov nemotivovaných vládnych úradníkov v holdingu vláda vytvorí ďalší priestor na korupciu. „Vyššia kvalita prepravy a služieb, nižšia miera korupcie a predražených nákupov by sa dali dosiahnuť privatizáciou," dodal.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 494
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 216
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 142
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 396
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 982
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 774
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 768
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 616
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 336
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 314

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.