Izrael: Nastal čas investovať na Slovensku

Na jedného Slováka, ktorý navštívi Izrael, príde na Slovensko vyše 20 Izraelčanov, tvrdí izraelské ministerstvo pre cestovný ruch.

BRATISLAVA. Na jedného Slováka, ktorý navštívi Izrael, príde na Slovensko vyše 20 Izraelčanov, zhodnotil aktuálnu situáciu v cestovnom ruchu Jehuda Šen z izraelského ministerstva pre cestovný ruch.

Marketing v slovenskom turistickom biznise je len v začiatkoch, ale "nastal čas investovať na Slovensku", povedal Šen v rozhovore pre TASR na 16. veľtrhu cestovného ruchu ITF Slovakiatour, ktorý sa dnes končí v Bratislave.

Riaditeľ sekcie pre strednú a juhovýchodnú Európu izraelského ministerstva pre cestovný ruch ďalej vysvetlil, že už po minulé roky navštívilo židovský štát každoročne 14.000 až 15.000 slovenských turistov.

Išlo väčšinou o individuálnych turistov, pútnikov navštevujúcich posvätné miesta. Počet turistov zo Slovenska však môže aktívnou spoluprácou s tour-operátormi narásť, je tu potenciál, skonštatoval izraelský odborník.

Práve tohtoročnú účasť na ITF Slovakiatour považuje Šen za štart celkového marketingu v SR. Dodal, že "v krátkom čase by mohlo Slovensko navštíviť 50.000 izraelských turistov ročne, možno aj dvojnásobok".

Šen: Izrael nikdy nemal dobrý PR vo svetovej tlači

O vzájomnom turistickom potenciáli SR a Izraela a obraze židovského štátu v zahraničných médiách hovoríme s Jehudom Šenom, riaditeľom sekcie pre strednú a juhovýchodnú Európu izraelského ministerstva pre cestovný ruch.

Na 16. veľtrhu cestovného ruchu ITF Slovakiatour, ktorý sa dnes končí na výstavisku Incheba Expo Bratislava, sa prezentoval aj Izrael. Akým prínosom môže byť účasť na veľtrhu v podmienkach všadeprítomnej hospodárskej krízy?

Musím povedať, že na Slovensku začíname. Nejde celkom o prvú prezentáciu, ale veľmi malý stánok je začiatkom celkového marketingu v SR. Zúčastňujeme sa na veľtrhoch po celom svete. Neporovnávam to s vystavovaním v Nemecku, alebo Veľkej Británii, kde investujeme na vyše stovke štvorcových metrov. Nastal však čas na investovanie na Slovensku. V strednej Európe, a nielen tam, bol minulý rok veľmi ťažký, v tom máte pravdu. Po minulé roky bolo v Izraeli každoročne zhruba 14.000 až 15.000 slovenských turistov - napriek ekonomickým ťažkostiam, a hoci sme s marketingom v slovenskom turistickom biznise len v začiatkoch. Považujem to za veľké číslo, ktoré však môže narásť. Rozhodli sme sa, že je dôležité prísť na Slovensko a začať investovať, aby sa v biznise nestrácala príležitosť, a tým peniaze. Čo sa týka krízy, burza v Tel Avive bola prvá, ktorá sa úplne spamätala.

Zvolili ste špecifickú tému prezentácie Izraela, alebo išlo skôr o snahu predstaviť celkový turistický potenciál krajiny a pritiahnuť pozornosť slovenských cestovných kancelárií?

Nie, nevybrali sme konkrétnu tému. Prvý raz sa však tohto roku uskutočnil komplexný marketingový seminár pre 15 slovenských cestovných kancelárií. Niektoré z nich už sú na izraelskom trhu, ale musím povedať, že pre väčšinu je to úplne nový trh. Vynára sa veľa otázok v súvislosti s destináciami, bezpečnosťou, politikou a poviem na rovinu - so 'somarinami' publikovanými v médiách. Treba tiež vidieť, že Izrael neznamená len Svätú zem, sú tu letoviská, je to krajina vína, rozmanitých kultúr, a tiež existuje veľký potenciál na podnikanie. Vždy hovorím, že destináciu treba zmeniť na produkt, profit pre cestovnú kanceláriu, inak to nemá význam robiť. Nehovorím o sponzorstve, pomoci Izraelu, hovorím výlučne o podnikaní. Ak biznis slovenských tour-operátorov porastie, mňa zas poteší viac slovenských turistov v našej krajine. To sa prejaví aj na ekonomike Izraela a jeho 'public relations'.

Imidž židovského štátu sa v médiách takmer vždy spája s vojnovým konfliktom, problémami s bezpečnosťou, teroristickou hrozbou. Ako sa krajina vyrovnáva s týmito otázkami pri podnikaní v cestovnom ruchu?

Izrael nikdy nemal dobrý 'PR' vo svetovej tlači. Nech sa stane čokoľvek, vždy je na vine Izrael. Nemôžete na všetky obvinenia stále kričať - nie, nie - snažíme sa ukázať pozitívne stránky. Chcel by som povedať len toľko, v Tel Avive a Jeruzaleme je asi stovka zahraničných korešpondentov a majú radi život v našej krajine, chcú tam zostať. Tak musia vyrobiť nejakú drámu aj tam, kde žiadna nie je. Vieme, ako to v médiách chodí! Musím však povedať, že v roku 2008 Izrael navštívili tri milióny turistov, čo bolo rekordné číslo. Vlani sme zaznamenali mierny pokles, keď prišlo 2.800.000 návštevníkov. Na 99 percent to však spôsobila ekonomická kríza, a nie iné faktory.

Spomínali ste, že zo Slovenska do Izraela väčšinou prichádzajú pútnici, ktorí chcú vidieť posvätné miesta. Možno porovnať záujem slovenských turistov s množstvom izraelských návštevníkov v SR?

Myslím si, že nijaká krajina na svete nemôže porovnávať množstvo svojich turistov v Izraeli a naopak. Vo svete ani nie sú takí cestovatelia ako Izraelčania. Na pobyt jedného Slováka v našej krajine pripadne viac ako 20 izraelských návštevníkov na Slovensku. Môžem povedať, že podobne to vychádza aj v Česku, Maďarsku a Poľsku. Izraelčania bláznivo radi cestujú. Na sedem miliónov ľudí máme v Izraeli asi 12 miliónov odletov. Ani kríza to veľmi nezmenila. Každoročne napríklad navštívi pol milióna Izraelčanov Turecko, hoci teraz to v politických vyjadreniach tureckej strany zašlo priďaleko. Niekedy sa podnikanie nedá celkom oddeliť od politiky. Ale ja nechcem hovoriť o politike. A treba dodať, že Svätá zem vyvoláva mnoho emócií, ale Izrael je kombináciou mnohých kontrastov, a to ho robí stále príťažlivejším.

Slovensko má pozoruhodnú históriu, prírodu. No je známe i tým, že sa nevie celkom predať a má podľa názoru expertov na cestovný ruch slabiny v propagácii. Čím priťahuje izraelských turistov, ktoré miesta sú pre nich najznámejšie?

Celkovo Izraelčania do strednej Európy cestujú za zábavou, radi navštevujú kasína. Na Slovensku ich zas lákajú kúpele, skôr staršia generácia pozná Piešťany. Pomaly sa ale začína aj s aktívnejšou turistikou, objavovaním krajiny, takých destinácií ako Vysoké Tatry. Priznám sa, že som tam ešte nebol. Pracujem v cestovnom ruchu celý život, veľa cestujem. Robím to rád, ale niekedy ani nemám možnosť spoznať jednotlivé miesta ako turista, a to je škoda. Vysoké Tatry sú mi známe skôr z poľskej strany.

Aktívny prístup k subjektom, ktoré v SR podnikajú v cestovnom ruchu, sľubuje nárast slovenských turistov. Máte istú predstavu, nakoľko by sa mohol zvýšiť počet izraelských návštevníkov na Slovensku?

Máte na Slovensku naozaj všetko, ale musíte pre cestovný ruch niečo urobiť, ponúknuť viac prezentácií. Verte mi, v krátkom čase by mohlo Slovensko navštíviť 50.000 Izraelčanov ročne, možno aj dvojnásobok. Predpokladám, že čoskoro bude po kríze a SR bude zaujímavým trhom. Čo sa týka Slovákov, prichádzajúcich do Izraela, väčšinou ide o individuálnu turistiku. Budeme sa koncentrovať na prácu s tour-operátormi, na inzerovanie, propagáciu, spoluprácu s médiami. Pre mňa je najlepší hosť taký, ktorý príde znovu a pozve aj priateľov. Nie je to o charite - ide o podnikanie. Slovensko je krajina s piatimi miliónmi ľudí, čo znamená len istý podiel na turistickom trhu Izraela. Ale ako som povedal, vidíme potenciál. A tiež možnosť, aby viac Slovákov malo o Izraeli objektívnejšie informácie. Návštevníci, ktorí zanechajú v Izraeli aj kúsok srdca, nielen peniaze to je aspekt rovnako dôležitý ako biznis, o tom som presvedčený.

TASR

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 762
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 752
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 022
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 472
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 387
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 364
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 432
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 733
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 329
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop