BRATISLAVA. Koľko bude skutočne stáť slovenský mýtny systém? To je otázka, ktorá ostáva nezodpovedaná aj po vyše troch týždňoch od spustenia mýta.
Otázniky nad cenou visia najmä pre zmeny v systéme. Zatiaľ poslednú do neho vniesol minister dopravy Ľubomír Vážny tým, že sa rozhodol rozdeliť spoplatnené úseky na menšie časti, a to zo súčasných 824 približne na 1700 úsekov.
Čím je viac úsekov, tým častejšie systém autá zaznamená a spoplatní. V zmluve na mýto má Národná diaľničná spoločnosť (NDS), zastupujúca štát, zazmluvnených asi 400 miliónov mýtnych transakcií ročne. Podľa Vážneho sa v pracovný deň urobí asi milión transakcií. „Sto miliónov transakcií je rezerva, možno to mierne prekročíme," povedal predvčerom Vážny.
NDS tvrdí, že nevie, či a koľko SkyTollu zaplatí navyše. „Po tom, čo bude zadefinovaných všetkých 1700 úsekov, spracujeme analýzu odhadovaného počtu mýtnych transakcií pre tento rok," povedal hovorca spoločnosti Marcel Jánošík.
Štát za súkromníkom stojí
Hoci registrácia do systému i vydávanie palubných jednotiek spôsobili po spustení mýta dopravcom problémy, diaľničná spoločnosť a minister dopravy, stoja na strane súkromníka. SkyTollu tak zrejme sankcie nehrozia. „Neevidujeme nijaký dôvod, pre ktorý by bolo potrebné sankcie uplatniť," povedal Jánošík.
Právnik Marek Šmida vraví, že štát si môže uplatniť napríklad nárok na náhradu škody, ktorá NDS vznikla pre chybné či neskoré poskytovanie služieb. Zmluva hovorí aj o pokutách v konkrétnych prípadoch.
Penále je otázne
Aj keď opozícia vraví, že štát by mal žiadať od SkyTollu penále, je otázne, či by pri ich vymáhaní skutočne uspel.
Peter Newole, zástupca konzorcia Slovakpass, ktoré NDS vyradila v mýtnom tendri, totiž hovorí, že štát si možnosť uplatniť penále zrejme vzal sám. Vlani v decembri po teste mýta, ktorý vykonala firma SkyToll, jej dala NDS osvedčenie, že je test v poriadku. Newole si preto myslí, že NDS si niektoré pokuty ani nemôže v prvých mesiacoch uplatniť.
Do 28-dňovej testovacej akcie sa malo podľa SkyTollu zapojiť zhruba 2000 áut. Mýto testovala aj firma General trucking. Tá však dostala palubné jednotky pre autá až po naliehaní, a to 15. decembra. Ešte pár dní trvalo, kým sa nainštalovali do kamiónov, ktoré boli na cestách. Ľuboš Suchý z firmy preto hovorí o piatich dňoch testovania.
Stanovisko SkyTollu k testu sa včera z časových dôvodov nepodarilo získať.
BRATISLAVA. Mýto sa opäť zviditeľní v Európskej komisii. Konzorcium Slovakpass, vyradené z mýtneho tendra, plánuje Brusel upozorniť na novinky. „Jedným z nových podnetov je zavedenie ticketingu," povedal Peter Newole z konzorcia. Ticketing znamená, že nie každé auto musí mať palubnú jednotku. Stačí, ak mýto zaplatí cez automat.
Výroba palubnej jednotky stojí 300 eur, SkyToll ušetrí. V tendri sa ticketing nespomínal, keby ho obsahoval, ponuky by boli nižšie. O ticketing sa nesúťažilo, automaticky pripadol SkyTollu. „Pýtali by sme si zhruba o 100 miliónov eur menej," povedal Newole. Už pôvodná ponuka Slovakpassu bola od SkyTollu nižšia o 200 miliónov eur.
Mýto napadol aj Kapsch - na súde. „Žiadame dodržiavanie zásad hospodárskej súťaže a voľného prístupu k trhu," povedala hovorkyňa firmy Sylvia Košťálová. Firma tiež v liste vyzvala Ľubomíra Vážneho, aby prestal zavádzať o českom mýte. „Analyzujeme výstupy v mediách, aby sme mohli identifikovať, kde sa stala chyba v komunikovaní faktov súvisiacich s touto firmou," povedal hovorca rezortu Stanislav Jurikovič. Ak sa pochybenie ministerstva preukáže, minister sa ospravedlní.