SME

Štát neplánuje pokutovať SkyToll

Od zavedenia mýta ubehol už takmer mesiac, no nie je jasné, koľko zaň firma SkyToll dostane. Isté je len to, že sa štát nechystá od nej pýtať peniaze za kolóny na hraniciach.

Mýto sa u nás rozbehlo od prvého januára. Dopravcovia sa naň stále sťažujú.Mýto sa u nás rozbehlo od prvého januára. Dopravcovia sa naň stále sťažujú. (Zdroj: SME – TIBOR SOMOGYI)

BRATISLAVA. Koľko bude skutočne stáť slovenský mýtny systém? To je otázka, ktorá ostáva nezodpovedaná aj po vyše troch týždňoch od spustenia mýta.

Otázniky nad cenou visia najmä pre zmeny v systéme. Zatiaľ poslednú do neho vniesol minister dopravy Ľubomír Vážny tým, že sa rozhodol rozdeliť spoplatnené úseky na menšie časti, a to zo súčasných 824 približne na 1700 úsekov.

Čím je viac úsekov, tým častejšie systém autá zaznamená a spoplatní. V zmluve na mýto má Národná diaľničná spoločnosť (NDS), zastupujúca štát, zazmluvnených asi 400 miliónov mýtnych transakcií ročne. Podľa Vážneho sa v pracovný deň urobí asi milión transakcií. „Sto miliónov transakcií je rezerva, možno to mierne prekročíme," povedal predvčerom Vážny.

NDS tvrdí, že nevie, či a koľko SkyTollu zaplatí navyše. „Po tom, čo bude zadefinovaných všetkých 1700 úsekov, spracujeme analýzu odhadovaného počtu mýtnych transakcií pre tento rok," povedal hovorca spoločnosti Marcel Jánošík.

Štát za súkromníkom stojí

Hoci registrácia do systému i vydávanie palubných jednotiek spôsobili po spustení mýta dopravcom problémy, diaľničná spoločnosť a minister dopravy, stoja na strane súkromníka. SkyTollu tak zrejme sankcie nehrozia. „Neevidujeme nijaký dôvod, pre ktorý by bolo potrebné sankcie uplatniť," povedal Jánošík.

Právnik Marek Šmida vraví, že štát si môže uplatniť napríklad nárok na náhradu škody, ktorá NDS vznikla pre chybné či neskoré poskytovanie služieb. Zmluva hovorí aj o pokutách v konkrétnych prípadoch.

Penále je otázne

Aj keď opozícia vraví, že štát by mal žiadať od SkyTollu penále, je otázne, či by pri ich vymáhaní skutočne uspel.

Peter Newole, zástupca konzorcia Slovakpass, ktoré NDS vyradila v mýtnom tendri, totiž hovorí, že štát si možnosť uplatniť penále zrejme vzal sám. Vlani v decembri po teste mýta, ktorý vykonala firma SkyToll, jej dala NDS osvedčenie, že je test v poriadku. Newole si preto myslí, že NDS si niektoré pokuty ani nemôže v prvých mesiacoch uplatniť.

Do 28-­dňovej testovacej akcie sa malo podľa SkyTollu zapojiť zhruba 2000 áut. Mýto testovala aj firma General trucking. Tá však dostala palubné jednotky pre autá až po naliehaní, a to 15. decembra. Ešte pár dní trvalo, kým sa nainštalovali do kamiónov, ktoré boli na cestách. Ľuboš Suchý z firmy preto hovorí o piatich dňoch testovania.

Stanovisko SkyTollu k testu sa včera z časových dôvodov nepodarilo získať.

Tender a mýto sú dve rôzne veci

BRATISLAVA. Mýto sa opäť zviditeľní v Európskej komisii. Konzorcium Slovakpass, vyradené z mýtneho tendra, plánuje Brusel upozorniť na novinky. „Jedným z nových podnetov je zavedenie ticketingu," povedal Peter Newole z konzorcia. Ticketing znamená, že nie každé auto musí mať palubnú jednotku. Stačí, ak mýto zaplatí cez automat.

Výroba palubnej jednotky stojí 300 eur, SkyToll ušetrí. V tendri sa ticketing nespomínal, keby ho obsahoval, ponuky by boli nižšie. O ticketing sa nesúťažilo, automaticky pripadol SkyTollu. „Pýtali by sme si zhruba o 100 miliónov eur menej," povedal Newole. Už pôvodná ponuka Slovakpassu bola od SkyTollu nižšia o 200 miliónov eur.

Mýto napadol aj Kapsch - na súde. „Žiadame dodržiavanie zásad hospodárskej súťaže a voľného prístupu k trhu," povedala hovorkyňa firmy Sylvia Košťálová. Firma tiež v liste vyzvala Ľubomíra Vážneho, aby prestal zavádzať o českom mýte. „Analyzujeme výstupy v mediách, aby sme mohli identifikovať, kde sa stala chyba v komunikovaní faktov súvisiacich s touto firmou," povedal hovorca rezortu Stanislav Jurikovič. Ak sa pochybenie ministerstva preukáže, minister sa ospravedlní.

Daniela Krajanová
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 421
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 440
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 913
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 268
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 115
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 847
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 754
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 095
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 647
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 848
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 454
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 266
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 095
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 647
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 848
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 454
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 266
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu