Štát neplánuje pokutovať SkyToll

Od zavedenia mýta ubehol už takmer mesiac, no nie je jasné, koľko zaň firma SkyToll dostane. Isté je len to, že sa štát nechystá od nej pýtať peniaze za kolóny na hraniciach.

Mýto sa u nás rozbehlo od prvého januára. Dopravcovia sa naň stále sťažujú.(Zdroj: SME – TIBOR SOMOGYI)

BRATISLAVA. Koľko bude skutočne stáť slovenský mýtny systém? To je otázka, ktorá ostáva nezodpovedaná aj po vyše troch týždňoch od spustenia mýta.

Otázniky nad cenou visia najmä pre zmeny v systéme. Zatiaľ poslednú do neho vniesol minister dopravy Ľubomír Vážny tým, že sa rozhodol rozdeliť spoplatnené úseky na menšie časti, a to zo súčasných 824 približne na 1700 úsekov.

Čím je viac úsekov, tým častejšie systém autá zaznamená a spoplatní. V zmluve na mýto má Národná diaľničná spoločnosť (NDS), zastupujúca štát, zazmluvnených asi 400 miliónov mýtnych transakcií ročne. Podľa Vážneho sa v pracovný deň urobí asi milión transakcií. „Sto miliónov transakcií je rezerva, možno to mierne prekročíme," povedal predvčerom Vážny.

NDS tvrdí, že nevie, či a koľko SkyTollu zaplatí navyše. „Po tom, čo bude zadefinovaných všetkých 1700 úsekov, spracujeme analýzu odhadovaného počtu mýtnych transakcií pre tento rok," povedal hovorca spoločnosti Marcel Jánošík.

Štát za súkromníkom stojí

Hoci registrácia do systému i vydávanie palubných jednotiek spôsobili po spustení mýta dopravcom problémy, diaľničná spoločnosť a minister dopravy, stoja na strane súkromníka. SkyTollu tak zrejme sankcie nehrozia. „Neevidujeme nijaký dôvod, pre ktorý by bolo potrebné sankcie uplatniť," povedal Jánošík.

Právnik Marek Šmida vraví, že štát si môže uplatniť napríklad nárok na náhradu škody, ktorá NDS vznikla pre chybné či neskoré poskytovanie služieb. Zmluva hovorí aj o pokutách v konkrétnych prípadoch.

Penále je otázne

Aj keď opozícia vraví, že štát by mal žiadať od SkyTollu penále, je otázne, či by pri ich vymáhaní skutočne uspel.

Peter Newole, zástupca konzorcia Slovakpass, ktoré NDS vyradila v mýtnom tendri, totiž hovorí, že štát si možnosť uplatniť penále zrejme vzal sám. Vlani v decembri po teste mýta, ktorý vykonala firma SkyToll, jej dala NDS osvedčenie, že je test v poriadku. Newole si preto myslí, že NDS si niektoré pokuty ani nemôže v prvých mesiacoch uplatniť.

Do 28-­dňovej testovacej akcie sa malo podľa SkyTollu zapojiť zhruba 2000 áut. Mýto testovala aj firma General trucking. Tá však dostala palubné jednotky pre autá až po naliehaní, a to 15. decembra. Ešte pár dní trvalo, kým sa nainštalovali do kamiónov, ktoré boli na cestách. Ľuboš Suchý z firmy preto hovorí o piatich dňoch testovania.

Stanovisko SkyTollu k testu sa včera z časových dôvodov nepodarilo získať.

Tender a mýto sú dve rôzne veci

BRATISLAVA. Mýto sa opäť zviditeľní v Európskej komisii. Konzorcium Slovakpass, vyradené z mýtneho tendra, plánuje Brusel upozorniť na novinky. „Jedným z nových podnetov je zavedenie ticketingu," povedal Peter Newole z konzorcia. Ticketing znamená, že nie každé auto musí mať palubnú jednotku. Stačí, ak mýto zaplatí cez automat.

Výroba palubnej jednotky stojí 300 eur, SkyToll ušetrí. V tendri sa ticketing nespomínal, keby ho obsahoval, ponuky by boli nižšie. O ticketing sa nesúťažilo, automaticky pripadol SkyTollu. „Pýtali by sme si zhruba o 100 miliónov eur menej," povedal Newole. Už pôvodná ponuka Slovakpassu bola od SkyTollu nižšia o 200 miliónov eur.

Mýto napadol aj Kapsch - na súde. „Žiadame dodržiavanie zásad hospodárskej súťaže a voľného prístupu k trhu," povedala hovorkyňa firmy Sylvia Košťálová. Firma tiež v liste vyzvala Ľubomíra Vážneho, aby prestal zavádzať o českom mýte. „Analyzujeme výstupy v mediách, aby sme mohli identifikovať, kde sa stala chyba v komunikovaní faktov súvisiacich s touto firmou," povedal hovorca rezortu Stanislav Jurikovič. Ak sa pochybenie ministerstva preukáže, minister sa ospravedlní.

Daniela Krajanová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 158
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 444
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 595
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 001
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 732
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 840
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 409
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 882
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 514
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 263

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Veľký šľachtiteľský príbeh sa začal celkom nenápadne.

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

Neprehliadnite tiež

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.