SME
Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

Vážny podpísal zmluvu na výstavbu diaľnice pri Žiline

Čoskoro by tak mali začať prípravné práce, ktoré budú prebiehať ešte pred definitívnym finančným uzatvorením projektu.

BRATISLAVA. Iba deň po odsúhlasení zmluvy na výstavbu diaľnice D1 vládnym kabinetom ju dnes s koncesionárom tretieho balíka projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) podpísal minister dopravy Ľubomír Vážny.

Už v krátkom čase by teraz mali začať prípravné práce, ktoré budú prebiehať ešte pred definitívnym finančným uzatvorením projektu.

"V zmluve je definované, že do 10 dní po podpise koncesnej zmluvy budú zahájené predčasné práce. Potrebujeme, aby sa začali čo najskôr," podotkol pre TASR šéf rezortu dopravy. Ich súčasťou je totiž aj výrub stromov, ktorý sa môže robiť iba počas vegetačného kľudu, teda do konca marca.

Koncesnú zmluvu na tretí balík PPP na výstavbu a prevádzku D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou odsúhlasila vláda vo štvrtok 21. januára.

Diaľnicu postaví konzorcium štyroch firiem pod vedením nemeckej súkromnej spoločnosti Hochtief PPP Solutions GmbH. Investičná hodnota projektu je stanovená na 1,99 miliardy eur bez DPH. Dĺžka trvania projektu by mala byť 33,25 roka, pričom obdobie výstavby diaľnice predpokladá rezort dopravy na 3,25 až 4,75 roka. Koncesionár tak bude úsek prevádzkovať 30 rokov.

Len včera podpísali dodatok

Ministri tiež vo štvrtok odsúhlasili aj dodatok k tejto zmluve. Ten má urýchliť začatie prípravných prác ešte pred dosiahnutím finančného uzavretia. Ich cena nemá presiahnuť 42,95 milióna eur, pričom ich konečná výška sa určí v závislosti od miery ich dokončenia do uzatvorenia financovania.

"Cena za prípravné práce bude uhradená len v prípade, ak v stanovenom termíne nedôjde k dosiahnutiu finančného uzavretia, respektíve koncesná zmluva nebude ukončená pred dňom jej účinnosti," konštatuje v stanovisku rezort financií. Naopak, ak k nemu dôjde, prípravné práce uhradí koncesionár.

Koncesná zmluva mala byť pôvodne podpísaná ešte v decembri minulého roka. Uzavretie projektu a podpísanie definitívnej zmluvy sa však posúvalo pre nejasnosti okolo účasti Európskej investičnej banky (EIB) na jeho financovaní. Tá by mala poskytnúť približne polovicu celkovej sumy.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  2. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  3. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  4. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  5. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  8. Desať najkrajších pláží na Korfu
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Najnovšie dezinfekčné prostriedky
  3. Desať najkrajších pláží na Korfu
  4. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  5. Vážení poslanci, to naozaj?
  6. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Koniec čakania na kuriéra
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 547
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 061
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 745
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 4 781
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 361
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 781
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 562
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 478
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 071
  10. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli 2 975
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prevrátený kamión po búrke v Moravske Novej Vsi.

Výrazná supercelárna búrka priniesla veľké krúpy aj tornádo.


a 4 ďalší 2 h
Sedem obcí na južnej Morave spustošilo tornádo.

Búrka spôsobila obrovské škody.


2 h
Kontrola na rakúsko-slovenskej hranici.

Hranice zostávajú dokorán aj po odhalení delta mutácie na Slovensku.


14 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Ministerstvo na tento účel dodatočne vyčlení takmer 15 miliónov eur.


TASR 14 h
Ilustračné foto.

Krajina sa snaží o znižovanie emisií uhlíka.


SITA 16 h
Minister pôdohospodárstva Samuel Vlčan.

V lesoch by sa muselo hospodáriť citlivejšie.


TASR 17 h
Minister životného prostredia Ján Budaj.

Nový predpis schválili europoslanci vo štvrtok.


TASR 17 h