Vážny podpísal zmluvu na výstavbu diaľnice pri Žiline

Čoskoro by tak mali začať prípravné práce, ktoré budú prebiehať ešte pred definitívnym finančným uzatvorením projektu.

BRATISLAVA. Iba deň po odsúhlasení zmluvy na výstavbu diaľnice D1 vládnym kabinetom ju dnes s koncesionárom tretieho balíka projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) podpísal minister dopravy Ľubomír Vážny.

Už v krátkom čase by teraz mali začať prípravné práce, ktoré budú prebiehať ešte pred definitívnym finančným uzatvorením projektu.

"V zmluve je definované, že do 10 dní po podpise koncesnej zmluvy budú zahájené predčasné práce. Potrebujeme, aby sa začali čo najskôr," podotkol pre TASR šéf rezortu dopravy. Ich súčasťou je totiž aj výrub stromov, ktorý sa môže robiť iba počas vegetačného kľudu, teda do konca marca.

Koncesnú zmluvu na tretí balík PPP na výstavbu a prevádzku D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou odsúhlasila vláda vo štvrtok 21. januára.

Diaľnicu postaví konzorcium štyroch firiem pod vedením nemeckej súkromnej spoločnosti Hochtief PPP Solutions GmbH. Investičná hodnota projektu je stanovená na 1,99 miliardy eur bez DPH. Dĺžka trvania projektu by mala byť 33,25 roka, pričom obdobie výstavby diaľnice predpokladá rezort dopravy na 3,25 až 4,75 roka. Koncesionár tak bude úsek prevádzkovať 30 rokov.

Len včera podpísali dodatok

Ministri tiež vo štvrtok odsúhlasili aj dodatok k tejto zmluve. Ten má urýchliť začatie prípravných prác ešte pred dosiahnutím finančného uzavretia. Ich cena nemá presiahnuť 42,95 milióna eur, pričom ich konečná výška sa určí v závislosti od miery ich dokončenia do uzatvorenia financovania.

"Cena za prípravné práce bude uhradená len v prípade, ak v stanovenom termíne nedôjde k dosiahnutiu finančného uzavretia, respektíve koncesná zmluva nebude ukončená pred dňom jej účinnosti," konštatuje v stanovisku rezort financií. Naopak, ak k nemu dôjde, prípravné práce uhradí koncesionár.

Koncesná zmluva mala byť pôvodne podpísaná ešte v decembri minulého roka. Uzavretie projektu a podpísanie definitívnej zmluvy sa však posúvalo pre nejasnosti okolo účasti Európskej investičnej banky (EIB) na jeho financovaní. Tá by mala poskytnúť približne polovicu celkovej sumy.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 473
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 697
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 005
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 893
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 689
  6. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 485
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 360
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 010
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 931
  10. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 3 724

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lipšicova advokátka: S takým postupom prokuratúry som sa ešte nestretla

Exposlanec zrazil 72-ročného chodca v septembri. Hrozí mu za to trest na dva až päť rokov väzenia.

KOMENTÁRE

Milosťou pre Kajínka Zeman spochybnil právny štát

Český prezident má stále dosť sily škodiť českej demokracii.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.