Na dovolenku poletíme o čosi lacnejšie

Nižších cien aj skvalitnenia leteckej dopravy by sa mohli v tomto roku dočkať klienti cestovných kancelárií. Oslabenie dopytu cestovky neočakávajú.

Po páde SkyEurope a po ukončení činnosti dominantného chartrového prepravcu Seagle Air poletí tento rok väčšina dovolenkárov s firmou Travel Service.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Na letnú dovolenku budeme cestovať o niečo lacnejšie ako vlani. Vravia to zhodne zástupcovia niekoľkých oslovených cestovných kancelárií aj predstavitelia asociácie, ktorá ich zastupuje.

Očakávanie: prijateľné ceny

Prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Tomáš Hasala tvrdí, že ceny zájazdov na tento rok klesli. Pokles cien odôvodnil tým, že minulý rok bol oveľa menší podiel predaja zájazdov typu last minute, teda tých, ktoré si ľudia kupovali so zľavou na poslednú chvíľu.

To vytvorilo priestor na upravovanie cien. „Je spravodlivejšie, ak sa tie úspory premietnu pre všetkých klientov a nie iba pre tých, čo si vyberajú na poslednú chvíľu," povedal Hasala. Myslí si, že novým trendom bude skôr nákup zájazdov typu first moment. „Môj odhad je, že pri znížených cenách by sa mohlo predať rovnako veľa zájazdov ako vlani," vraví Hasala.

S jeho názorom súhlasí aj väčšina cestovných kancelárií. Smerom nadol upravovali ceny napríklad Koala tours, Hydrotour, Satur Travel a ďalší.

Koala tours, Aeolus, Satur Travel a Hydrotour tvrdia, že súčasne rozširovali sieť destinácií na túto sezónu. Aeolus pridal niektoré grécke ostrovy, Koala tours pridala do ponuky Sicíliu, Maltu a španielsku Ibizu. Rozšírila aj niektoré destinácie v Egypte a Grécku. Hasala považuje rozširovanie ponuky za prirodzený jav. Cestovky si ním chcú udržať najmä verných klientov. „Každý seriózny touroperátor na to prihliada, lebo najcennejší sú pre neho verní klienti," povedal.

Lietanie istí Travel Service

Minuloročného dominantného chartrového prepravcu na slovenskom trhu, spoločnosť Seagle Air, ktorá podľa televízie Markíza podá v najbližšom čase návrh na konkurz, nahradí tento rok česká spoločnosť Travel Service. Tá vlani prepravila spolu 2,7 milióna klientov, teda o 16 percent viac ako v roku 2008.

Travel Service očakáva, že z letísk v Bratislave, v Poprade a v Košiciach prepraví spolu túto sezónu okolo 300-tisíc klientov cestovných kancelárií. Lietať bude do Egypta, Turecka, Tuniska, Grécka, Španielska, Maroka, Talianska, Bulharska, na Maltu, Cyprus, Kanárske ostrovy a Kapverdy.

Cestovné kancelárie predpovedajú, že vstupom spoločnosti Travel Service na slovenský trh sa zvýši kvalita cestovania. S Travel Service má uzavretú zmluvu väčšina cestovných kancelárií. Podľa Hasalu však cestovky pri letoch do niektorých destinácií, napríklad do Bulharska či Egypta, využijú aj služby zahraničných chartrových dopravcov.

Cestovky na veľtrh neprišli

Z desiatky najväčších cestoviek za rok 2008 sú na veľtrhu cestovného ruchu len tri. Ich asociácia hovorí, že veľtrh je už skôr imidžovou formou prezentácie. Tú cestovky stále viac prehodnocujú.

Kto tento rok na veľtrhu chýba
  • Satur Travel
  • Kartago Tours
  • TIP travel
  • Hydrotour
  • Globtour Group
  • Turancar
  • Koala tours
cestovky z desiatky najväčších podľa týždenníka Trend
BRATISLAVA. Najväčšie cestovné kancelárie na Slovensku na veľtrhu cestovného ruchu, ktorý sa začal včera v Bratislave, nie sú. Z desiatky najväčších cestoviek má na veľtrhu stánok len Aeolus, Ruefa CS a BUBO Travel Agency.

Šéf výstaviska Incheba Alexander Rozin odôvodňuje menšie zastúpenie cestoviek tým, že „asi majú menej čo ponúknuť, pretože veľa z toho, čo ponúkajú, je na internete". Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr vidí za nižšou účasťou celoeurópsky trend. „Už minimálne päť rokov je slabšia účasť vystavovateľov na veľtrhoch. Prekvapuje ma, že na Slovensko to prišlo až teraz," povedal Tomáš Hasala, prezident asociácie.

Druhým dôvodom poklesu počtu cestoviek je podľa Hasalu profilovanie veľtrhov. Kedysi sa na nich predstavovali katalógy. Dnes je už koncom novembra jasná ponuka na ďalšiu sezónu a v decembri majú klienti katalógy v rukách. Podľa Hasalu je tým spochybnená obchodná stránka veľtrhu a ostáva najmä imidžová: „A tu už zohráva úlohu kríza. Firma si rozmyslí, či pôjde na veľtrh, kde sa môže imidžovo prezentovať, alebo peniaze investuje inak," dodal.

Účasti cestoviek na veľtrhu nenahráva ani návštevnosť, tá sa podľa Hasalu znižuje. Hovorkyňa Incheby Martina Sekulová tvrdí, že sa očakáva približne rovnaká návštevnosť ako vlani.
Incheba podľa nej tento rok nezvyšovala poplatky za účasť na výstave. Hasala pripomína, že poplatky tvoria len časť celkových nákladov na veľtrh. Šéf cestovky Čedok Slovakia Adrian Siekel odhadol ich výšku pre väčšiu cestovku na vyše 16­tisíc eur.

Adam Valček

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 673
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 731
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 101
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 051
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 183
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 623
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 620
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 446
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 433
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 046

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Termíny sú šibeničné, zmluvu na migy budeme musieť predĺžiť

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.