SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 20:30

Vláda schválila najdlhší tunel

Minister dopravy môže podpísať zmluvu na tretí balík stavby diaľnic. Celá by tak mala stáť 20 miliárd eur. Splácať sa bude 30 rokov.

Tunely na diaľnici D1 by mali byť hotové do roku 2014, tvrdí to minister dopravy Ľubomír Vážny.Tunely na diaľnici D1 by mali byť hotové do roku 2014, tvrdí to minister dopravy Ľubomír Vážny. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

Minister dopravy môže podpísať zmluvu na tretí balík stavby diaľnic. Celá by tak mala stáť 20 miliárd eur. Splácať sa bude 30 rokov.

Pôvodná agentúrna správa bola nahradená autorským textom SME.

BRATISLAVA. Za 30 kilometrov diaľnice D1 na trase Hričovské Podhradie - Dubná Skala zaplatíme 8,5 miliardy eur. Sumu bude štát splácať 30 rokov. Potvrdzuje to koncesná zmluva na tretí balík diaľničného projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP), ktorú dnes ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu odobrila vláda. Dnes ju má podpísať.

Celkovo tak štát za všetky balíky, teda spolu 150 kilometrov diaľnic, zaplatí súkromným firmám približne 20 miliárd eur.

Zmluva má obsahovať aj dodatok o predčasných prácach. „Nechceme čakať do finančného uzatvorenia, ktoré bude trvať ešte niekoľko mesiacov," povedal dnes po mimoriadnom rokovaní vlády premiér Robert Fico. Prípravné práce by podľa neho mali stáť 42 miliónov eur.

Peniaze vraj sú

Financovanie tretieho balíka pritom nie je ešte pripravené. Podľa premiéra bude zabezpečenie financovania trvať ešte niekoľko mesiacov. „Zohnať peniaze na takéto projekty je vždy problém, ale môžem potvrdiť, že celkový objem peňazí je k dispozícii. Teraz sa bavíme o tom, či bude, alebo nebude súčasťou financovania napríklad Európska investičná banka," povedal. Financie by mali byť dohodnuté podľa premiéra v júni tohto roka.

Dnes však pripustil aj možnosť, že sa banky na financovaní nedohodnú. „Keby sa tak stalo a nebude sa to financovať, tak sa urobí len to, že stavebné práce sa preplatia stavebným firmám," povedal.

Tunely by mali byť hotové do roku 2014

Koncesná zmluva sa vzťahuje na projektovú dokumentáciu, stavebné práce, financovanie, prevádzku a údržbu diaľničných úsekov D1 na vymedzených úsekoch s rozlohou 30 kilometrov. Na tomto úseku by sa mali nachádzať najmä tunely. Je tu naplánovaný aj najdlhší tunel na Slovensku medzi obcami Višňové a Dubná Skala s dĺžkou 7,5 kilometra. Vážny predpokladá, že by mali byť hotové do konca roku 2014. „Je to najnáročnejší úsek," povedal premiér Fico.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  5. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  6. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  7. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  6. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  7. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  8. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  9. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  10. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 880
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 974
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 288
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 568
  5. Aká je chémia vôní 9 394
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 293
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 631
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 494
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 047
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 003
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vláda Igora Matoviča

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Pacient Kollár prepustený

Kollár prišiel k úrazu vďaka papalášskym manierom a v nemocnici v nich pokračoval. Kto by to tušil?!

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Slováci zanedbávajú ochranu svojich údajov na internete, slabinou sú heslá

Viac ako polovica respondentov sa obáva, že ich osobné údaje môžu byť zneužité.

Ilustračná fotografia.
Zatvorené lyžiarske stredisko Smrečiny v Liptovskej Tepličke.

Ktorých právnikov zamestnávajú spory o výstavbu ciest (rebríček)

Energetické distribučné spoločnosti sa sporia o peniaze s výrobcami zelenej elektriny.

Meškanie projektu rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 v okolí Bratislavy vyvolalo medzinárodnú arbitráž.

Právnici radia nielen pri developmente bytov, ale aj väznice

Medzi najväčšími real estate transakciami je projekt novej väznice v Rimavskej Sobote.

Kancelária Bartošík Šváby radí developerovi Immocap Group s developmentom Nového Istropolisu na Trnavskom mýte v Bratislave.