AKTUALIZOVANÉ 20:30

Vláda schválila najdlhší tunel

Minister dopravy môže podpísať zmluvu na tretí balík stavby diaľnic. Celá by tak mala stáť 20 miliárd eur. Splácať sa bude 30 rokov.

Tunely na diaľnici D1 by mali byť hotové do roku 2014, tvrdí to minister dopravy Ľubomír Vážny.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

Minister dopravy môže podpísať zmluvu na tretí balík stavby diaľnic. Celá by tak mala stáť 20 miliárd eur. Splácať sa bude 30 rokov.

Pôvodná agentúrna správa bola nahradená autorským textom SME.

BRATISLAVA. Za 30 kilometrov diaľnice D1 na trase Hričovské Podhradie - Dubná Skala zaplatíme 8,5 miliardy eur. Sumu bude štát splácať 30 rokov. Potvrdzuje to koncesná zmluva na tretí balík diaľničného projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP), ktorú dnes ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu odobrila vláda. Dnes ju má podpísať.

Celkovo tak štát za všetky balíky, teda spolu 150 kilometrov diaľnic, zaplatí súkromným firmám približne 20 miliárd eur.

Zmluva má obsahovať aj dodatok o predčasných prácach. „Nechceme čakať do finančného uzatvorenia, ktoré bude trvať ešte niekoľko mesiacov," povedal dnes po mimoriadnom rokovaní vlády premiér Robert Fico. Prípravné práce by podľa neho mali stáť 42 miliónov eur.

Peniaze vraj sú

Financovanie tretieho balíka pritom nie je ešte pripravené. Podľa premiéra bude zabezpečenie financovania trvať ešte niekoľko mesiacov. „Zohnať peniaze na takéto projekty je vždy problém, ale môžem potvrdiť, že celkový objem peňazí je k dispozícii. Teraz sa bavíme o tom, či bude, alebo nebude súčasťou financovania napríklad Európska investičná banka," povedal. Financie by mali byť dohodnuté podľa premiéra v júni tohto roka.

Dnes však pripustil aj možnosť, že sa banky na financovaní nedohodnú. „Keby sa tak stalo a nebude sa to financovať, tak sa urobí len to, že stavebné práce sa preplatia stavebným firmám," povedal.

Tunely by mali byť hotové do roku 2014

Koncesná zmluva sa vzťahuje na projektovú dokumentáciu, stavebné práce, financovanie, prevádzku a údržbu diaľničných úsekov D1 na vymedzených úsekoch s rozlohou 30 kilometrov. Na tomto úseku by sa mali nachádzať najmä tunely. Je tu naplánovaný aj najdlhší tunel na Slovensku medzi obcami Višňové a Dubná Skala s dĺžkou 7,5 kilometra. Vážny predpokladá, že by mali byť hotové do konca roku 2014. „Je to najnáročnejší úsek," povedal premiér Fico.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  4. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Cambridge Business School, škola novej doby
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 370
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 102
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 867
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 707
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 679
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 164
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 284
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 700
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 520

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Na koncerte v Manchestri došlo k výbuchu, hlásia 19 obetí

Po koncerte Ariany Grande počuli fanúšikovia výbuch, explózia nastala vo voľne prístupnej vstupnej hale.

DOMOV

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Kotleba ťaží aj zo slabej informovanosti voličov.

KOMENTÁRE

Voliť proti Kotlebovi nebude bolieť

Rodinkárstvo voličom ĽSNS neprekáža, Klus chce úrad čistiť.

Neprehliadnite tiež

Rusko a Turecko podpísali dohodu o zrušení sankcií. Paradajkové embargo ostáva

Rusi zaviedli sankcie po zostrelení stíhačky pri turecko-sýrskych hraniciach.

Bitcoin rastie a rastie. Pokoril nový rekord

Hodnota kryptomeny v pondelok prekona 2 100 dolárov.

Česká OVB stiahla žalobu na študenta, ktorý natočil kontroverzný film

Študentský film zobrazil aj bujaré večierky, na ktorých sa zabávali finanční poradcovia.

Najväčší záujem je o frekvenciu 102,4 megahertza Senec

O voľné rozhlasové frekvencie má záujem sedem rádií

O šesť voľných rozhlasových frekvencií v jarnom výberovom konaní má záujem sedem vysielateľov.