Mýto môže pomôcť železničnej doprave

Železničiari hlásia tento mesiac významný medziročný nárast nákladnej prepravy. Nie je jasné, či je to oživením ekonomiky, zavedením mýta, alebo tým, že pred rokom brzdila objednávky aj plynová kríza.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Kým cestní dopravcovia zápasia s problémami mýtneho systému, využívanie železničnej prepravy tovaru sa pomaly zvyšuje.

Za dva týždne tohto roka vybrali Železnice Slovenskej republiky viac ako štyri milióny eur na poplatkoch za využitie tratí na vnútroštátnu prepravu nákladu. Je to o takmer 800­tisíc eur viac ako vlani v rovnakom období. Výška poplatkov za využitie tratí na dopravu nákladu sa pritom nemenila od roku 2005. Zvýšenie pocítili železnice aj pri tranzitnej doprave.

Nárast objemu prepraveného materiálu hlási aj Železničná spoločnosť Cargo. Počas prvých dvoch týždňov minulého roka prepravila takmer 800-tisíc ton tovaru, tento rok to bolo už takmer 1,1 milióna ton.

Rolu zohrá nielen cena

Vyhodnocovať dosahy mýta je zatiaľ predčasné. Za zvýšením totiž môže byť aj minuloročná plynová kríza, tá totiž donútila obmedziť výrobu aj veľkých zákazníkov železničných firiem, ako je napríklad košický U. S. Steel.

„Tristotisíc ton je výrazné zvýšenie. No je otázne, či ide už o dôsledok mýta, alebo o oživenie jedného zo sektorov ekonomiky," povedal Petr Kadeřávek z českého Železničného magazínu. „Dá sa očakávať, že mýto zvýši objem prepravy na železniciach tam, kde rýchlosť nie je dôležitá a prioritou je cena za prepravu," vraví Mária Džundová, obchodná manažérka TNT Express.

Súhlasí s ňou aj Kadeřávek: „Reálne zvýšenie príde s časovým posunom, až budú jasné dôsledky mýta. Cena nie je vždy najdôležitejšia. Rozhoduje aj rýchlosť dodania, garancie, kvalita, bezpečnosť a napojenie ďalších prepravných možností na železnicu."

Autá aj pošta

Na Slovensku je stále cestná preprava rýchlejšia než železničná, na koľaje sa tak presúvajú najmä objemné tovary, ktoré nemusia byť rýchlo v cieli.

K takému nákladu podľa Džundovej patria aj autá, ktoré by sa mohli prepravovať železnicou vo väčšom objeme. Rezervy pri vlakovej preprave automobilov má žilinská Kia aj nošovický Hyundai. „Úplný presun takéhoto tovaru na trate by aspoň trochu vyriešil priepustnosť diaľnic," vraví Džundová.

Využitie železničnej dopravy plánuje o 30 percent zvýšiť Slovenská pošta, ale až od marca. „Malo by viesť k úspore financií a odľahčeniu ciest," povedala Mária Hromadová, hovorkyňa Slovenskej pošty.

Kadeřávek však odporúča s hodnoteniami výhodnosti železničnej prepravy počkať: „Je otázkou, ako zníženie spotrebnej dane na naftu vyrovná diaľnice so železnicami," dodal.

Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 712
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 568
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 269
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 045
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 737
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 556
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 345
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 868
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 618
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 996

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop