SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Mýto môže pomôcť železničnej doprave

Železničiari hlásia tento mesiac významný medziročný nárast nákladnej prepravy. Nie je jasné, či je to oživením ekonomiky, zavedením mýta, alebo tým, že pred rokom brzdila objednávky aj plynová kríza.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Kým cestní dopravcovia zápasia s problémami mýtneho systému, využívanie železničnej prepravy tovaru sa pomaly zvyšuje.

Za dva týždne tohto roka vybrali Železnice Slovenskej republiky viac ako štyri milióny eur na poplatkoch za využitie tratí na vnútroštátnu prepravu nákladu. Je to o takmer 800­tisíc eur viac ako vlani v rovnakom období. Výška poplatkov za využitie tratí na dopravu nákladu sa pritom nemenila od roku 2005. Zvýšenie pocítili železnice aj pri tranzitnej doprave.

Nárast objemu prepraveného materiálu hlási aj Železničná spoločnosť Cargo. Počas prvých dvoch týždňov minulého roka prepravila takmer 800-tisíc ton tovaru, tento rok to bolo už takmer 1,1 milióna ton.

Rolu zohrá nielen cena

Vyhodnocovať dosahy mýta je zatiaľ predčasné. Za zvýšením totiž môže byť aj minuloročná plynová kríza, tá totiž donútila obmedziť výrobu aj veľkých zákazníkov železničných firiem, ako je napríklad košický U. S. Steel.

„Tristotisíc ton je výrazné zvýšenie. No je otázne, či ide už o dôsledok mýta, alebo o oživenie jedného zo sektorov ekonomiky," povedal Petr Kadeřávek z českého Železničného magazínu. „Dá sa očakávať, že mýto zvýši objem prepravy na železniciach tam, kde rýchlosť nie je dôležitá a prioritou je cena za prepravu," vraví Mária Džundová, obchodná manažérka TNT Express.

Súhlasí s ňou aj Kadeřávek: „Reálne zvýšenie príde s časovým posunom, až budú jasné dôsledky mýta. Cena nie je vždy najdôležitejšia. Rozhoduje aj rýchlosť dodania, garancie, kvalita, bezpečnosť a napojenie ďalších prepravných možností na železnicu."

Autá aj pošta

Na Slovensku je stále cestná preprava rýchlejšia než železničná, na koľaje sa tak presúvajú najmä objemné tovary, ktoré nemusia byť rýchlo v cieli.

K takému nákladu podľa Džundovej patria aj autá, ktoré by sa mohli prepravovať železnicou vo väčšom objeme. Rezervy pri vlakovej preprave automobilov má žilinská Kia aj nošovický Hyundai. „Úplný presun takéhoto tovaru na trate by aspoň trochu vyriešil priepustnosť diaľnic," vraví Džundová.

Využitie železničnej dopravy plánuje o 30 percent zvýšiť Slovenská pošta, ale až od marca. „Malo by viesť k úspore financií a odľahčeniu ciest," povedala Mária Hromadová, hovorkyňa Slovenskej pošty.

Kadeřávek však odporúča s hodnoteniami výhodnosti železničnej prepravy počkať: „Je otázkou, ako zníženie spotrebnej dane na naftu vyrovná diaľnice so železnicami," dodal.

Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  4. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  5. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  6. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  8. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  9. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  6. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  7. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  8. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  9. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  10. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 742
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 003
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 919
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 422
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 278
  6. Aká je chémia vôní 9 259
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 256
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 639
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 487
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 033
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Zatvorené lyžiarske stredisko Smrečiny v Liptovskej Tepličke.

Ktorých právnikov zamestnávajú spory o výstavbu ciest (rebríček)

Energetické distribučné spoločnosti sa sporia o peniaze s výrobcami zelenej elektriny.

Meškanie projektu rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 v okolí Bratislavy vyvolalo medzinárodnú arbitráž.

Právnici radia nielen pri developmente bytov, ale aj väznice

Medzi najväčšími real estate transakciami je projekt novej väznice v Rimavskej Sobote.

Kancelária Bartošík Šváby radí developerovi Immocap Group s developmentom Nového Istropolisu na Trnavskom mýte v Bratislave.

IT systém k obchodnénu registru 21. storočia naďalej mešká

Ani po dvoch rokoch nie je uzatvorená zmluva.

(ilustračné foto)