Mýto môže pomôcť železničnej doprave

Železničiari hlásia tento mesiac významný medziročný nárast nákladnej prepravy. Nie je jasné, či je to oživením ekonomiky, zavedením mýta, alebo tým, že pred rokom brzdila objednávky aj plynová kríza.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Kým cestní dopravcovia zápasia s problémami mýtneho systému, využívanie železničnej prepravy tovaru sa pomaly zvyšuje.

Za dva týždne tohto roka vybrali Železnice Slovenskej republiky viac ako štyri milióny eur na poplatkoch za využitie tratí na vnútroštátnu prepravu nákladu. Je to o takmer 800­tisíc eur viac ako vlani v rovnakom období. Výška poplatkov za využitie tratí na dopravu nákladu sa pritom nemenila od roku 2005. Zvýšenie pocítili železnice aj pri tranzitnej doprave.

Nárast objemu prepraveného materiálu hlási aj Železničná spoločnosť Cargo. Počas prvých dvoch týždňov minulého roka prepravila takmer 800-tisíc ton tovaru, tento rok to bolo už takmer 1,1 milióna ton.

Rolu zohrá nielen cena

Vyhodnocovať dosahy mýta je zatiaľ predčasné. Za zvýšením totiž môže byť aj minuloročná plynová kríza, tá totiž donútila obmedziť výrobu aj veľkých zákazníkov železničných firiem, ako je napríklad košický U. S. Steel.

„Tristotisíc ton je výrazné zvýšenie. No je otázne, či ide už o dôsledok mýta, alebo o oživenie jedného zo sektorov ekonomiky," povedal Petr Kadeřávek z českého Železničného magazínu. „Dá sa očakávať, že mýto zvýši objem prepravy na železniciach tam, kde rýchlosť nie je dôležitá a prioritou je cena za prepravu," vraví Mária Džundová, obchodná manažérka TNT Express.

Súhlasí s ňou aj Kadeřávek: „Reálne zvýšenie príde s časovým posunom, až budú jasné dôsledky mýta. Cena nie je vždy najdôležitejšia. Rozhoduje aj rýchlosť dodania, garancie, kvalita, bezpečnosť a napojenie ďalších prepravných možností na železnicu."

Autá aj pošta

Na Slovensku je stále cestná preprava rýchlejšia než železničná, na koľaje sa tak presúvajú najmä objemné tovary, ktoré nemusia byť rýchlo v cieli.

K takému nákladu podľa Džundovej patria aj autá, ktoré by sa mohli prepravovať železnicou vo väčšom objeme. Rezervy pri vlakovej preprave automobilov má žilinská Kia aj nošovický Hyundai. „Úplný presun takéhoto tovaru na trate by aspoň trochu vyriešil priepustnosť diaľnic," vraví Džundová.

Využitie železničnej dopravy plánuje o 30 percent zvýšiť Slovenská pošta, ale až od marca. „Malo by viesť k úspore financií a odľahčeniu ciest," povedala Mária Hromadová, hovorkyňa Slovenskej pošty.

Kadeřávek však odporúča s hodnoteniami výhodnosti železničnej prepravy počkať: „Je otázkou, ako zníženie spotrebnej dane na naftu vyrovná diaľnice so železnicami," dodal.

Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 233
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 5 208
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 906
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 540
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 614
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 593
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 401
  8. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 218
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 154
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 141

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Mexiko ničí ďalšie zemetrasenie, má už 248 obetí

Zabíjali padajúce budovy, medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

Neprehliadnite tiež

Rekordne veľa Slovákov má prácu, nezamestnanosť je najnižšia v histórii

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.

Nimnicu s Púchovom spojí 4-kilometrová cyklotrasa

Cyklotrasa môže byť v budúcnosti spojnicou medzi tromi kúpeľnými miestami - Nimnicou, Trenčianskymi Teplicami a Piešťanmi.

Americká spoločnosť CME chce predať televíziu Markíza

CME predáva aj ďalšie televízie, cena by mala prekračovať jednu miliardu dolárov.