SME
Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky

Mýto môže pomôcť železničnej doprave

Železničiari hlásia tento mesiac významný medziročný nárast nákladnej prepravy. Nie je jasné, či je to oživením ekonomiky, zavedením mýta, alebo tým, že pred rokom brzdila objednávky aj plynová kríza.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Kým cestní dopravcovia zápasia s problémami mýtneho systému, využívanie železničnej prepravy tovaru sa pomaly zvyšuje.

Za dva týždne tohto roka vybrali Železnice Slovenskej republiky viac ako štyri milióny eur na poplatkoch za využitie tratí na vnútroštátnu prepravu nákladu. Je to o takmer 800­tisíc eur viac ako vlani v rovnakom období. Výška poplatkov za využitie tratí na dopravu nákladu sa pritom nemenila od roku 2005. Zvýšenie pocítili železnice aj pri tranzitnej doprave.

Nárast objemu prepraveného materiálu hlási aj Železničná spoločnosť Cargo. Počas prvých dvoch týždňov minulého roka prepravila takmer 800-tisíc ton tovaru, tento rok to bolo už takmer 1,1 milióna ton.

Rolu zohrá nielen cena

Vyhodnocovať dosahy mýta je zatiaľ predčasné. Za zvýšením totiž môže byť aj minuloročná plynová kríza, tá totiž donútila obmedziť výrobu aj veľkých zákazníkov železničných firiem, ako je napríklad košický U. S. Steel.

„Tristotisíc ton je výrazné zvýšenie. No je otázne, či ide už o dôsledok mýta, alebo o oživenie jedného zo sektorov ekonomiky," povedal Petr Kadeřávek z českého Železničného magazínu. „Dá sa očakávať, že mýto zvýši objem prepravy na železniciach tam, kde rýchlosť nie je dôležitá a prioritou je cena za prepravu," vraví Mária Džundová, obchodná manažérka TNT Express.

Súhlasí s ňou aj Kadeřávek: „Reálne zvýšenie príde s časovým posunom, až budú jasné dôsledky mýta. Cena nie je vždy najdôležitejšia. Rozhoduje aj rýchlosť dodania, garancie, kvalita, bezpečnosť a napojenie ďalších prepravných možností na železnicu."

Autá aj pošta

Na Slovensku je stále cestná preprava rýchlejšia než železničná, na koľaje sa tak presúvajú najmä objemné tovary, ktoré nemusia byť rýchlo v cieli.

K takému nákladu podľa Džundovej patria aj autá, ktoré by sa mohli prepravovať železnicou vo väčšom objeme. Rezervy pri vlakovej preprave automobilov má žilinská Kia aj nošovický Hyundai. „Úplný presun takéhoto tovaru na trate by aspoň trochu vyriešil priepustnosť diaľnic," vraví Džundová.

Využitie železničnej dopravy plánuje o 30 percent zvýšiť Slovenská pošta, ale až od marca. „Malo by viesť k úspore financií a odľahčeniu ciest," povedala Mária Hromadová, hovorkyňa Slovenskej pošty.

Kadeřávek však odporúča s hodnoteniami výhodnosti železničnej prepravy počkať: „Je otázkou, ako zníženie spotrebnej dane na naftu vyrovná diaľnice so železnicami," dodal.

Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Crème de la crème po slovensky
  3. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  5. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  6. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  8. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  9. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  10. Po Slovensku na motorke
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 25 674
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 13 107
  3. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 13 026
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 255
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 080
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 522
  7. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 624
  8. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 5 936
  9. Po Slovensku na motorke 5 509
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 4 955
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner na Najvyššom súde.

Otázku viny Kočnera a Zsuzsovej opäť posúdi pôvodný senát.


10 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Maďari zakázali propagovanie homosexuality.


a 2 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Záchrana planéty sa začína v domácnostiach.


SME Creative 8 h
Ekonóm a exminister financií Ivan Mikloš.

Všetky reformy z plánu obnovy sú kľúčové.


11 h
Na bločku z eKasy je QR kód s jedinečným číslom pokladničného dokladu.

Zákazník bude mať možnosť vyskúšať si nákup ešte pred zaplatením.


TASR 14 h
Ilustračná fotografia.

Iniciatíva tvrdí, že niektorí gastropodnikatelia nemôžu žiadať o pomoc ani po 14 mesiacoch.


SITA 15 h