BRATISLAVA.
Opozičná strana preto dnes predloží v Národnej rade svoj pozmeňovací návrh, ktorý sa bude týkať dvoch zásadných zmien v mýtnom systéme. SDKÚ-DS chce, aby dopravcovia platili len za skutočne prejdené kilometre a aby boli spoplatnené len tie cesty I. triedy, ktoré sú súbežné s diaľnicami.
"Pod tlakom tendra sa menila legislatíva mýtneho systému. Vo svete sa mýto zavádza podľa zákona, len u nás je to naopak. Systém GPS bol drahý, ale je presný. Preto nerozumiem, prečo by sme úseky nemohli zarátavať presne podľa prejdených kilometrov," konštatoval Janiš. Príklad, v ktorej krajine sa mýto platí presne podľa prejdených kilometrov a nie podľa prejdených úsekov, však uviesť nevedel.
Strana plánuje predložiť návrh aj na zníženie spotrebnej dane zo všetkých pohonných látok, nielen z nafty. Spotrebná daň z benzínu by sa podľa Janiša mala znížiť približne o 11 centov na liter, tak ako je to pri nafte.
SDKÚ tiež chce, aby minister dopravy Ľubomír Vážny vyvodil zodpovednosť za nefunkčnosť nového mýtneho systému voči jeho prevádzkovateľovi, spoločnosti SkyToll, a pokiaľ sa tento "chaos" ohľadom mýta nevyrieši, nevyplatil firme ani cent.
Vážny bude prvý raz čeliť pokusu o odvolanie
Minister dopravy Ľubomír Vážny bude v parlamente v stredu taktiež po prvý raz čeliť pokusu opozície o jeho odvolanie. Opoziční poslanci iniciovali mimoriadnu schôdzu Národnej rady s návrhom na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy za nezvládnutie prípravy a nedostatky pri zavedení elektronického výberu mýta začiatkom tohto roka.
Vláda na mimoriadnom zasadnutí 15. januára s návrhom opozície nesúhlasila, výhrady opozície považuje za neopodstatnené a svojho ministra podporila. Keďže koaliční partneri Smeru sa nechystajú hlasovať za vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy, očakáva sa, že ten na svojom poste zostane. Zvolanie mimoriadnej schôdze parlamentu kvôli Vážnemu navrhli poslanci Pavol Prokopovič (SDKÚ), Mária Sabolová (KDH) a Iván Farkas (SMK).
"Minister dopravy zlyháva v celom procese prípravy a implementácie mýtneho systému a vystupuje viac ako hovorca víťazného konzorcia, než ako minister dopravy. Svoje nesporné chyby, ktoré priznal aj predseda vlády, nie je sám schopný riešiť," zdôvodňujú opoziční poslanci svoj návrh na vyslovenie nedôvery Vážnemu. Pre nápravu chýb a znovuobnovenie dôvery v spravodlivosť mýtneho systému je podľa nich nevyhnutná výmena na poste ministra dopravy.
Zmeny pokút prejde parlament v zrýchlenom režime
Zníženie výšky blokovej pokuty za zlé nastavenie palubnej jednotky (OBU) potrebnej na výber elektronického mýta na 120 eur prerokujú poslanci NR SR v skrátenom legislatívnom konaní. Rozhodli o tom dnes hlasovaní. Novela zákona o výbere elektronického mýta by mala byť účinná od 1. februára.
Ak bude vodič platiť pokutu až v správnom konaní, má dosiahnuť hodnotu 160 eur. V súčasnosti musí šofér nákladného auta nad 3,5 tony, ktorý poruší zákon o výbere mýta, zaplatiť blokovú pokutu vo výške 1655 eur za akýkoľvek priestupok.
"Základné dôvody a ciele návrhu zákona spočívajú v znížení výšky pokuty za priestupok v prípade, že vodič nezadá údaje alebo zadá neúplné alebo klamlivé údaje do palubnej jednotky, alebo tieto nesprístupní správcovi výberu mýta," konštatuje predkladateľ návrhu, rezort dopravy.
Novela tiež rozširuje okruh áut, ktoré sú oslobodené od platenia mýtneho. Ide o záchranné zložky integrovaného záchranného systému a vozidlá Policajného zboru.
Diskusiu poslancov k fungovaniu a zmenám mýtneho systému sprevádzala ostrá diskusia. Opozícia konštatovala, že šéf rezortu dopravy Ľubomír Vážny svojimi rozhodnutiami ohľadom mýtneho systému poškodil podnikateľské prostredie a nereagoval na vzniknuté problémy včas.
"Dopravcovia ukázali ostatným občanom, že nie požiadavky, nie argumentovanie, ale kopa hnoja pred Úradom vlády je to, na čo ste ochotní reagovať," vyhlásil o krokoch vládnej koalície Štefan Kužma (SDKÚ-DS). Minister dopravy mu oponoval. "Kopu hnoja ste urobili pred štyrmi rokmi vy, pretože ste nenašli odvahu, aby ste spustili mýtny systém," zdôraznil.
Mestá žiadajú oslobodiť od mýta aj verejnú autobusovú dopravu
S výzvou, aby bola medzi motorové vozidlá oslobodené od mýta zaradená aj verejná pravidelná autobusová doprava, sa obrátila na všetkých funkcionárov a poslancov parlamentu Únia miest Slovenska (ÚMS).
Zákonodarcovia práve dnes rokujú o vládnom návrhu zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií.
Návrh nanovo upravuje výšku pokuty za priestupok, precizuje definíciu pojmu prejazdená vzdialenosť a tiež rozširuje okruh motorových vozidiel, ktoré sú oslobodené od mýta o policajné autá a ďalšie zložky integrovaného záchranného systému.