AKTUALIZOVANÉ 19:35

Nafta zlacnie, benzín nie

Tankovanie pre majiteľov dieselových áut zlacnie. Podľa opozície sa majú pre nezvládnuté mýto robiť aj ďalšie zmeny.

Posledné dva januárové týždne nemusia kamióny platiť mýto na cestách prvej triedy. Oproti plánom sa príjmy z mýta znížili takmer o milión eur. Dokopy sa vyzbieralo 4,1 milióna eur.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:35 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Spotrebná daň z nafty sa od februára zníži, rozhodol o tom parlament. Premiér Robert Fico označil toto zníženie za významné, doplnil, že liter bude lacnejší o 13 centov a ľudia si pokles na pumpách všimnú približne 3. februára.

Ešte v januári Fico nepripúšťal, že by sa mohli spotrebné dane znížiť. Zlacňujúci návrh predkladal v zrýchlenom konaní, aby sa odvrátili „značné hospodárske škody", ktoré hrozia štátu.

Premiér ocenil podporu koaličných partnerov pri schvaľovaní lacnejšej nafty. Opozičná SDKÚ síce podporovala zlacnenie nafty, ale presadzovala aj zníženie spotrebnej dane z benzínu, a to o tri centy za liter. S týmto návrhom neuspela.

Ministra financií Jána Počiatka návrh opozície neprekvapil. „Očakával som tento populistický návrh. Pri benzíne medzinárodné porovnanie zďaleka nebolo tak v neprospech Slovenska ako pri nafte," povedal. Vo svojom rezorte priestor na zlacňovanie benzínu nevidí. „Pre nás je dôležité udržať deficit," dodal minister.

Vážny obhajoval svoje mýto

Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) v parlamente obhajoval ústupky v mýte v prospech dopravcov. Poslanci ním navrhnuté zníženie pokút pri nesprávnej manipulácii s palubnými jednotkami z 1655 na 120 eur schválili, no mýto skritizovali. „Celý proces sprevádza chaos," povedal poslanec za SDKÚ Pavol Prokopovič.

Stanislav Janiš (SDKÚ) navrhoval, aby sa mýtny systém vrátil naspäť do podoby z roku 2006. Vtedy sa predpokladalo, že spoplatnené budú len cesty prvej triedy, ktoré kopírujú diaľnice a rýchlostné cesty. To žiadajú aj nespokojní dopravcovia.

Okrem toho sa má podľa opozície mýto platiť za každý prejdený kilometer a nie za celý spoplatnený úsek. „Keby som pristúpil na hru každý kilometer, zajtra mám požiadavku spoplatňovať každých 700 metrov a pozajtra každých 10 metrov," reagoval na to Vážny.

Technicky by náš systém zvládol spoplatňovať aj kilometre, ale logickejšie je podľa ministra spoplatňovať úseky po najbližšiu križovatku. Tak je to aj v iných krajinách, ktoré majú satelitné mýto.

Spoplatňovanie každého kilometra by prinieslo dodatočné náklady. Národná diaľničná spoločnosť má s prevádzkovateľom mýta - firmou SkyToll - zazmluvnených 400 miliónov mýtnych transakcií ročne, každý deň sa ich urobí asi milión. Keby sa meralo po každom kilometri, počet transakcií môže stúpnuť.

Minister chce zmeniť mýto tak, aby auto, čo zíde zo spoplatneného úseku skôr, než ho celý prejde, neplatilo žiadne mýto.

Ani to však nie je podľa opozície spravodlivé. „Ten, kto prejde celý úsek, sa bude skladať tomu, čo z neho prejde len kilometer," povedal Prokopovič.

Na penále nevidí dôvod

Opozícia tvrdí, že štát by nemal SkyTollu platiť, kým nedá mýtny systém do poriadku a mal by mu účtovať penále. Vážny o tom neuvažuje: „Zatiaľ nevidím žiadne argumenty, aby som penalizoval SkyToll," povedal.

To, že chaos okolo mýta má na svedomí SkyToll a nie minister dopravy, tvrdil poslanec za SNS Rafael Rafaj. Keďže však nepozná detaily mýtnej zmluvy, netrúfa si povedať, či by mal byť súkromník penalizovaný.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 122
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 484
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 008
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 836
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 892
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 057
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 644
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 576
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 085
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 654

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Štefan Nosáľ ostane navždy s nami, odkazujú členovia Lúčnice.

PLUS

Režisérka Spievajúceho domu: To, čo mi ľudia rozprávali, bolo strašidelné

Sláva Daubnerová sa v novej hre inšpirovala absurdným prípadom.

Neprehliadnite tiež

S bicyklom do vlaku? Sebe lístok kúpite z domu, bicyklu nie

Kúpe lístka na stanici sa dá vyhnúť, ale cestujúci riskuje, že do vlaku Železničnej spoločnosti nedostane vôbec.

Na zhrdzavené a rozkradnuté dedičstvo komunistov pôjdu milióny

Závlahový systém je čoraz dôležitejší pre globálne otepľovanie, chystá sa modernizácia z eurofondov. Hovorí sa o sto miliónoch eur.

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.