AKTUALIZOVANÉ 19:23

Minister Vážny opäť ustupuje dopravcom

Dopravcovia nespokojní s mýtom opäť predložili ministrovi Vážnemu svoje požiadavky. Stále trvajú aj na okresaní hustej spoplatnenej siete ciest prvej triedy.

Čím budú spoplatnené úseky kratšie, tým je menšia šanca, že kamióny odbočia a vyhnú sa mýtu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Agentúrnu správu sme o 19:23 nahradili autorským článkom SME.

Dopravcovia nespokojní s mýtom opäť predložili ministrovi Vážnemu svoje požiadavky. Stále trvajú aj na okresaní hustej spoplatnenej siete ciest prvej triedy.

BRATISLAVA. Ak kamión na slovenských cestách od začiatku februára neprejde celý úsek spoplatňovaný mýtom, nebude musieť za úsek platiť. Znamená to, že ak vojde na päťkilometrový úsek, ale po dvoch kilometroch z neho odbočí, bude sa mu účtovať nulové mýto.

Čo žiadajú dopravcovia
  • Pozastaviť mýto do 30. apríla.
  • Upraviť rozsah spoplatnenia ciest prvej triedy podľa pôvodného návrhu, teda spoplatniť cesty prvej triedy paralelné s diaľnicami a rýchlostnými cestami v rozsahu 333 kilometrov.
  • Dopravnými značkami zakázať prejazd týchto ciest prvej triedy tranzitnej nákladnej doprave tak, ako je to riešené aj v iných európskych krajinách, aby tak nedochádzalo k ich nadmernému zaťažovaniu.
  • Upraviť systém tak, aby
    sa platilo za skutočne
    prejazdenú vzdialenosť.
Zdroj: UNAS

Minister dopravy Ľubomír Vážny chce takto vyjsť v ústrety dopravcom, aby nemuseli platiť mýto aj za úseky, ktoré neprejazdili. „Nikdy sme nechceli nespravodlivé mýto. Tri roky je známe členenie na úseky, tri roky sme nedostali žiadny podnet," povedal Vážny.

Plán, ktorý predstavil, má dve fázy. Od 1. februára sa má súčasných asi 820 úsekov rozčleniť na vyše 1000 úsekov. Z mýtnej mapy tak zmiznú úseky, ktoré majú viac ako päť kilometrov. Od 1. apríla by sa mali úseky rozdeliť na ešte menšie časti, v priemere 700­metrové. Dokopy ich bude asi 1700.

Mýtna kasa príde v dôsledku zmien asi o 16 000 eur denne v prvej etape. Od začiatku apríla, keď budú úseky ešte kratšie, stratí asi 4000 eur denne. Ročne je to 1,2 milióna eur. Za zmenu v systéme budeme musieť doplatiť aj prevádzkovateľovi mýta - firme SkyToll. Konečná suma podľa Vážneho nie je jasná, k zmluve na mýto má pribudnúť dodatok.

Dopravcovia si počkajú na vyhlášku

V utorok pritom únia autodopravcov, ktorej členovia nedávno protestovali po celom Slovensku, poslala ministrovi list s požiadavkami. Jedna z nich bola, aby platili mýto spravodlivo, a teda len za skutočne prejdenú vzdialenosť. List k ministrovi však ešte nedorazil.

„Ak to bude presne tak, ako to minister povedal, tak druhý bod požiadaviek bude splnený," povedal prezident únie Jaroslav Polaček. Upozornil, že si počkajú na to, ako bude napokon vyzerať vyhláška ministerstva.

Všetky požiadavky dopravcov ani po utorku nie sú splnené. „Naďalej žiadame úpravu rozsahu spoplatnenia ciest prvej triedy podľa pôvodného návrhu," píše sa vo vyhlásení únie dopravcov. Znamená to, že namiesto 1500 kilometrov ciest prvej triedy by malo byť podľa dopravcov spoplatnených len 333 kilometrov. Tak sa to pôvodne plánovalo pred rokmi.

Minister tvrdil, že súčasné spoplatnenie si žiada Európska únia. Podľa nej totiž musia byť spoplatnené nielen paralelné cesty prvej triedy s diaľnicami, ale aj všetky hlavné tranzitné trasy.

Dopravcovia tiež chcú, aby sa mýto pozastavilo do konca apríla. Minister dopravy prisľúbil, že do piatka sa vyjadrí ku všetkým požiadavkam, ak žiadosť príde. Už v utorok však avizoval, že všetky technické problémy sú vyriešené a zostávajú už len tie politické. Zopakoval, že niektorí jednoducho majú v súčasnosti problém platiť mýto. „Osobne s nimi súcitím," povedal na adresu dopravcov.

Česi: Neosočujte nás

Na ministra Vážneho sa obrátil listom Karel Feix, šéf firmy Kapsch, ktorá prevádzkuje mýto v Česku. Dotklo sa ho, že Vážny niekoľkokrát použil české mýto ako dôkaz, že problémy, aké sme mali s mýtom u nás, boli bežné aj ostatných krajinách, ktoré zavádzali mýto.

„Ak budete v dehonestáciách pokračovať, budeme nútení použiť všetky zákonné prostriedky na našu obranu a dosiahnutie satisfakcie," píše Feix. Mýto sa podľa neho v Česku začalo vyberať bez vážnejších problémov. „Som veľmi zvedavý, ako bude vyzerať ukladanie zmluvných pokút dodávateľovi na Slovensku," odkázal Feix Vážnemu.

V korektnom prostredí by také významné zmeny podmienok verejnej súťaže, ako je zavedenie manuálneho výberu mýta, neskorý začiatok registrácie, úplné nezvládnutie distribúcie palubných jednotiek, nemožnosť získať palubné jednotky, kilometrové kolóny na hraniciach a mnohé ďalšie viedli jednoznačne k pozastaveniu projektu a výraznej penalizácii dodávateľa. Alebo rovno k zrušeniu zmluvy s ním.

Minister Vážny zatiaľ list nedostal. Situáciu chce najprv posúdiť. „Ak som použil nejaké expresívnejšie výrazy, nemám problém sa ospravedlniť," povedal .

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 839
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 110
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 616
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 113
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 161
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 101
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 608
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 426
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 319
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 190

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.