AKTUALIZOVANÉ 19:23

Minister Vážny opäť ustupuje dopravcom

Dopravcovia nespokojní s mýtom opäť predložili ministrovi Vážnemu svoje požiadavky. Stále trvajú aj na okresaní hustej spoplatnenej siete ciest prvej triedy.

Čím budú spoplatnené úseky kratšie, tým je menšia šanca, že kamióny odbočia a vyhnú sa mýtu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Agentúrnu správu sme o 19:23 nahradili autorským článkom SME.

Dopravcovia nespokojní s mýtom opäť predložili ministrovi Vážnemu svoje požiadavky. Stále trvajú aj na okresaní hustej spoplatnenej siete ciest prvej triedy.

BRATISLAVA. Ak kamión na slovenských cestách od začiatku februára neprejde celý úsek spoplatňovaný mýtom, nebude musieť za úsek platiť. Znamená to, že ak vojde na päťkilometrový úsek, ale po dvoch kilometroch z neho odbočí, bude sa mu účtovať nulové mýto.

Čo žiadajú dopravcovia
  • Pozastaviť mýto do 30. apríla.
  • Upraviť rozsah spoplatnenia ciest prvej triedy podľa pôvodného návrhu, teda spoplatniť cesty prvej triedy paralelné s diaľnicami a rýchlostnými cestami v rozsahu 333 kilometrov.
  • Dopravnými značkami zakázať prejazd týchto ciest prvej triedy tranzitnej nákladnej doprave tak, ako je to riešené aj v iných európskych krajinách, aby tak nedochádzalo k ich nadmernému zaťažovaniu.
  • Upraviť systém tak, aby
    sa platilo za skutočne
    prejazdenú vzdialenosť.
Zdroj: UNAS

Minister dopravy Ľubomír Vážny chce takto vyjsť v ústrety dopravcom, aby nemuseli platiť mýto aj za úseky, ktoré neprejazdili. „Nikdy sme nechceli nespravodlivé mýto. Tri roky je známe členenie na úseky, tri roky sme nedostali žiadny podnet," povedal Vážny.

Plán, ktorý predstavil, má dve fázy. Od 1. februára sa má súčasných asi 820 úsekov rozčleniť na vyše 1000 úsekov. Z mýtnej mapy tak zmiznú úseky, ktoré majú viac ako päť kilometrov. Od 1. apríla by sa mali úseky rozdeliť na ešte menšie časti, v priemere 700­metrové. Dokopy ich bude asi 1700.

Mýtna kasa príde v dôsledku zmien asi o 16 000 eur denne v prvej etape. Od začiatku apríla, keď budú úseky ešte kratšie, stratí asi 4000 eur denne. Ročne je to 1,2 milióna eur. Za zmenu v systéme budeme musieť doplatiť aj prevádzkovateľovi mýta - firme SkyToll. Konečná suma podľa Vážneho nie je jasná, k zmluve na mýto má pribudnúť dodatok.

Dopravcovia si počkajú na vyhlášku

V utorok pritom únia autodopravcov, ktorej členovia nedávno protestovali po celom Slovensku, poslala ministrovi list s požiadavkami. Jedna z nich bola, aby platili mýto spravodlivo, a teda len za skutočne prejdenú vzdialenosť. List k ministrovi však ešte nedorazil.

„Ak to bude presne tak, ako to minister povedal, tak druhý bod požiadaviek bude splnený," povedal prezident únie Jaroslav Polaček. Upozornil, že si počkajú na to, ako bude napokon vyzerať vyhláška ministerstva.

Všetky požiadavky dopravcov ani po utorku nie sú splnené. „Naďalej žiadame úpravu rozsahu spoplatnenia ciest prvej triedy podľa pôvodného návrhu," píše sa vo vyhlásení únie dopravcov. Znamená to, že namiesto 1500 kilometrov ciest prvej triedy by malo byť podľa dopravcov spoplatnených len 333 kilometrov. Tak sa to pôvodne plánovalo pred rokmi.

Minister tvrdil, že súčasné spoplatnenie si žiada Európska únia. Podľa nej totiž musia byť spoplatnené nielen paralelné cesty prvej triedy s diaľnicami, ale aj všetky hlavné tranzitné trasy.

Dopravcovia tiež chcú, aby sa mýto pozastavilo do konca apríla. Minister dopravy prisľúbil, že do piatka sa vyjadrí ku všetkým požiadavkam, ak žiadosť príde. Už v utorok však avizoval, že všetky technické problémy sú vyriešené a zostávajú už len tie politické. Zopakoval, že niektorí jednoducho majú v súčasnosti problém platiť mýto. „Osobne s nimi súcitím," povedal na adresu dopravcov.

Česi: Neosočujte nás

Na ministra Vážneho sa obrátil listom Karel Feix, šéf firmy Kapsch, ktorá prevádzkuje mýto v Česku. Dotklo sa ho, že Vážny niekoľkokrát použil české mýto ako dôkaz, že problémy, aké sme mali s mýtom u nás, boli bežné aj ostatných krajinách, ktoré zavádzali mýto.

„Ak budete v dehonestáciách pokračovať, budeme nútení použiť všetky zákonné prostriedky na našu obranu a dosiahnutie satisfakcie," píše Feix. Mýto sa podľa neho v Česku začalo vyberať bez vážnejších problémov. „Som veľmi zvedavý, ako bude vyzerať ukladanie zmluvných pokút dodávateľovi na Slovensku," odkázal Feix Vážnemu.

V korektnom prostredí by také významné zmeny podmienok verejnej súťaže, ako je zavedenie manuálneho výberu mýta, neskorý začiatok registrácie, úplné nezvládnutie distribúcie palubných jednotiek, nemožnosť získať palubné jednotky, kilometrové kolóny na hraniciach a mnohé ďalšie viedli jednoznačne k pozastaveniu projektu a výraznej penalizácii dodávateľa. Alebo rovno k zrušeniu zmluvy s ním.

Minister Vážny zatiaľ list nedostal. Situáciu chce najprv posúdiť. „Ak som použil nejaké expresívnejšie výrazy, nemám problém sa ospravedlniť," povedal .

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  2. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  5. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  6. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  10. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 641
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 041
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 984
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 109
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 909
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 170
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 991
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 654
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 646
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 574

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.

AUTO

Cesta autom do Chorvátska: Maďari otvorili novú diaľnicu

Najpohodlnejšia cesta do Chorvátska je cez Maďarsko.

Neprehliadnite tiež

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.