AKTUALIZOVANÉ 18:28

Najväčšie aerolinky v Ázii zbankrotovali

Aerolínie, ktoré sú od utorka pod súdnou ochranou, budú musieť prepustiť až tretinu zamestnancov.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

Agentúrnu správu sme o 18:28 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Hospodárska kríza si vyžiadala ďalšiu obeť. Japonská letecká spoločnosť Japan Airlines, ktorá je podľa tržieb zároveň najväčším leteckým prepravcom v Ázii a ročne prepraví asi 52 miliónov cestujúcich, v utorok požiadala súd o ochranu pred veriteľmi.

Čo aerolinky stiahlo ku dnu
  • v posledných mesiacoch najmä pokles leteckej dopravy pre globálnu recesiu,
  • rastúce náklady na penzijné poistenie zamestnancov, aerolinky mali navyše na japonské pomery silné odbory,
  • rast cien paliva,
  • zvýšená konkurencia nízkonákladových spoločností,
  • v minulosti ich na dlhšie
    obdobie poškodila havária
    lietadla z roku 1985, ktorá je
    doposiaľ najväčšou jednotlivou leteckou katastrofou
    s 520 obeťami.
Zdroj: čtk, idnes.cz

Aerolínie sa prepadli do hlbokej straty a ich dlhy prekročili 11 miliárd eur. Predstavenstvo spoločnosti sa preto rozhodlo firmu reštrukturalizovať.

Prepúšťanie a redukcie letov

Dlhodobo stratová spoločnosť bude aj naďalej lietať, ale v režime riadeného bankrotu. Tým si v minulosti prešli aj iní leteckí prepravcovia, napríklad Delta Air Lines či United Airlines.

Po zverejnení ochrany pred veriteľmi bude na hospodárenie Japan Airlines dohliadať súd, ten by mal tiež schvaľovať ich významné kroky. Firma už priznala, že počas reštrukturalizácie plánuje redukciu liniek a prepúšťanie zamestnancov.

Japonské médiá informovali, že po vyhlásení bankrotu príde o prácu 15­tisíc z takmer 50-tisíc zamestnancov. Zrušiť by sa malo 14 medzinárodných a 17 domácich liniek.

Štátny fond pre ozdravovanie ETIC, ktorý bankrot Japan Airlines oznámil, uviedol, že firme poskytne pomoc v celkovej hodnote takmer bilión jenov (skoro 7,7 miliardy eura).

Akcie sa za dva roky prepadli

Japan Airlines zrazil do záporných čísel najmä pokles leteckej dopravy v dôsledku globálnej recesie spolu s rastúcimi nákladmi na dôchodkové poistenie zamestnancov.

Zle hospodáriace aerolínie citlivo reagovali nielen na výkyvy v dopyte, ale aj na zmeny cien pohonných látok, myslí si analytik X-Trade Brokers Kamil Boros.

„Spoločnosti sa nepodarilo znižovať náklady ani v období vysokých cien palív v roku 2008 a ani po prepuknutí globálnej recesie, a tak sa dostala do vysokých strát, ktoré ju priviedli až k bankrotu," povedal Boros. Stratovú firmu musela v uplynulých desiatich rokoch zachraňovať viackrát aj japonská vláda.

Podľa analytikov sa Japan Airlines budú musieť v najbližších týždňoch sústrediť na svoje hlavné aktivity a zrušiť všetko, čo je nerentabilné. Šéf firmy CAPA Consulting Andrew Miller pre Reuters povedal, že sa musia zbaviť rodinného striebra, predať všetko, čo nie je podstatné a zamerať sa čo najefektívnejšie na jadro aktivít.

Trhová hodnota akcií Japan Airlines je teraz asi približne 150 miliónov dolárov, čo je menej, ako je cena jedného nového Boeingu 747.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 178
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 8 498
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 610
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 878
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 565
  6. Kam do tepla v januári? 2 327
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 317
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 061
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 226
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 206

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

KOMENTÁRE

Exekučné amnestie sú nový morálny hazard

Možno do oddlžovania idú s najlepšími úmyslami, ale dopadne to ako vždy.

KULTÚRA

Woody Allen možno nakrútil svoj posledný film

Herci sa hanbia pred jeho adoptívnou dcérou, ktorá tvrdí, že ju zneužíval.

Neprehliadnite tiež

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.

Staviteľovi tunela Višňové hrozí pokuta za meškanie

Tunel mal byť prerazený do konca roka 2017, NDS začala konať.