Slovenské aerolínie čaká výmaz

Veritelia kedysi štátnych aerolínií nedostanú nič. Najväčší z nich sa napriek prehranému arbitrážnemu súdu nevzdáva.

Slovenské aerolínie skončili po tom, čo ich nemal kto zachrániť. Prišli o lietadlá, topili sa v dlhoch a súd im potvrdil pokutu za zneužitie dominantného postavenia na trhu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA, VIEDEŇ. Konkurz bývalého štátneho dopravcu sa blíži ku koncu. „Predal sa takmer všetok majetok, ešte potrebujeme speňažiť balík pohľadávok, ktorý sa v niekoľkých opakovaných kolách predať nepodarilo,“ povedal právnik Vladimír Neuschl, konkurzný správca Slovenských aerolínií.

V súčasnosti pripravuje vyčíslenie pohľadávok proti podstate, teda nákladov na takmer trojročný konkurz. Správca ešte musí vyhotoviť aj výpočet uspokojenia veriteľov, ktorí mali záložné právo voči nejakému majetku Slovenských aerolínií.

Po skončení administratívnych krokov, vymažú firmu z obchodného registra.

Nedostanú nič

„Z doterajšieho predaja majetku sa nedosiahol výnos, na základe ktorého by sa dalo povedať, že okrem pohľadávok proti podstate budú uspokojení aj ďalší veritelia,“ povedal Neuschl. Dodal, že majetok pozostával najmä z pohľadávok.

Proti podstate má najväčšiu pohľadávku Garančný fond Sociálnej poisťovne, ktorý vyplácal zamestnancom mzdy.

„Môžem potvrdiť, že z konkurznej masy nebolo po začatí konkurzu vyplatené zatiaľ nikomu nič,“ povedala advokátka Katarína Bystrická, ktorá vo výbore veriteľov zastupuje rakúsku Erste Bank.

Takýto výsledok očakávala ešte v roku 2007 riaditeľka spoločnosti Christiane Böhm–Mayer. „Niečo majetku tam síce je, ale podľa mňa všetko zhltne sám konkurz,“ povedala vtedy pre týždenník Trend. Na konečný termín ukončenia konkurzu budú mať vplyv aj súdne spory, ktoré sa ho týkajú. Podľa správcu je ich niekoľko a ich záver sa nedá predpokladať.

Arbitráž sme vyhrali

Žiadne peniaze nedostal ani Austrian Airlines, ktorý vlastní 62-percent akcií skrachovanej firmy a patrí medzi jej najväčších veriteľov. Rakúska spoločnosť minulý rok prehrala arbitrážny súd o 15 miliónov eur, ktoré si nárokovala od Slovenska za takzvané skryté pohľadávky v skrachovanej firme.

Prekvapením je preto jej piatkové stanovisko: „Prehodnocujeme naše právne postavenie v tejto veci, nebudeme preto príliš komentovať prípad Slovenských aerolínií,“ povedal Michael Braun, hovorca Austrian Airlines. Ich právny zástupca na Slovensku, tiež predseda veriteľského výboru, na naše otázky neodpovedal.

Hračka v rôznych rukách

Zo Slovenských aerolínií chceli urobiť národného dopravcu Viliam Veteška a exminister dopravy Alexander Rezeš. Žiaden minister dopravy po ňom stratovú firmu nestopol, naopak, všetci sa ju pokúšali zachrániť. Po roku 1998 sa dostala do rúk rakúskeho Austrianu.

Tých pozval na záchranu vtedajší minister dopravy Pavol Prokopovič. Rakúšania zrejme nevedeli, v akom stave do aerolínií vstúpili. Dodnes nie je ani jasné, prečo ponuku prijali a aké plány so štátnymi aerolíniami mali. Firmu chcel zachraňovať aj kabinet Roberta Fica, keď sa v roku 2007 rozhodoval o vyplatení sporných pohľadávok. Kým sa čakalo na jej kroky, Austrian Airlines nás zažaloval na arbitrážnom súde.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 454
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 766
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 057
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 168
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 648
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 633
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 427
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.