DETROIT. "Sme presne tak ďaleko ako všetci ostatní," povedal agentúre DPA na medzinárodnej výstave v Detroite šéf vývoja VW Ulrich Hackenberg. Všetci sa nachádzajú ešte stále v úvodnej fáze jej zvládnutia.
Manažér sa domnieva, že odvetvie bude musieť prekonať ešte veľmi dlhú cestu, kým sa vo vývoji elektromobilov dostane k prelomu.
Pokiaľ ide o uvedenie svojho elektromobilu na trh, VW sa správa dosť konzervatívne. "Túto problematiku najprv chceme spoznať do najmenších podrobností," uviedol Hackenberg. To najhoršie, čo by sa mohlo stať, by bolo, keby technika od začiatku nefungovala tak, ako by mala. "Taký začiatok nechceme spájať s našou výrobnou značkou," pripomenul. Wolfsburčania plánujú uviesť na trh svoj prvý elektromobil v roku 2013 a mal by patriť do skupiny malých vozidiel Up.
Kritici tvrdia, že nemecký automobilový priemysel zaostáva vo vývoji alternatívnych pohonov. Americký General Motors (GM) uvedie na trh Kalifornie svoj elektromobil Chevrolet Volt ešte do konca tohto roka. V Európe by jeho dcéra Opel mala v roku 2011 začať sériovú výrobu elektromobilu Opel Ampera.
VW už vyskúšal svoj elektromobil Golf. Výsledky testov budú dôležité pre vývoj elektrického modelu Up. Golf s elektrickým pohonom však zatiaľ nemá termín uvedenia na trh. "Ale keď ho bude trh potrebovať, môžeme reagovať veľmi rýchlo," povedal Hackenberg.
Podľa VW elektromobily v roku 2020 budú mať podiel na svetovom trhu s osobnými vozidlami len 1,5 až 2 %.
Elektromobily sa stanú hlavne témou veľkých miest. "Je to len technologický výhonok, ale výhonky sú vývojaschopné," dodal manažér.
Elektromobily patria medzi témy, ktoré budú formovať budúcnosť odvetvia, a sú aj ťažiskom súčasnej automobilovej výstavy v Detroite, ktorá potrvá do nedele 24. januára. Kľúčom k ich úspechu sa zrejme stane vyvinutie výkonných a cenovo prijateľných lítiovoiónových batérií. Volkswagen rieši túto úlohu spolu s viacerými partnermi. Medzi nimi sú aj japonské koncerny Toshiba a Sanyo a čínska automobilka BYD.
Ďalším orieškom, ktorý treba rozlúsknuť, je rýchle nabíjanie batérií. V Japonsku už takéto expresné dobíjacie stanice majú. V budúcnosti musia byť pre motoristov ľahko dostupné po celej krajine. Na ich vybudovanie bude treba vynaložiť obrovské investície. Do výstavby elektrických dobíjacích staníc sa však budú musieť zapojiť aj výrobcovia elektrickej energie.
Informovala o tom agentúra DPA.