Európa predala vlani menej áut

Rok 2009 bol pre európsky automobilový trh ako na hojdačke. V prvej polovici sa rekordne prepadal, v druhej sa to snažil dobehnúť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ –PETER ŽÁKOVIČ)

Celkovo sa vlani v Európe predalo takmer o dve percentá menej áut ako v roku 2008.

BRATISLAVA. Od začiatku roka sa predaj osobných áut v Európe pohyboval v záporných číslach. Hneď v januári sa registrovalo o 27 percent menej osobných vozidiel ako v tom istom období rok predtým. Prelom prišiel v júni, keď predajcovia zaznamenali prvýkrát nárast, a to o 2,4 percenta.

V druhej polovici roka niekoľko európskych krajín zaviedlo šrotovné, čo pravdepodobne kladne ovplyvnilo predaj nových vozidiel.

Celkovo v Európe registrovali za rok 2009 takmer 14,5 milióna nových osobných áut. Je to medziročne o 1,6 percenta menej ako rok predtým.

Víťazi a porazení

Predaj v číslach
  • V minulom roku sa v Európe predalo takmer 14,5 milióna nových áut.

  • Oproti roku 2008 je to pokles o 1,6 percenta.

  • Najviac áut sa predalo v marci - vyše 1,5 milióna. Do konca roka už pod milión predaj klesol iba v auguste.

  • Najmenej áut, asi 960 tisíc, sa vlani predalo v januári.

Zdroj: ACEA

Už tradične sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom najlepšie darilo značkám Dacia a Hyundai, aspoň v medziročnom porovnaní. Za dvanásť mesiacov si obe polepšili predaj o viac ako 20 percent.

Na treťom mieste sa medzi značkami umiestnil Nissan. Medzi ním a prvými dvomi je však veľký odstup, keďže bronzový zaznamenal zvýšenie „len" o 9 percent. Na majiteľov a zamestnacov tých〜to automobiliek kríza nedopadla tak tvrdo, podľa medziročného porovnania patrili k skupinám s najlepším predajom.

Najviac osobných vozidiel však suverénne predala automobilka Volkswagen Group, ktorá má výrobný závod aj na Slovensku. Vlani predala viac ako tri milióny áut. Oproti roku 2008 je to však nárast ani nie o percento. Aj najpredávanejšie auto vyrába táto automobilka. Autá značky Volks〜wagen si v Európe vlani kúpilo viac ako 1,6 milióna ľudí.

Rastom sa nemôžu pochváliť automobilky Chrysler, Jaguar Land Rover či Mitsubishi. Predaj áut skupiny Chrysler sa prepadol o viac ako 40 percent. Ostatné dve sa pohybujú okolo dvadsiatky. Najmenší bol záujem o luxusné značky. Pocítili to najmä Saab, Chrysler či Lexus. Ich predaj medziročne klesol aj o viac ako 50 percent.

Najlepšie sa predávali autá v Nemecku

V Európe bolo minulý rok len šesť krajín, v ktorých predaj áut medziročne rástol. Najlepšie je na tom vďaka masívnemu šrotovnému Nemecko s viac ako 20 percentami.

Slovensko, ktoré sa dlho držalo na druhom mieste, sa celoročne ocitlo na piatom s 6,7 percentným rastom v porovnaní s rokom 2008.

Oproti tomu na dno dopadli Lotyšsko, Island či Litva. V týchto krajinách predaj klesol aj o viac ako 60 percent.

Veľké rozdiely cítiť medzi západnou a východnou časťou Európy. Na západe sa predaj ustaľuje a vracia na úroveň roku 2008. Za dvanásť mesiacov minulého roku je predaj vyšší o pol percenta oproti roku predtým.

V porovnaní s nimi východ Európy predáva medziročne o viac ako 26 percent menej vozidiel. Výnimku tvorí stredná Európa, a to Slovensko, Česká republika a Poľsko, ktoré si v predaji oproti minulému roku polepšili.

Automobilka Kia, ktorá vyrába autá aj u nás, predala v minulom roku podľa európskej asociácie oproti roku 2008 o 5,8 percenta áut viac. Jej predaj v Európe tak stúpol na vyše 250 tisíc vozidiel. Koncern PSA, ktorý vyrába autá aj v Trnave, obhájil predaje z roku 2008 na úrovni zhruba 1,86 milióna nových registrácií.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  4. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  7. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  10. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 834
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 111
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 7 714
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 907
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 092
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 3 797
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 746
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 612
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 2 004
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 825

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S kontrolou listov sa môžete stretnúť aj v práci. Je to legálne?

Právo na listové tajomstvo sa vzťahuje aj na emaily či esemesky. Garantuje ho ústava i zákony

DOMOV

Danko chce obmedziť strany, súperov neodradil

Z SNS nepovedali, či pravidlo bude platiť aj pre registrované strany.

Neprehliadnite tiež

Zisk aj tržby Coca-Coly začiatkom roka klesli

Čistý zisk najväčšieho producenta nealkoholických nápojov sa znížil na 1,18 miliardy dolárov.

Únia prekonala poslednú prekážku, roamingovým poplatkom je koniec

Cieľom "roamingu za vnútroštátne ceny" je odbremeniť od poplatkov cestujúcich Európanov.

Schodok verejných financií eurozóny aj Únie klesol

Schodok klesol zhodne na 1,4 percenta hrubého domáceho produktu.

SaS: Holjenčík naďalej chodí na regulačný úrad

Expredseda úrad len navštevuje, tvrdí, že o ničom nerozhoduje.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop