PRAHA. Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto ukončí v priebehu 1. polroka 2010 výrobu Octavie na Slovensku a presunie montáž svojho najúspešnejšieho modelového radu späť do Česka, pravdepodobne do Vrchlabí. Uviedol to pražský denník Mladá fronta Dnes.
"Je to preto, že v Bratislave sa začnú vyrábať malé vozidlá koncernu Volkswagen," povedal hovorca Škody Auto Jaroslav Černý, ktorý pripomenul, že na Slovensku sa budú vyrábať podvozky pre tri značky a vo Vrchlabí tento rok skončí výroba starých Octavií Tour.
Presný termín presunu výroby zatiaľ nie je jasný. Ale odborári Škody Auto vo svojom týždenníku Škodovácky odborár už prišli s informáciou, že sťahovanie sa zrealizuje v máji. Podľa šéfa odborov Jaroslava Povšíka je to o mesiac neskôr, ako firma pôvodne plánovala.
Škoda Auto vlani na Slovensku vyrobila zhruba 18.000 Octavií. Tento model sa v Bratislave vyrába od marca 2008, čo bolo dlho terčom kritiky odborov. Automobilka však začala model v bratislavskom závode Volkswagenu (VW) montovať v čase, keď výroba v ČR nestíhala uspokojiť dopyt.
Krátko na to však prišla kríza a predaj nových áut klesol. Odborári preto žiadali, aby sa výroba vrátila späť do Česka. Jedným z dôvodov bol aj fakt, že na Slovensku bola drahšia. Koncern ale chcel udržať výrobu a zamestnanosť na Slovensku.
PRAHA. Česká automobilka Škoda Auto predala vlani rekordný počet vozidiel. Vďačí za to najmä tzv. šrotovnému, teda štátnemu príspevku na kúpu nového vozidla výmenou za staré, ktoré vlani poskytli občanom viaceré európske štáty, a tiež zvýšenému záujmu o modely Škoda v Číne.
Automobilka v roku 2009 predala 684.226 vozidiel, čo je o 1,4 % viac ako v roku 2008, pričom jej odbyt v Nemecku sa vďaka šrotovnému zvýšil medziročne až o 57,3 %. Aj v Číne predala Škoda vlani dvakrát viac áut ako pred rokom, presnejšie 122.556 vozidiel.
Finančný príspevok na nové ekologickejšie auto, ktorý minulý rok vyplácali viaceré štáty, veľmi pomohol českému automobilovému priemyslu a tiež celej ekonomike, ktorá je závislá od vývozu.
Hrubý domáci produkt (HDP) Česka sa v 3. štvrťroku 2009 znížil medziročne o 4,1 % a v porovnaní s predchádzajúcim kvartálom vzrástol o 0,8 %. Analytici preto odhadujú, že hospodárstvo krajiny má už najhoršiu fázu krízy za sebou, ale na druhej statne varujú, že jeho zostavovanie bude len veľmi pomalé a zrýchli sa až po oživení kľúčových exportných trhov.
"Rok 2010 bude testom predaja. Vkladáme nádeje do našich nových modelov a do expanzie na rozvíjajúce sa trhy," uviedol Reinhard Fleger z predstavenstva automobilky, ktorý je zodpovedný za odbyt.
Predseda predstavenstva Reinhard Jung dodal, že Škoda očakáva tento rok rast predaja. Automobilka je pilierom českej ekonomiky, ktorá je výrazne orientovaná na vývoz.