Hustá mýtna mapa veští ďalší konflikt

Protesty kamionistov a ešte môžu zopakovať. Všetko bude záležať na tom, ako sa budú napĺňať ich požiadavky a či sa s nimi bude rokovať.

Autodopravcovia stiahli kamióny z ulíc, čakajú však, že sa ich požiadavky doriešia.(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Protesty kamionistov sa ešte môžu zopakovať. Všetko bude záležať na tom, ako sa budú napĺňať ich požiadavky a či sa s nimi bude rokovať.

BRATISLAVA. Aj po protestoch kamionistov v uliciach zostávajú ich niektoré požiadavky nedoriešené. Problémom je napríklad veľká sieť spoplatnených úsekov ciest prvej triedy, ale aj daň z motorových vozidiel, čiže niekdajšia cestná daň.

Na ústupky ani v jednom minister dopravy Ľubomír Vážny dôvod nevidí. „Spoplatnili sme tie hlavné trasy v transeurópskych koridoroch, v ktorých kamiónová ťažká doprava v súčasnosti premáva.“ Takto včera odmietol Vážny možnosť, že by sa sieť spoplatnených ciet prvej triedy zriedila.

Paralelné cesty

Únia autodopravcov však trvá na svojom. Tvrdí, že pôvodný koncept mýta počítal s tým, že mýto sa zavádza najmä pre cudzích dopravcov.

Štát by tak mal spoplatniť všetky cesty z hraničných prechodov smerom po spoplatnené diaľnice, rýchlostné komunikácie a vnútri územia nechať cesty prvej triedy voľné pre tuzemských dopravcov, tvrdí člen jej vedenia Rudolf Páleš. Cesty prvej triedy by mali byť spoplatnené skôr tam, kde hrozí, že by po nich dopravcovia obchádzali diaľnice a rýchlostné cesty.

Vzbura kamiónov ešte nekončí, myslí si Ivan Štulajter .

Vážny na to včera povedal, že zhruba 40 percent spoplatnených ciest je paralelných s diaľnicami alebo rýchlostnými cestami, zvyšok je tranzit.

Mýto na cestách prvej triedy je problémom aj pre združenie dopravcov Česmad. Ešte sa nevzdalo zámeru znížiť mýtne sadzby o 50 percent, povedal jeho prezident Peter Halabrín. Takúto výnimku dostali totiž nedávno autobusy. Minister Vážny sa však sadzby meniť nechystá ďalšie dva roky.

Dopravcovia z Únie prejavili ochotu podporiť Česmad, aby kamióny platili rovnaké mýto ako autobusy.

V Rakúsku a Nemecku znižovali cestné dane

Dopravcovia, ktorí len nedávno stiahli ostrý protest, chcú tiež nižšiu cestnú daň. Nepáči sa im, že za cesty prvej triedy dnes platia dvakrát – raz vyšším územným celkom cez cestnú daň a raz štátu cez mýto.

Pritom okolité krajiny vyšli dopravcom pri zavádzaní mýta v ústrety.

„V Rakúsku bola pôvodná cestná daň pri 40–tonovej súprave 2815 eur, po zavedení mýta 1400 eur. V Nemecku to bolo 1580 eur a dnes je to 860 eur,“ povedal Páleš.

Minister ani tu nevidí dôvod na ústupok. Dopravcov však v tejto veci odkázal na župy, ktoré majú príjmy z cestnej dane. Tie sa ich vzdať neplánujú. „Daň z motorových vozidiel je pre vyššie územné celky mimoriadne dôležitým príjmom,“ povedal Radovan Choleva, hovorca Bratislavskej župy.

Oslovené župy sa zhodnú v tom, že ony sú správcom len ciest druhej a tretej triedy. Svojou podstatou sa tiež cestná daň vraj líši od mýta. „Daň z motorových vozidiel bola zavedená, aby sa znižovali negatívne vplyvy dopravy na životné prostredie,“ povedal Stanislav Katrinec z Nitrianskej župy.

Páleš pripomína, že cestná daň sa vyberá za všetky cesty, nielen za cesty prvej a druhej triedy. „Je úplne jedno, či daň vyplatím štátu alebo župe. Je ich problém, koľko všelijakých medzičlánkov urobia.“

Čo sa bude diať, ak sa ich požiadavky nezačnú napĺňať? „Či pôjdeme do ulíc, blokovať mestá alebo nás niekto vypočuje, niekto bude rokovať, to neviem povedať,“ zhrnul.

Únia teraz podľa Pálešových slov spisuje chyby systému. Oddnes chce vláda stopnúť výber mýta za cesty prvej triedy až do konca januára. Chce tak odškodniť dopravcov za doplácanie na mýtne chyby a opraviť nespravodlivý systém.

Dva týždne na to podľa Páleša nebudú stačiť. O veľkosti problémov svedčí množstvo reklamácií.

Dopravca, ktorý sa včera sťažoval na problém s palubnou jednotkou, dostal na svoju reklamáciu poradové číslo 20026. Dopravcovia z únie pritom odsledovali, že čísla sa prideľujú postupne podľa toho, ako sa chyby nahlasujú a sú rozdelené na kategórie.

Kuriozity pribúdajú každým dňom. Spoplatneným sa stal aj priestor jedného z autoservisov pri ceste na Senec. Palubné jednotky kamiónov tu pípali v celom areáli.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  3. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  6. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  7. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 333
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 246
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 511
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 333
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 182
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 032
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 1 950
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 278
  9. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 222
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 045

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Tomanová používa jednostranné stanoviská, súdy ju rešpektujú

Súdneho znalca odvolávajúceho sa na komisárku pre deti Vieru Tomanovú stiahli z prípadu.

KOMENTÁRE

Zisťujeme, že dieťa je tiež človek

Tomanová nastúpila, keď sa nepredpokladalo, že bude musieť niečo urobiť.

PLUS

Miro Jaroš: Prekážajú mi rodičia niektorých detí

Spevák má niekedy pocit, že detské pesničky sú jeho jediný svet.

BRATISLAVA

Nové Mlynské Nivy počítajú viac s autami ako s chodcami

Firma HB Reavis by chcela začať s prestavbou koncom leta.

Neprehliadnite tiež

Každá nová bytovka má byť pripravená na elektromobily

Developeri by podľa návrhu museli po roku 2020 do projektov kresliť šachty na kabeláž pre nabíjačky. Elektrizačná sústava na to nie je pripravená.

Štát chce prudšie zvyšovať dôchodky, ale tri veci pri tom nedomyslel

Nikde sa nepíše, koľko bude zvyšovanie dôchodkov stáť a ako dlho to štát utiahne.

Opozícia kritizuje Jahnátka, vlastnú nomináciu nedala

Vláda vymenovala Jahnátka za predsedu energetického regulačného úradu.

Grécka vláda sa rozhodla vrátiť na kapitálový trh

Predaj cenných papierov zabezpečí konzorcium popredných medzinárodných bánk.