AKTUALIZOVANÉ 19:30

Interblue Group už neexistuje, postúpila práva na Interblue Europe

Interblue Group v USA už neexistuje. Pre Slovensko sa však nič nemení, zmluva platí a majitelia nástupcu sú rovnako neznámi.

S kým bude rokovať minister Medveď o emisiách?(Zdroj: SITA)

Agentúrnu správu sme o 19.30 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Garážová Interblue Group, ktorej ministerstvo životného prostredia predalo 15 miliónov ton emisných kvót a na ďalšie má nárok, už neexistuje. Jej majitelia, ktorí stále nie sú odhalení, ju zrušili krátko pred koncom minulého roka. Informoval o tom denník Plus 1 deň.

Interblue Group Europe
  • vznikla v septembri 2009,
  • sídli vo švajčiarskom Zugu na adrese ďalších firiem registrovaných na Janu Lütken,
  • rozdiel medzi Interblue Group
    a Interblue Group Europe je aj
    v tom, že americká spoločnosť mala formu LLC, čo je obdoba spoločnosti s ručením
    obmedzeným. Európska
    Interblue Group je akciová
    spoločnosť, kde je ťažšie vypátrať majiteľov – akcionárov.
Pre Slovensko sa vraj nič nemení. Jej majitelia totiž previedli všetky práva na nástupcu Interblue Group Europe sídliacu vo švajčiarskom Zugu. Nevýhodná zmluva teda stále platí a jej ukončenie je v nedohľadne.
Nie je ani úplne isté, či má minister Jozef Medveď záujem ju ukončiť. Na otázky o tom, či bude pokračovať v obchodoch s Interblue Group Europe, nepovedal jasné nie.

V rokovaniach s konateľkou Janou Lütken chce dosiahnuť, „aby sa zlepšila pozícia Slovenskej republiky". Pričom dôležité je podľa neho obchodovať emisné kvóty za ceny obvyklé na trhu.

Medveď na konci

Medveď vyjadroval paradoxne dokonca spokojnosť nad tým, že sa právny vzťah s Interblue Group ukončil. Sám pritom novinárov oboznámil s korešpondenciou s konateľkou Lütken.

Tá ho informovala, že postúpila práva Interblue Group v USA „na univerzálneho právneho nástupcu". Podľa právnika Radovana Palu to nasvedčuje tomu, že Interblue Group buď previedla americký podnik do Švajčiarska.

Medveď sa o tom, že jeho partnerom už nie je americká Interblue Group ale Interblue Group Europe dozvedel až z médií a dodatočne aj od Lütken. Pala hovorí, že na vine je nekvalitná zmluva: „Ak by bola napísaná tak, aby chránila slovenskú stranu, musela by Interblue Group na takúto transakciu vopred získať jej súhlas."

To, že má Interblue Group právneho nástupcu, považuje Medveď za pozitívne. „Môžeme vymáhať našu pohľadávku." Ide o 15 miliónov eur, ktoré má Interblue Group doplatiť za spustenie zeleného projektu zatepľovania. Na Medveďovu výzvu z 11. januára, aby peniaze zaplatili, však Lütken nereagovala.

Pokiaľ bude zmluva platiť, aj európska Interblue má právo na ďalších 35 miliónov ton emisií za cenu 5,05 eur za tonu.

Medveď tvrdí, že by mal rokovať s Lütken ešte v januári. Presný termín nie je určený, pretože Lütken nevyhovovali dátumy, ktoré navrhlo ministerstvo. V utorok oznámila, že si vie predstaviť rokovania niekedy po 20. januári. Mali by sa uskutočniť na slovenskom konzuláte vo švajčiarskom Zürichu.

Ešte pred niekoľkými dňami však Lütken odmietala stretnutia na oficiálnej pôde. Iné miesto rokovaní však nevyhovovalo ministrovi. Aby sa vraj predišlo spochybňovaniu.

Nejasné posolstvo

S akým posolstvom chce ísť Medveď za Lütken, je tiež nejasné. Radí sa o tom s právnikmi z advokátskej kancelárie CHSH Šiška & Partners, ktorú si najal iba 7. januára. Právnik Karol Šiška nechcel hovoriť o podrobnostiach jeho rád ministrovi Medveďovi.

Premiér Robert Fico sa k novým skutočnostiam ohľadom zrušenia garážovej spoločnosti Interblue Group nevyjadril.

Slovensko prišlo v obchode s majiteľmi Interblue o 75 miliónov eur, keď predávalo za polovičnú cenu oproti susedom. Česko napríklad predávalo za viac ako 10 eur za tonu, Maďarsko dokonca za viac ako 13 eur za tonu. Ficova vláda len za 5,05 eura. Polícia už začala trestné stíhanie za trestný čin porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku a za obzvlášť závažný zločin zneužívania právomoci verejného činiteľa.

Majitelia Interblue Group zatiaľ nie sú odhalení a minister Medveď ich odhalenie ani nemieni iniciovať, pretože to považuje za „neslušné".

Ako vláda plní sľub bojovať proti korupcii a veľkej ekonomickej kriminalite

Čo sľúbili: (SMER si kladie za cieľ) Trpezlivo a razantne odhaľovať a postihovať veľké prípady ekonomickej kriminality a politickej korupcie, aby sa ľuďom vrátila dôvera v spravodlivosť a rovnosť pred zákonom.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Znižovaním byrokracie, skvalitnením legislatívy v oblasti verejnej správy a správneho konania bude (vláda) vytvárať podmienky na obmedzovanie priestoru pre korupciu.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Obmedzenie priestoru pre korupciu a boj proti veľkej ekonomickej kriminalite podporia dôveru ľudí v právny štát a zefektívnia tak fungovanie spoločnosti.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Na Slovensku sa podľa vnímania ľudí i medzinárodných hodnotení korupcia rozmáha. Podľa Svetového ekonomického fóra (WEF) sa Slovensko vo vládnej korupcii prepadlo zo 76. miesta v roku 2006 na 127. miesto v roku 2009, čím sa zaradilo medzi najhoršie hodnotené štáty sveta. Index Transparency International ukázal, že po mierne pozitívnom vývoji sa v roku 2009 vnímanie korupcie dramaticky zhoršilo. Slovensko dnes dosahuje skóre 4,5 (na stupnici od 1 do 7), čo je horšie ako 4,7 v roku 2006. O tom, že vláda nevytvorila podmienky pre obmedzovanie priestoru pre korupciu, svedčia aj desiatky medializovaných káuz korupcie a klientelizmu vo verejnej sfére. V reakcii na sériu škandálov vláda dvakrát novelizovala zákon o verejnom obstarávaní a vymenila viacerých ministrov.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 208
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 162
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 033
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 919
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 373
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 257
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 542
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 112
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 481
  10. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 4 122

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.