AKTUALIZOVANÉ 19:30

Interblue Group už neexistuje, postúpila práva na Interblue Europe

Interblue Group v USA už neexistuje. Pre Slovensko sa však nič nemení, zmluva platí a majitelia nástupcu sú rovnako neznámi.

S kým bude rokovať minister Medveď o emisiách?(Zdroj: SITA)

Agentúrnu správu sme o 19.30 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Garážová Interblue Group, ktorej ministerstvo životného prostredia predalo 15 miliónov ton emisných kvót a na ďalšie má nárok, už neexistuje. Jej majitelia, ktorí stále nie sú odhalení, ju zrušili krátko pred koncom minulého roka. Informoval o tom denník Plus 1 deň.

Interblue Group Europe
  • vznikla v septembri 2009,
  • sídli vo švajčiarskom Zugu na adrese ďalších firiem registrovaných na Janu Lütken,
  • rozdiel medzi Interblue Group
    a Interblue Group Europe je aj
    v tom, že americká spoločnosť mala formu LLC, čo je obdoba spoločnosti s ručením
    obmedzeným. Európska
    Interblue Group je akciová
    spoločnosť, kde je ťažšie vypátrať majiteľov – akcionárov.
Pre Slovensko sa vraj nič nemení. Jej majitelia totiž previedli všetky práva na nástupcu Interblue Group Europe sídliacu vo švajčiarskom Zugu. Nevýhodná zmluva teda stále platí a jej ukončenie je v nedohľadne.
Nie je ani úplne isté, či má minister Jozef Medveď záujem ju ukončiť. Na otázky o tom, či bude pokračovať v obchodoch s Interblue Group Europe, nepovedal jasné nie.

V rokovaniach s konateľkou Janou Lütken chce dosiahnuť, „aby sa zlepšila pozícia Slovenskej republiky". Pričom dôležité je podľa neho obchodovať emisné kvóty za ceny obvyklé na trhu.

Medveď na konci

Medveď vyjadroval paradoxne dokonca spokojnosť nad tým, že sa právny vzťah s Interblue Group ukončil. Sám pritom novinárov oboznámil s korešpondenciou s konateľkou Lütken.

Tá ho informovala, že postúpila práva Interblue Group v USA „na univerzálneho právneho nástupcu". Podľa právnika Radovana Palu to nasvedčuje tomu, že Interblue Group buď previedla americký podnik do Švajčiarska.

Medveď sa o tom, že jeho partnerom už nie je americká Interblue Group ale Interblue Group Europe dozvedel až z médií a dodatočne aj od Lütken. Pala hovorí, že na vine je nekvalitná zmluva: „Ak by bola napísaná tak, aby chránila slovenskú stranu, musela by Interblue Group na takúto transakciu vopred získať jej súhlas."

To, že má Interblue Group právneho nástupcu, považuje Medveď za pozitívne. „Môžeme vymáhať našu pohľadávku." Ide o 15 miliónov eur, ktoré má Interblue Group doplatiť za spustenie zeleného projektu zatepľovania. Na Medveďovu výzvu z 11. januára, aby peniaze zaplatili, však Lütken nereagovala.

Pokiaľ bude zmluva platiť, aj európska Interblue má právo na ďalších 35 miliónov ton emisií za cenu 5,05 eur za tonu.

Medveď tvrdí, že by mal rokovať s Lütken ešte v januári. Presný termín nie je určený, pretože Lütken nevyhovovali dátumy, ktoré navrhlo ministerstvo. V utorok oznámila, že si vie predstaviť rokovania niekedy po 20. januári. Mali by sa uskutočniť na slovenskom konzuláte vo švajčiarskom Zürichu.

Ešte pred niekoľkými dňami však Lütken odmietala stretnutia na oficiálnej pôde. Iné miesto rokovaní však nevyhovovalo ministrovi. Aby sa vraj predišlo spochybňovaniu.

Nejasné posolstvo

S akým posolstvom chce ísť Medveď za Lütken, je tiež nejasné. Radí sa o tom s právnikmi z advokátskej kancelárie CHSH Šiška & Partners, ktorú si najal iba 7. januára. Právnik Karol Šiška nechcel hovoriť o podrobnostiach jeho rád ministrovi Medveďovi.

Premiér Robert Fico sa k novým skutočnostiam ohľadom zrušenia garážovej spoločnosti Interblue Group nevyjadril.

Slovensko prišlo v obchode s majiteľmi Interblue o 75 miliónov eur, keď predávalo za polovičnú cenu oproti susedom. Česko napríklad predávalo za viac ako 10 eur za tonu, Maďarsko dokonca za viac ako 13 eur za tonu. Ficova vláda len za 5,05 eura. Polícia už začala trestné stíhanie za trestný čin porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku a za obzvlášť závažný zločin zneužívania právomoci verejného činiteľa.

Majitelia Interblue Group zatiaľ nie sú odhalení a minister Medveď ich odhalenie ani nemieni iniciovať, pretože to považuje za „neslušné".

Ako vláda plní sľub bojovať proti korupcii a veľkej ekonomickej kriminalite

Čo sľúbili: (SMER si kladie za cieľ) Trpezlivo a razantne odhaľovať a postihovať veľké prípady ekonomickej kriminality a politickej korupcie, aby sa ľuďom vrátila dôvera v spravodlivosť a rovnosť pred zákonom.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Znižovaním byrokracie, skvalitnením legislatívy v oblasti verejnej správy a správneho konania bude (vláda) vytvárať podmienky na obmedzovanie priestoru pre korupciu.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Obmedzenie priestoru pre korupciu a boj proti veľkej ekonomickej kriminalite podporia dôveru ľudí v právny štát a zefektívnia tak fungovanie spoločnosti.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Na Slovensku sa podľa vnímania ľudí i medzinárodných hodnotení korupcia rozmáha. Podľa Svetového ekonomického fóra (WEF) sa Slovensko vo vládnej korupcii prepadlo zo 76. miesta v roku 2006 na 127. miesto v roku 2009, čím sa zaradilo medzi najhoršie hodnotené štáty sveta. Index Transparency International ukázal, že po mierne pozitívnom vývoji sa v roku 2009 vnímanie korupcie dramaticky zhoršilo. Slovensko dnes dosahuje skóre 4,5 (na stupnici od 1 do 7), čo je horšie ako 4,7 v roku 2006. O tom, že vláda nevytvorila podmienky pre obmedzovanie priestoru pre korupciu, svedčia aj desiatky medializovaných káuz korupcie a klientelizmu vo verejnej sfére. V reakcii na sériu škandálov vláda dvakrát novelizovala zákon o verejnom obstarávaní a vymenila viacerých ministrov.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 048
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 161
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 6 093
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 314
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 115
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 824
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 123
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 032
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 028

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg chce použiť silu firmy na to, aby zmenil podobu našej spoločnosti. Bol by veľmi nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

Neprehliadnite tiež

Za úplatky ide obvinený úradník do väzby

Za mrežami môže stráviť bývalý zamestnanec štátnej agentúry tri až osem rokov.

Lajčák porušil zákon aj ústavu, tvrdí ombudsmanka. Tranparency podáva žalobu

Po rozhodnutí ombudsmanky má ministerstvo zahraničných vecí dvadsať dní na to, aby dokumenty zverejnilo.

RegioJet sa dohodol s Érsekom. Do Komárna pošle motoráčiky

Štát ročne dopravcovi platí približne 8,5 milióna eur ročne.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop