AKTUALIZOVANÉ 19:30

Interblue Group už neexistuje, postúpila práva na Interblue Europe

Interblue Group v USA už neexistuje. Pre Slovensko sa však nič nemení, zmluva platí a majitelia nástupcu sú rovnako neznámi.

S kým bude rokovať minister Medveď o emisiách?(Zdroj: SITA)

Agentúrnu správu sme o 19.30 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Garážová Interblue Group, ktorej ministerstvo životného prostredia predalo 15 miliónov ton emisných kvót a na ďalšie má nárok, už neexistuje. Jej majitelia, ktorí stále nie sú odhalení, ju zrušili krátko pred koncom minulého roka. Informoval o tom denník Plus 1 deň.

Interblue Group Europe
  • vznikla v septembri 2009,
  • sídli vo švajčiarskom Zugu na adrese ďalších firiem registrovaných na Janu Lütken,
  • rozdiel medzi Interblue Group
    a Interblue Group Europe je aj
    v tom, že americká spoločnosť mala formu LLC, čo je obdoba spoločnosti s ručením
    obmedzeným. Európska
    Interblue Group je akciová
    spoločnosť, kde je ťažšie vypátrať majiteľov – akcionárov.
Pre Slovensko sa vraj nič nemení. Jej majitelia totiž previedli všetky práva na nástupcu Interblue Group Europe sídliacu vo švajčiarskom Zugu. Nevýhodná zmluva teda stále platí a jej ukončenie je v nedohľadne.
Nie je ani úplne isté, či má minister Jozef Medveď záujem ju ukončiť. Na otázky o tom, či bude pokračovať v obchodoch s Interblue Group Europe, nepovedal jasné nie.

V rokovaniach s konateľkou Janou Lütken chce dosiahnuť, „aby sa zlepšila pozícia Slovenskej republiky". Pričom dôležité je podľa neho obchodovať emisné kvóty za ceny obvyklé na trhu.

Medveď na konci

Medveď vyjadroval paradoxne dokonca spokojnosť nad tým, že sa právny vzťah s Interblue Group ukončil. Sám pritom novinárov oboznámil s korešpondenciou s konateľkou Lütken.

Tá ho informovala, že postúpila práva Interblue Group v USA „na univerzálneho právneho nástupcu". Podľa právnika Radovana Palu to nasvedčuje tomu, že Interblue Group buď previedla americký podnik do Švajčiarska.

Medveď sa o tom, že jeho partnerom už nie je americká Interblue Group ale Interblue Group Europe dozvedel až z médií a dodatočne aj od Lütken. Pala hovorí, že na vine je nekvalitná zmluva: „Ak by bola napísaná tak, aby chránila slovenskú stranu, musela by Interblue Group na takúto transakciu vopred získať jej súhlas."

To, že má Interblue Group právneho nástupcu, považuje Medveď za pozitívne. „Môžeme vymáhať našu pohľadávku." Ide o 15 miliónov eur, ktoré má Interblue Group doplatiť za spustenie zeleného projektu zatepľovania. Na Medveďovu výzvu z 11. januára, aby peniaze zaplatili, však Lütken nereagovala.

Pokiaľ bude zmluva platiť, aj európska Interblue má právo na ďalších 35 miliónov ton emisií za cenu 5,05 eur za tonu.

Medveď tvrdí, že by mal rokovať s Lütken ešte v januári. Presný termín nie je určený, pretože Lütken nevyhovovali dátumy, ktoré navrhlo ministerstvo. V utorok oznámila, že si vie predstaviť rokovania niekedy po 20. januári. Mali by sa uskutočniť na slovenskom konzuláte vo švajčiarskom Zürichu.

Ešte pred niekoľkými dňami však Lütken odmietala stretnutia na oficiálnej pôde. Iné miesto rokovaní však nevyhovovalo ministrovi. Aby sa vraj predišlo spochybňovaniu.

Nejasné posolstvo

S akým posolstvom chce ísť Medveď za Lütken, je tiež nejasné. Radí sa o tom s právnikmi z advokátskej kancelárie CHSH Šiška & Partners, ktorú si najal iba 7. januára. Právnik Karol Šiška nechcel hovoriť o podrobnostiach jeho rád ministrovi Medveďovi.

Premiér Robert Fico sa k novým skutočnostiam ohľadom zrušenia garážovej spoločnosti Interblue Group nevyjadril.

Slovensko prišlo v obchode s majiteľmi Interblue o 75 miliónov eur, keď predávalo za polovičnú cenu oproti susedom. Česko napríklad predávalo za viac ako 10 eur za tonu, Maďarsko dokonca za viac ako 13 eur za tonu. Ficova vláda len za 5,05 eura. Polícia už začala trestné stíhanie za trestný čin porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku a za obzvlášť závažný zločin zneužívania právomoci verejného činiteľa.

Majitelia Interblue Group zatiaľ nie sú odhalení a minister Medveď ich odhalenie ani nemieni iniciovať, pretože to považuje za „neslušné".

Ako vláda plní sľub bojovať proti korupcii a veľkej ekonomickej kriminalite

Čo sľúbili: (SMER si kladie za cieľ) Trpezlivo a razantne odhaľovať a postihovať veľké prípady ekonomickej kriminality a politickej korupcie, aby sa ľuďom vrátila dôvera v spravodlivosť a rovnosť pred zákonom.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Znižovaním byrokracie, skvalitnením legislatívy v oblasti verejnej správy a správneho konania bude (vláda) vytvárať podmienky na obmedzovanie priestoru pre korupciu.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Obmedzenie priestoru pre korupciu a boj proti veľkej ekonomickej kriminalite podporia dôveru ľudí v právny štát a zefektívnia tak fungovanie spoločnosti.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Na Slovensku sa podľa vnímania ľudí i medzinárodných hodnotení korupcia rozmáha. Podľa Svetového ekonomického fóra (WEF) sa Slovensko vo vládnej korupcii prepadlo zo 76. miesta v roku 2006 na 127. miesto v roku 2009, čím sa zaradilo medzi najhoršie hodnotené štáty sveta. Index Transparency International ukázal, že po mierne pozitívnom vývoji sa v roku 2009 vnímanie korupcie dramaticky zhoršilo. Slovensko dnes dosahuje skóre 4,5 (na stupnici od 1 do 7), čo je horšie ako 4,7 v roku 2006. O tom, že vláda nevytvorila podmienky pre obmedzovanie priestoru pre korupciu, svedčia aj desiatky medializovaných káuz korupcie a klientelizmu vo verejnej sfére. V reakcii na sériu škandálov vláda dvakrát novelizovala zákon o verejnom obstarávaní a vymenila viacerých ministrov.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 566
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 134
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 098
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 922
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 866
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 481
  7. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 480
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 473
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 450
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 969

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

DOMOV

Café Európa: Aká bude budúcnosť Česka a Slovenska v Európe

Aké je naše miesto v Európskej únii? Sledujte diskusiu naživo.

Neprehliadnite tiež

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.

Český Tuzemák je rakovinotvorný, Česi sa však škodlivej látky nechcú vzdať

S rumovou arómou nemusí mať problém iba Česko, ale aj ďalšie štáty, kde sa výrobky zo spornej látky používajú.

Česi dlhujú v zahraničí vyše 4 bilióny korún, je to historické maximum

Zahraničný dlh Česka sa medziročne zvýšil o 1,161 bilióna korún.

Dotácia na zateplenie domu je vyššia, záujemcov o ňu pribudlo

Peňazí je viac, dokumentácie menej. Do tretieho kola vstúpili dotácie na zateplenie domov s novými pravidlami, získať možno až 8500 eur.