Firmy zavádzajú mýtne príplatky

Zvyšovanie cien pre mýto sa netýka už len dopravcov. Rastú aj ceny cementu a kuriérskych služieb. Obchodníci rátajú aj so zvýšením cien potravín.

(Zdroj: Ilustračné - ČTK)

BRATISLAVA. Po zavedení mýta nepribúda len počet regiónov, v ktorých sa protestuje, ale rozširuje sa aj zoznam tovarov, ktoré pre mýto zdražejú. Najnovšie sa k nim radí už aj stavebný materiál.

„Naša doprava nám pre mýto zvýši náklady v priemere o 16 centov na kilometer. Cenu prepravovaných tovarov to, samozrejme, ovplyvní," povedal vedúci predaja spoločnosti Stavmat In Igor Habdák. Ceny cementu pôjdu podľa neho nahor v priemere o 0,5 až 3,5 percenta. V závislosti od najazdených kilometrov.

Zvyšovanie cien cementu nemusí podľa analytika UniCredit Bank Dávida Dereníka znamenať pre stavebníctvo až taký problém. Ceny stavebnín vlani výrazne klesli a sú nižšie ako pred krízou. Ako sa mýto dotkne cien iných tovarov, bude závisieť od toho, či ho dopravcovia premietnu do cien v plnej výške.

Zdražieť by mali aj potraviny

To, čo nespôsobilo u cien potravín euro, môže teraz dohnať mýto. Obchodníci rátajú s tým, že ceny potravín pôjdu hore.

„Samozrejme si myslím, že sa to stane. Ak ho prenesú do ceny naši dodávatelia, s čím my aj počítame, tak logicky ani jeden z nás to nemôže zobrať na svoje vlastné náklady," hovorí šéf Coop Jednota v Bratislave Adrián Ďurček. Očakávaný rast cien potvrdzuje aj hovorkyňa Aholdu Diana Chovancová Stanková: „Áno, stretávame sa s prvými ohlasmi zo strany dodávateľov, ktorí zvýšené náklady na prepravu premietnu do cien."

Premiér Robert Fico včera po stretnutí so zástupcami Česmadu, zamestnávateľov i odborárov povedal, že prijaté kompenzačné opatrenia vynulujú účinok mýta na ceny. Dohodli sa na znížení spotrebnej dane z nafty aj na nulovom mýte na cestách prvej triedy do konca januára. Problémom je dnes to, že sa nedá odhadnúť, o koľko by sa ceny mali zvýšiť.

„Ani samotní dopravcovia či výrobcovia nevedia definovať, aká je hodnota samotného mýtneho," hovorí Ďurček. Nikto totiž nepočítal s tým, že sa bude platiť za prejazdené úseky a nie za prejazdené kilometre. „Ak je zo spoplatneného cestného úseku sedem odbočiek do obcí, zídeme z neho aj sedemkrát, aby sme rozviezli tovar. No naša palubná jednotka nám aj sedemkrát pípne, čo zrejme znamená, že za jeden úsek platíme sedemkrát," povedal jeden z autodopravcov.

Šéf Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavol Konštiak odhaduje, že ceny potravín môžu v obchodoch stúpnuť takmer až o jedno percento. No nie skôr ako od 1. marca. Obchodníci zvyknú mať v zmluvách s dodávateľmi upravené aj to, počas akého obdobia sa ceny nemôžu meniť. Môže sa to rátať aj na mesiace.

„Vplyv zavedenia eura, ktorý bol finančne náročnejší pre obchod, sa prejavil zvýšením cien len o 0,10 až 0,12 percenta," povedal Konštiak.

Ceny zvyšujú aj kuriéri

Občania, ale aj firmy si pre mýto môžu priplatiť aj za zásielky odoslané kuriérom. Napríklad kuriérska spoločnosť ReMax Courier Service zavádza od 18. januára takzvaný mýtny príplatok vo výške 0,02 eura za každý začatý kilogram hmotnosti zásielky.

Spoločnosť Direct Parcel Distribution SK zavádza podľa TASR mýtny poplatok 0,015 eura za každý kilogram váhy prepravovaného balíka. Ceny už zvýšili autobusy v medzimestskej doprave.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 446
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 769
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 076
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 057
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 168
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 648
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 633
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 431
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 426
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 055

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.