AKTUALIZOVANÉ 21:56

Fico: Kamionisti neposlúchli, stretnutie nebude

Premiér zhasol nádej protestujúcich kamionistov na férové rokovanie.

Kamionisti pokračovali cez víkend s blokádou Rožňavskej ulice v Bratislave.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. „Ja som predsa o niečo požiadal. Požiadal som, prestaňte robiť z ľudí v Bratislave a na celom Slovensku rukojemníkov svojich vlastných politických a ekonomických požiadaviek," odkázal v nedeľu premiér v diskusnej relácii Slovenskej televízie protestujúcim kamionistom.

Požiadavky dopravcov
  • Okamžite znížiť spotrebnú daň z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín: za benzín na 0,371 eura za liter, za naftu na 0,298 eura za liter.
  • Znížiť cestnú daň ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta tak, ako to bolo v iných krajinách, kde sa zavádzalo mýto.
  • Pozastaviť mýto až do prepracovania mapy spoplatnených ciest 1. triedy len na nevyhnutné úseky. Mapu rozdeliť na podrobnejšie úseky ciest s presnejším meraním skutočne najazdených kilometrov.
  • Označiť všetky úseky
    spoplatnené mýtom
    informačnou tabuľou.

Nepáči sa mu, že kamióny zostali na bratislavskej Rožňavskej ulici. Všade inde totiž dopravcovia kamióny stiahli, aby premiérovi vyšli v ústrety a splnili jeho podmienku na spoločné rokovanie. Z toho zrejme nebude nič.

Protesty kamionistov sa preto v pondelok majú vystupňovať. „Vyzývame občanov Slovenska, ktorých zaujíma, koľko bude stáť tovar v obchodoch a benzín na čerpacích staniciach, aby vyjadrili svoju podporu," povedal predstaviteľ Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Jaroslav Polaček.

Mýto sa podľa neho dotkne všetkých cez vyššie ceny tovarov. Dopravcovia podľa Polačeka už teraz neustúpia ani o centimeter. Dodáva, že osobne sa už nevládze pozerať na predvádzanie arogancie moci na Slovensku.

Fico: Nechce sa im platiť

Podľa Fica dopravcovia protestujú preto, lebo sa im nepáči, že musia platiť mýto. Tí ho však naopak vítajú, chcú len, aby aj fungovalo a bolo spravodlivé. „My riešime fakt, ktorý tu nastal, a to je zle urobené mýto," povedal Polaček.

Združenie UNAS, ktoré premiér spochybňoval rečami o individuálnych dopravcoch, má podľa jeho slov momentálne cez 400 členov. Žiadajú napríklad znížiť spotrebnú daň z benzínu a nafty, ale najmä stopnúť mýtny systém, kým nebude fungovať tak, ako má. V súčasnosti totiž majú platiť za chyby systému, ktorý navrhol niekto iný.

Problémy mýta označil premiér, ako aj minister dopravy za pôrodné bolesti. Tie sa vraj ukážu pri štarte akéhokoľvek systému.

Premiér hovoril tiež o tom, že technické problémy systému sa už v podstate riešia. Stúpne počet spoplatnených úsekov tak, že sa rozdelia na menšie. Zhruba z 800 úsekov ich má byť asi 900.

Predseda vlády vie, že štrajk dopravcov môže byť problém, myslí si Ivan Štulajter.

Podľa skúseností dopravcov nejde o drobné problémy, ale vážne nedostatky. Často nevedia ani to, kde, kedy a za čo ich systém spoplatní. Rozdielne totiž fakturuje rovnakým kamiónom, čo prejdú rovnakú trasu.

Najnepochopiteľnejšie však pre nich je, že vôbec majú platiť za chyby práce ministerstva a SkyTollu. Na to upozornil v diskusnej relácii televízie Markíza opozičný poslanec Pavol Prokopovič (SDKÚ). V Nemecku sa systém skúšal a dolaďoval jeden a pol roka a až potom štát začal vyberať mýtne. Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho mal nemecký systém úplne iné a vážnejšie nedostatky ako ten náš.

Premiér sa v pondelok chystá rokovať s „relevantnými" združeniami. Pozval zástupcov zamestnávateľov, zamestnancov, ale aj Slovnaftu. Rokovať sa teda bude aj o spotrebnej dani.

Pozval aj zástupcov konkurenčného združenia cestných dopravcov Slovenska Česmad. Tí podľa UNAS ťahajú za jeden povraz s prevádzkovateľom mýta - firmou SkyToll - a štátom. Na mýte sa totiž „nabalili" vďaka predraženiu takzvaných pevných montáží. Za ne si združenie pýtalo najprv vyše 134 eur, neskôr Vážny ho prinútil znížiť cenu na necelých 120 eur bez DPH.

Tlak verejnosti silnie

Ministra, ako aj premiéra dopravcovia pred televízormi spoločne vypískali. O hodinku na to už policajti, ktorí zo spanilej jazdy kamionistov urobili blokádu, uvoľnili zátarasy z Rožňavskej ulice.

Kamionistom dali „výnimku" jazdiť v nedeľu, aby sa dostali do svojich obydlí. Tí sa však nikam nechystajú.

Naopak, po celom Slovensku sú podľa kamionistovov z Rožňavskej nachystané kamióny, ktoré čakajú na povel, aby ich prišli podporiť. V nedeľu minister Vážny usúdil, že by zrejme išlo o protizákonné konanie a nasledovali by pokuty od policajtov.

Podľa dopravcov s nimi sympatizuje aj početná skupina príslušníkov Policajného zboru. Ich akcia si tiež získava čoraz väčšiu priazeň širokej verejnosti. V pondelok ráno o ôsmej sa údajne križovatku na Rožňavskej chystá blokovať 200 študentov.

Okrem podporujúcej verejnosti chodí kamionistov navštevovať aj šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. V piatok sa tam ukázal dvakrát a prišiel aj v sobotu ráno. Predchádzalo mu vyhlásenie premiéra, aby sa okamžite začali riešiť sporné spoplatnené úseky.

V nedeľu na Rožňavskú dorazil aj primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský. Odchádzal spokojný, keďže sa s protestujúcimi dohodol na uvoľnení jedného jazdného pruhu, ktorý kamionisti v nedeľu večer aj uvoľnili.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 158
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 893
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 142
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 440
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 710
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 501
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 184
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 700
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 401
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 673

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci vyšetrujú Štrougala. Na Slovensku sú zločiny premlčané

Poľsko rieši štyri prípady usmrtenia ľudí elektrinou na hranici s ČSSR. Na slovenskej časti hranice s Rakúskom ich zomrelo vyše štyridsať.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop