SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Skvalitnenie dopravy v kandidátskych štátoch bude stáť 86 miliárd eúr

Brusel 18.mája (TASR) - Európsku úniu (EÚ) čaká v nasledujúcich rokoch obrovská úloha pomôcť kandidátskym krajinám urýchliť ich dopravné siete. Cena ...

Brusel 18.mája (TASR) - Európsku úniu (EÚ) čaká v nasledujúcich rokoch obrovská úloha pomôcť kandidátskym krajinám urýchliť ich dopravné siete. Cena za desaťročia, počas ktorých sa infraštruktúra v krajinách strednej a východnej Európy zanedbávala, však bude vysoká - najmenej 86 miliárd eúr. S odvolaním sa na štúdiu organizácie TINA (Transport Infrastructure Needs Assesment) to dnes uviedol bruselský týždenník European Voice.

Ideálnou predstavou je, že jedného dňa v rozšírenej únii bude tovar voľne prúdiť zo západu na východ po nových diaľniciach a moderných železniciach. Na "zozname prianí" EÚ je 18 353 kilometrov (km) cestných komunikácií, 20 423 km železničných tratí, 38 letísk, 13 morských a 49 riečnych prístavov. To je však len minimum potrebné pre spojenie kandidátskych krajín so Západom.

Skryť Vypnúť reklamu

Lobisti v sektore dopravy upozorňujú, že investície do infraštruktúry meškajú, jedným dychom však zdôrazňujú, že peniaze do budovania diaľnic či železníc sú len jednou časťou riešenia problému. "Môžete mať najlepšiu infraštruktúru, ale ak musíte ísť cez hrdlo fľaše, nebudete ju schopní riadne využiť," tvrdí Oleg Kamberski z Medzinárodnej únie cestnej dopravy, narážajúc na problém hraničných priechodov.

Kamióny a vlaky často trávia dlhé hodiny na hraniciach a podľa O. Kamberskeho musia kandidátske krajiny venovať oveľa viac zdrojov na prípravu a výcvik pracovníkov colníc, aby znížili čakacie lehoty. O. Kamberski rovnako spochybňuje súčasný trend venovania väčšej pozornosti železniciam, pretože železničné siete sú podľa neho v mnohých kandidátskych krajinách oveľa hustejšie ako cestné spojenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa štúdie TINA, založenej na výsledkoch dva roky trvajúcich rozhovorov s kandidátmi, budú najväčšie investície potrebné v Poľsku - v nasledujúcich 15 rokoch to má byť asi 36 miliárd eúr. Len modernizácia železničného spojenia medzi Katovicami a Gdanskom bude stáť takmer 3 miliardy eúr, píše European Voice.

(1 EUR = 43,216 SKK)

* (spravodajca TASR Robert Sermek) gl

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  5. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  6. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  7. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 382
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 720
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 809
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 056
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 862
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 171
  7. Aká je chémia vôní 8 896
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 535
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 370
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 011
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Zatvorené lyžiarske stredisko Smrečiny v Liptovskej Tepličke.

Ktorých právnikov zamestnávajú spory o výstavbu ciest (rebríček)

Energetické distribučné spoločnosti sa sporia o peniaze s výrobcami zelenej elektriny.

Meškanie projektu rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 v okolí Bratislavy vyvolalo medzinárodnú arbitráž.

Právnici radia nielen pri developmente bytov, ale aj väznice

Medzi najväčšími real estate transakciami je projekt novej väznice v Rimavskej Sobote.

Kancelária Bartošík Šváby radí developerovi Immocap Group s developmentom Nového Istropolisu na Trnavskom mýte v Bratislave.

IT systém k obchodnénu registru 21. storočia naďalej mešká

Ani po dvoch rokoch nie je uzatvorená zmluva.

(ilustračné foto)