Bratislava 18. apríla (TASR) - Odškodné vyše 1 milión EUR získa od Rakúskej republiky a spoločnosti Verbund-Austrian Hydropower AG spoločnosť Slovenská plavba a prístavy (SPaP), a. s., Bratislava. K univerzálnemu vyrovnaniu dospeli zainteresované strany v utorok po viac ako dva roky trvajúcich súdnych sporoch v tragickej kauze slovenského tlačného remorkéra Ďumbier a asi po pol roku rokovaní.
Finančné prostriedky, ktoré budú poukázané na účet plavby a prístavov, tvoria podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa SPaP Pavla Šestáka pre TASR približne 60 % oprávnených nárokov. Konkrétnu sumu však špecifikovať nechcel. Rakúska strana predložila návrh vyrovnania aj právnemu zástupcovi pozostalých po ôsmich slovenských námorníkoch. Či títo navrhované kompenzácie akceptovali, P. Šesták uviesť nevedel.
Náklady na vyrovnanie právnikov a holandskej poisťovne, ktorá poisťovala náklad na potopenom remorkéri, dosiahnu asi 200 000 EUR. Čistý výnos z odškodného pre SPaP tak bude približne 800 000 EUR.
Nový vlastník 86,99 % akcií SPaP, ktorým je od minulého týždňa Dunajservis Slovensko, s. r. o., Bratislava, okrem spomenutých financií získal aj ďalších vyše 120 miliónov Sk za predaj troch námorných lodí, ktorý vo februári a marci tohto roka zrealizoval manažment SPaP. Dunajservis zaplatil za akcie plavby a prístavov 351 miliónov Sk.
Ukončenie konaní o nárokoch sa uskutočnilo formou univerzálneho vyrovnania všetkých nárokov z toho titulu, že bola zohľadnená neúnosnosť ďalších vysokých nákladov a nevýhodnosť trvania sporov, v ktorých vystupovala popri SPaP na strane žalujúceho aj londýnska poisťovňa The Standard Stemship Owner.
V sledovanej kauze bolo začatých 36 občianskoprávnych sporov vo Viedni a čiastočne i v Bratislave v súhrnnej hodnote takmer 100 miliónov ATS. V týchto sporoch predložila slovenská strana viaceré znalecké posudky nemeckých a slovenských expertov, bolo vypočutých niekoľko desiatok svedkov a predložených niekoľko tisíc listinných podkladov. Napriek tomu sa spory dostali ešte len do neukončenej záverečnej fázy dokazovania, po ktorej mali nasledovať viaceré súdnoznalecké posudzovania, modelové pokusy a mnohé iné úkony tak, že samotné súdy upozorňovali na predpokladané dlhoročné trvanie sporov, spojené s enormne vysokými nákladmi na tieto úkony, advokátske trovy atď. Pritom vo všetkých sporoch išlo len o prvostupňové konanie, po ktorom by nepochybne nasledovali odvolacie konania.
K tragickému nešťastiu došlo 22. októbra 1996 krátko pred 20.00 h po tom, čo tlačný remorkér Ďumbier s loďou, naloženou 750 tonami kostnej múčky, minul dráhu do plavebnej komory a silný prúd ho zahnal k prepúšťacím splavom na reguláciu vody. Tam sa loď s nákladom zachytila na múroch druhej a tretej hate, zatiaľ čo remorkér s posádkou stiahol prúd cez štvrtú hať. Len jednému členovi slovenskej posádky sa nešťastie podarilo prežiť.
(1 EUR = 41,555 SKK)