AKTUALIZOVANÉ 19:35

Vážny: Mýto funguje veľmi dobre

Také problémy, aké u vás mýto spôsobilo, sme u nás nemali, tvrdia Nemci a Česi.

Mýto funguje, na dovolenke vraj nebol, tvrdí minister dopravy Ľubomír Vážny.(Zdroj: TASR)

Pôvodná agentúrna správa bola o 19:35 nahradená autorským textom SME.

BRATISLAVA. „Nie excelentne, ale veľmi dobre," zhodnotil minister dopravy Ľubomír Vážny zavedenie nášho elektronického mýtneho systému. Za skvelú prácu tiež poďakoval prevádzkovateľovi mýta, firme SkyToll, ako aj kolegom z ministerstva dopravy.

Dopravcovia, ktorí tvrdia , že systém má veľmi vážne trhliny, podľa ministra zneužívajú situáciu. Nespokojný je aj s prácou médií - mali by pravdivejšie informovať o sťažovateľoch. Tých je mizivé percento, tvrdí.

Arogancia moci

Na Slovensku sú dve združenia dopravcov - Česmad a UNAS. Dnes Česmad avizoval, že mýto je nespravodlivé a chce rokovať s ministrom dopravy. UNAS už proti mýtu rozbehol petičnú akciu. S ďalšími krokmi sľúbil počkať do utorka. No už dnes sa niektorí dopravcovia s kamiónmi pohli smerom na Bratislavu.

Takzvanú spanilú jazdu im prekazila polícia. Kamióny, ktoré sa chcú pridať k protestu, pribúdali z rôznych kútov Slovenska. Na cesty do Bratislavy by podľa Jaroslava Polačeka z UNAS malo dnes prísť vyše 400 kamiónov.

Keďže kamióny odstavuje polícia po celom Slovensku, zoskupujú sa aj v iných mestách, napríklad pred Trnavou. Dnes večer niektorí dopravcovia hlásili, že niekde sa ukázali aj kukláči. Vodičom berú policajti vodičské i technické preukazy.

Dopravcovia z UNAS dnes vyhlásili, že chcú rokovať s ministrom Vážnym. Tentoraz v priamom prenose, aby nezavádzal. „Keď to odmietne, tak ďalšie kamióny sú už na ceste," povedal Rudolf Páleš z UNAS. To, čo dnes predviedol minister Vážny, označil za aroganciu moci.

Minister odmietol v podstate všetky požiadavky dopravcov. Tí chceli nižšie spotrebné dane z benzínu a nafty, znížiť cestnú daň a pozastaviť celé mýto, kým sa neprepracuje tak, aby bolo spravodlivé a presné.

V Nemecku tratil štát

Štart mýta spôsobil kolóny na hraniciach a dopravcovia mali množstvo problémov s funkčnosťou systému. Ten účtoval mýtne nesprávne a palubné jednotky, cez ktoré sa prejdená vzdialenosť meria, zasa často nefungovali. Vážny hovorí o niečo vyše stovke hlásených porúch, čo je vraj nízke číslo.

„Slovenský systém považujeme za fungujúci, pretože sa neobjavili závažné poruchy alebo kolapsy použitej technológie," tvrdí hovorca eurokomisára pre dopravu Andrea Maresi.

Hovorca Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory Markus Halt dal dnes nášmu ministrovi za pravdu v tom, že každý systém má pri svojom zavádzaní problémy. „V Nemecku napríklad trvalo jeden a pol roka než sa poriadne fungujúci systém dostal do prevádzky. Nemecko prišlo o vyše miliardu eur z predpokladaných výnosov."

Najväčší rozdiel medzi Slovenskom a nemeckom však spočíva v tom, že nemecký systém sa inštaloval až potom, čo sa všetky problémy odstránili. „Iba štátu vznikali škody. Doprava nebola zasiahnutá. Na Slovensku musia používatelia ciest platiť účet už teraz," povedal Halt. Svedčí to o tom, že skúšobná fáza nebola dostatočná a lepšie by asi bolo zaviesť mýto s oneskorením.

Mýto pod „kuratelou" firmy SkyToll narobilo starosti najmä dopravcom zo susedných Čiech. „Mnohokilometrové kolóny na hraničných priechodoch so Slovenskom nie sú ani demonštráciou dopravcov, ani pripomienkou rokov minulých, ale dôsledkom organizačnej neschopnosti pri spustení elektronického výberu mýta," píše sa v stanovisku českého združenia dopravcov Česmad Bohemia.

Situácia ohľadom mýta sa má podľa šéfa SkyTollu zlepšiť až vo februári.

Minister dopravy nemieni zložiť funkciu

Opozícia hovorí o chybách v mýtnom systéme, odvolanie ministra dopravy však nechystá.

BRATISLAVA. „Osobnú zodpovednosť voči komu by som mal vyvodiť? Voči sebe? Nad tým sa len pousmejem." Tak zareagoval minister dopravy Ľubomír Vážny na otázku SME, či vyvodí osobnú zodpovednosť za chaos a nedostatky, ktoré vznikli na hraničných priechodoch po zavedení mýtneho systému.

Vážny predstúpil pred novinárov až na siedmy deň od spustenia systému. Poprel, že by bol na dovolenke, hoci ministrov hovorca Stanislav Jurikovič nám v utorok povedal, že minister Vážny je na dovolenke mimo Bratislavy. Vážny však tvrdí, že v pondelok doobeda navštívil dve kontaktné miesta, v utorok doobeda navštívil ďalšie. V utorok poobede bol podľa vlastných slov s rodinou.

K mýtnym zmätkom sa premiér Robert Fico ani do našej uzávierky nevyjadril. Kým premiér mlčí, opozícia hovorí o veľkej hanbe pre Slovensko. „Mýtny tender dokazuje, že Ficova vláda nevie zvládnuť takéto projekty a vie len kradnúť," povedal podpredseda SDKÚ Ivan Mikloš.

Poukázal na to, že Slovensko prišlo o príjmy vo výške 150 miliónov eur už len pre to, že diaľničné mýto meškalo jeden rok. O ďalších 215 miliónov eur prišiel štát podľa Mikloša pre to, že vláda vybrala najdrahšiu ponuku.

Všetky tri opozičné strany potvrdili, že sa chcú dohodnúť na spoločných krokoch ohľadne ministrov Kaliňáka i Vážneho. SMK k nim pridáva aj ministerku Tomanovú. SDKÚ a KDH však pripomínajú, že o päť mesiacov budú voľby a voliči sa tak vyjadria k práci ministrov.

„Či bude politická vôľa na to, aby sme pred voľbami navrhovali odvolať ministra Vážneho, neviem v tejto chvíli povedať," povedal poslanec KDH Pavol Hrušovský.

Marianna Onuferová
Kamionisti dobyli hlavné mesto

Dopravcovia sú odhodlaní blokovať Bratislavu aj niekoľko dní.

BRATISLAVA. Vyhrážky streľbou, zadržiavanie vodičských preukazov a plamenné reči. Časť hlavného mesta sa dnes premenila na bojové pole. Proti sebe na ňom stáli policajti a dopravcovia, najmä zo stredného Slovenska. Do Bratislavy prišli na protest proti vysokému mýtu, ktoré im vraj spôsobuje existenčné problémy.

„Nemôžem si dať už ani pivo, aby som mal na chleba," hovorí František Kováčik, majiteľ autodopravy z Brezna. Vysvetľuje, že kým pred zavedením mýta ho jeden autobus stál ročne skoro 930 eur, teraz len za mesiac zaplatí štyritisíc eur.

Ešte väčšie náklady majú kamionisti, ktorí dnes ráno zablokovali desiatkami svojich áut najmä Rožňavskú cestu a jednu benzínovú pumpu v Lamači. Ich blokáda sa však nezaobišla bez incidentov.

„Jednému šoférovi sa policajti vyhrážali streľbou, ak neodtiahne auto," hovorí kamionista z Ružomberka. Okrem toho vraj niekoľkým protestujúcim policajti zadržali vodičské preukazy. Odôvodnili to tým, že vodiči, ktorí prišli do Bratislavy v kolóne, nerešpektovali červenú.

Medzi postávajúcich vodičov prišiel jeden policajt. Na otázku, o čom sa chce s vodičmi rozprávať, nevedel odpovedať. „Chcel z nás ťahať informácie a rozbiť nás," povedali kamionisti po jeho odchode. „To sa mu však nepodarí," horlili zborovo.

Vodiči tvrdili, že z regiónov prichádzajú ďalšie kamióny a sú vraj ochotní blokovať Bratislavu aj niekoľko dní. Jej obyvatelia ich protest podporovali trúbením. Dopravný podnik však chce dať na nich trestné oznámenie.

Ján Krempaský
Taliani pre chaos prišli o obed v Bratislave

Kolóny na hraniciach v Brodskom zastavili premávku na diaľnici z Čiech. Mýto blokovalo dopravu takmer celý deň.

BRODSKÉ. Aj dnes kamióny niekoľko hodín blokovali pravý pruh diaľnice D 2 z Brna do Bratislavy. Jazdilo sa len v ľavom pruhu. Vodiči sa motali po diaľnici, prechádzajúce autá tak okolo nich jazdili rýchlosťou asi 50 kilometrov za hodinu.

V priestoroch bývalej štátnej hranice v Brodskom vodičom vydávali palubné jednotky. Záujem bol veľký, čakalo sa takmer 10 hodín. „Prišiel som v noci o tretej a doteraz som stál v rade," povedal český vodič Roman Kneis. V Senci mal byť s nákladom ráno o ôsmej, z prechodu odchádzal až popoludní. Jeho firmu zrejme za zmeškaný termín čakajú penále. O desiatej už mal nakladať v Bratislave.

Na hranici zostávajú stáť aj autobusy s turistami. V jednom sa okolo obeda priviezli Taliani. Po anglicky vedel trošku iba šofér, cestujúci nechápavo krútili hlavami. Vodič sa najskôr dožadoval diaľničnej nálepky, vysvetlili mu však, že musí čakať na mýtnu škatuľku. V Bratislave chceli turisti obedovať a z Prahy mali namierené ďalej do Budapešti. Obed u nás teda zrejme zrušili.

„Musím čakať v rade, neviem, čo bude ďalej," povedal vodič. Ľudia, čo usmerňujú dopravu, hovorili, že turisti v autobusoch čakajú celý deň.

„V Čechách máme 'bordel', ale vy tu máte ešte väčší," povedal jeden z čakajúcich vodičov.

Michal Trško

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 18 669
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 946
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 513
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 041
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 592
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 503
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 493
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 414
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 288
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 271

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

BRATISLAVA

Prestavba stanice sa blíži, Bratislava o obmedzeniach mlčí

Najskôr musia dokončiť modernizáciu električkovej trate na Špitálskej ulici.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

KULTÚRA

Nové Káčerovo lahodí oku. Pravé dobrodružstvo však neukázalo

Animované seriály za tridsať rokov vyrástli.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo o vás píšu úverové registre a kedy je to zlé? (prehľad)

Banky aj nebankovky si pred odklepnutím úveru preverujú človeka v rôznych registroch.

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.