Vodiči: Mýto narobilo Slovensku hanbu

Stovky nákladiakov na hraniciach a chaos v mýte robia Slovensku zlú reklamu už niekoľko dní. Zodpovední stále tvrdia, že systém funguje.

Takto funguje mýto v praxi.(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. „To sa Slovensko zle zviditeľnilo!" - vyhlásil na adresu mýta jeden z vodičov. Aj on hodiny čakal na hraniciach v Rajke. Ešte sa do systému chcel len registrovať a už pochyboval, či vôbec funguje. Za hodinku sa totiž pri okienku vystriedalo niekoľko vodičov s reklamáciou na palubnú jednotku, ktorú len pred chvíľou dostali.

Silný štát sa ukázal ako neschopný, myslí si Ivan Štulajter.

Prevádzkovateľ mýta, firma SkyToll napriek tomu vyhlasovala, že mýto funguje. Neprekáža jej, že mýtna kalkulačka, ktorá má vyrátať mýto na konkrétnych trasách, nie je presná. Rovnako sú podľa nej v poriadku divoko svetielkujúce palubné jednotky či také, ktoré nevydávajú žiadne známky života. „Určite existujú nedostatky, tie však priebežne riešime," povedal v utorok šéf SkyTollu Matej Okáli.

Mastné pokuty

Spoločnosť sa dopravcom ospravedlnila len za problémy s dobíjaním kreditu na palubných jednotkách, čiže s platbami mýta cez palivové karty. Majitelia firiem museli vodičom dávať hotovosť.

Nedostatky mýta však pre dopravcov znamenajú pokuty za neskoro dodaný tovar. „Myslím, že niektoré firmy to dajú aj na súd. Nie je to dobrá reklama pre Slovensko," povedal Boguslaw Kyrcz z Noweho Sączu. Šéf SkyTollu Okáli odkazuje: „Každý má možnosť podať reklamáciu."

Pokuty zrejme hrozia aj dodávateľom automobilky Peugeot. Kamióny so súčiastkami z Poľska meškali až 14 hodín. „Tŕpli sme do poslednej chvíle, niektoré diely prišli v hodine dvanástej," povedal hovorca firmy Peter Švec. Žilinská Kia a bratislavský Volkswagen výrobu po celozávodnej dovolenke spúšťajú dnes.

V plynulom zásobovaní im môže pomôcť to, že kamióny dostali výnimku jazdiť po našich cestách aj na Troch kráľov. Včera tak podľa hovorkyne SkyToll Lenky Lendackej boli kolóny len na hraniciach s Českom vo Svrčinovci.

Platí sa aj za nespoplatnené

Okrem nepresnej kalkulačky SkyTollu má naše mýto aj takú „vlastnosť", že vyberá peniaze aj za to, za čo nemá. To sa stalo firme Mirotrans zo Zvolena. Vodič nakladal kamión v areáli firmy Nobasil, ktorá je v tesnej blízkosti spoplatnenej cesty R1. Palubná jednotka niekoľkokrát auto spoplatnila, akoby prešlo vyše 8­kilometrový úsek. „Päťdesiat korún za každé priblíženie sa k ceste v areáli firmy," povedal majiteľ dopravnej firmy Roman Ivan.

O tom, že systém načas úplne padol na priechode Svrčinovec, informovala hovorkyňa krajskej polície v Žiline Jana Balogová. Kamióny tak mohli bez registrácie prechádzať na Slovensko celú hodinu. No dôkazov o vážnych problémoch systému je viac.

Nezávisle zhodnotiť, či je náš systém v poriadku, by mala firma Logica. Tá vyhrala tender na nezávislého znalca pre mýto v hodnote takmer 29 miliónov eur. Podľa mediálnej zástupkyne firmy Márie Dudášovej, spoločnosť poskytuje informácie len štátnej Národnej diaľničnej.

Akcia za pozastavenie mýta

Minister dopravy Ľubomír Vážny sa k mýtu plánuje vyjadriť až dnes. Odpovedať má aj na akciu Únie autodopravcov Slovenska (UNAS). Tí už spustili kampaň za pozastavenie mýta, kým nebude spravodlivé.

Žiadajú napríklad znížiť kilometre spoplatnených ciest I. triedy a tiež, aby sa za dva prejdené kilometre neplatilo ako za desať. To náš systém umožňuje vďaka zvláštnemu rozdeleniu na úseky. Cieľom je aj nižšia spotrebná daň z benzínu a nafty. UNAS dáva vláde čas do utorka, potom protest zostrí. „Veľká časť členov je za tvrdú blokádu, za zastavenie diaľnic," povedal Jaroslav Polaček z UNAS.

Dopravcovia sa tiež chystajú požiadať Generálnu prokuratúru, aby pozastavila účinnosť „mýtnych" predpisov. Obrátia sa i na Brusel a Úrad pre verejné obstarávanie.

Únia poukazuje na to, že konkurenčné združenie Česmad drží stranu štátu a SkyTollu. Dostalo od nich totiž lukratívnu zákazku, cez ktorú si za pevné montáže palubných jednotiek vyberá až 112 eur bez DPH.

Podľa našich zistení niektorí čelní predstavitelia Česmadu na zavádzaní mýta zarábajú cez autorizované servisy na pevnú montáž palubných jednotiek. Sú medzi nimi aj spoločnosti funkcionárov Česmadu.

Jeho generálny tajomník Pavol Reich to nepovažuje za problém: „Výber autorizovaných servisov sme robili na základe informácií od importérov značiek. Keď niekto z Česmadu má autorizovaný servis nejakej značky, mali sme ho z toho vynechať?" Podľa Polačka z UNAS je to „priamy dôkaz, že funkcionári profitujú na zavádzaní mýta a že Česmad nemá dôvod podporovať vlastných členov".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 12 753
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 777
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 808
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 271
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 664
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 755
  7. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 232
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 980
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 732
  10. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 1 936

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia zasahuje u kotlebovcov, prehľadáva Mizíkovu kanceláriu

Polícia preveruje u poslanca Mizíka skutočnosti súvisiace s extrémizmom.

DOMOV

Listy pre poslancov sa podľa Guspana nečítajú, Matovič vraj klame

Matoviča vyzval, aby predložil dôkazy.

ŠPORT

Prečo Slováci nechcú prísť na MS? Na vine nie sú hráči, tvrdí Staňa

Hokejová reprezentácia nemá jediného hráča z NHL.

DOMOV

Bašternákov majetok nie je podozrivý, rozhodla prokuratúra

Spis vrátili finančnej polícii, majetok zatiaľ nebudú preverovať.

Neprehliadnite tiež

Kia chce postaviť závod v Indii za vyše miliardu dolárov

Nový závod firmy Kia na juhovýchode Indie bude dokončený do konca roku 2019.

Žiga chce zlepšiť podnikanie na Slovensku, chystá desiatky zmien

Ministerstvo má pripravené tri balíčky opatrení na zlepšenie podnikania na Slovensku.

Deutsche Bank viac ako zdvojnásobila svoj zisk

Výsledok prekvapil analytikov.

Rizikom chudoby boli na Slovensku ohrozené státisíce ľudí

V porovnaní s rokom 2015 došlo k miernemu nárastu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop