Prieskum ovplyvní plán výstavby R1 cez PPP

Pokračujúci intenzívny záchranný archeologický prieskum bude mať vplyv na harmonogram výstavby rýchlostnej cesty R1 cez projekt verejno-súkromného partnerstva.

BRATISLAVA. Pokračujúci intenzívny záchranný archeologický prieskum bude mať vplyv na harmonogram výstavby rýchlostnej cesty R1 cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP). Momentálne prebieha spresňovanie tohto posunu, informovala agentúru SITA mediálna zástupkyňa spoločnosti Granvia Construction Dagmar Baloghová. Spoločnosť je generálnym dodávateľom stavby štyroch úsekov rýchlocesty Nitra - Selenec, Selenec - Beladice, Beladice -Tekovské Nemce a Tekovskými Nemcami a severný obchvat Banskej Bystrice v celkovej dĺžke 52 kilometrov.

Prípravné práce na R1 trvali do augusta a od 28. augusta začali stavebné práce. Výstavba vozoviek začala už výrubom stromov a archeologickým prieskumom. Okrem neho sa na stavbe R1 dokončujú prekládky inžinierskych sietí, budujú sa prístupové komunikácie, prebieha sanácia podložia, obnova povrchov vozoviek na obchádzkových trasách a intenzívne projekčné práce. Pokračujú zemné práce, čiastočne aj zakladanie mostov a začali sa práce na budovaní základov a opôr. prípravné práce na R1 trvali do augusta a od 28. augusta minulého roku začali stavebné práce. "K otázke financií informácie neposkytujeme," odpovedala Baloghová na otázku, koľko stáli prípravné práce a koľko peňazí bolo na stavbe dosiaľ použitých.

Granvia Construction otvorila pre verejnosť Info Centrum o výstavbe R1 v Mestskom úrade v Nitre. Záujemcovia nájdu v centre mapy stavby, informačné letáky s kontaktom na spoločnosť a formuláre sťažnosti. Verejnosti bude od 13. januára 2010 k dispozícii konzultant každú druhú pracovnú stredu v mesiaci.

Väčšinu výstavby úsekov R budú realizovať stavebné spoločnosti patriace do skupiny Eurovia. Z najväčších externých partnerov sa do projektu zapoja spoločnosti Stavby mostov Slovakia ako člen skupiny Vinci, a tiež Strabag a Skanska. Ďalšie práce vykonajú slovenské firmy z regiónov Nitry, Zlatých Moraviec a Banskej Bystrice.

Výstavba R1 by mala trvať tri roky a päť mesiacov. Granvia Construction 3. septembra 2009 informovala o začatí hlavných stavebných prác na R1, pričom prípravné práce a projektová príprava trvali od konca marca. Začiatok hlavných stavebných prác na všetkých úsekoch umožnilo finančné uzatvorenie koncesnej zmluvy 27. augusta 2009. Ide o prvý projekt PPP v histórii Slovenska, ktorý sa začal realizovať.

Jednotlivé úseky R1 majú byť odovzdané postupne od konca júla 2011 do konca júla 2012 do predčasného užívania. Znamená to, že úseky budú úplne bezpečné a prejazdné v plnom profile. Do predčasného užívania má byť najprv odovzdaný úsek Beladice - Tekovské Nemce, a to 31. júla 2011. Nasledovať majú úseky Nitra - Selenec a Selenec - Beladice s termínom 30. septembra 2011 a napokon severný obchvat Banskej Bystrice 31. júla 2012. Kolaudácia konkrétnych úsekov je naplánovaná tiež vždy najneskôr šesť mesiacov po uvedených termínoch: 31. januára a 31. marca 2012 a 31. januára

Do konca tohto roku majú byť na stavbe R1 dokončené činnosti zamerané na odlesnenie, odhumusovanie, demolácie, ako aj prekládky väčšiny inžinierskych sietí, konsolidačné násypy mostných objektov, pilotové založenie niektorých mostov. Vybudujú sa tiež staveniskové komunikácie a založia násypové telesá trasy.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 572
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 484
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 289
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 851
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 962
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 337
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 306
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 086
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 032
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 618

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.