SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Prieskum ovplyvní plán výstavby R1 cez PPP

Pokračujúci intenzívny záchranný archeologický prieskum bude mať vplyv na harmonogram výstavby rýchlostnej cesty R1 cez projekt verejno-súkromného partnerstva.

BRATISLAVA. Pokračujúci intenzívny záchranný archeologický prieskum bude mať vplyv na harmonogram výstavby rýchlostnej cesty R1 cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP). Momentálne prebieha spresňovanie tohto posunu, informovala agentúru SITA mediálna zástupkyňa spoločnosti Granvia Construction Dagmar Baloghová. Spoločnosť je generálnym dodávateľom stavby štyroch úsekov rýchlocesty Nitra - Selenec, Selenec - Beladice, Beladice -Tekovské Nemce a Tekovskými Nemcami a severný obchvat Banskej Bystrice v celkovej dĺžke 52 kilometrov.

Prípravné práce na R1 trvali do augusta a od 28. augusta začali stavebné práce. Výstavba vozoviek začala už výrubom stromov a archeologickým prieskumom. Okrem neho sa na stavbe R1 dokončujú prekládky inžinierskych sietí, budujú sa prístupové komunikácie, prebieha sanácia podložia, obnova povrchov vozoviek na obchádzkových trasách a intenzívne projekčné práce. Pokračujú zemné práce, čiastočne aj zakladanie mostov a začali sa práce na budovaní základov a opôr. prípravné práce na R1 trvali do augusta a od 28. augusta minulého roku začali stavebné práce. "K otázke financií informácie neposkytujeme," odpovedala Baloghová na otázku, koľko stáli prípravné práce a koľko peňazí bolo na stavbe dosiaľ použitých.

Granvia Construction otvorila pre verejnosť Info Centrum o výstavbe R1 v Mestskom úrade v Nitre. Záujemcovia nájdu v centre mapy stavby, informačné letáky s kontaktom na spoločnosť a formuláre sťažnosti. Verejnosti bude od 13. januára 2010 k dispozícii konzultant každú druhú pracovnú stredu v mesiaci.

Väčšinu výstavby úsekov R budú realizovať stavebné spoločnosti patriace do skupiny Eurovia. Z najväčších externých partnerov sa do projektu zapoja spoločnosti Stavby mostov Slovakia ako člen skupiny Vinci, a tiež Strabag a Skanska. Ďalšie práce vykonajú slovenské firmy z regiónov Nitry, Zlatých Moraviec a Banskej Bystrice.

Výstavba R1 by mala trvať tri roky a päť mesiacov. Granvia Construction 3. septembra 2009 informovala o začatí hlavných stavebných prác na R1, pričom prípravné práce a projektová príprava trvali od konca marca. Začiatok hlavných stavebných prác na všetkých úsekoch umožnilo finančné uzatvorenie koncesnej zmluvy 27. augusta 2009. Ide o prvý projekt PPP v histórii Slovenska, ktorý sa začal realizovať.

Jednotlivé úseky R1 majú byť odovzdané postupne od konca júla 2011 do konca júla 2012 do predčasného užívania. Znamená to, že úseky budú úplne bezpečné a prejazdné v plnom profile. Do predčasného užívania má byť najprv odovzdaný úsek Beladice - Tekovské Nemce, a to 31. júla 2011. Nasledovať majú úseky Nitra - Selenec a Selenec - Beladice s termínom 30. septembra 2011 a napokon severný obchvat Banskej Bystrice 31. júla 2012. Kolaudácia konkrétnych úsekov je naplánovaná tiež vždy najneskôr šesť mesiacov po uvedených termínoch: 31. januára a 31. marca 2012 a 31. januára

Do konca tohto roku majú byť na stavbe R1 dokončené činnosti zamerané na odlesnenie, odhumusovanie, demolácie, ako aj prekládky väčšiny inžinierskych sietí, konsolidačné násypy mostných objektov, pilotové založenie niektorých mostov. Vybudujú sa tiež staveniskové komunikácie a založia násypové telesá trasy.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Aký dojazd s vaším autom reálne potrebujete? Praktická pomôcka
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  2. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  3. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  7. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  9. Behind every successful business lies a set of skilled people
  10. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 22 359
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 13 013
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 282
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 344
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 10 185
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 8 066
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 327
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 981
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 684
  10. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 5 252
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Členské štáty by mali dostať prvé peniaze v júli.


TASR 4 h
	
Na snímke rakúsky kancelár Sebastian Kurz (vľavo) a predseda vlády SR Eduard Heger.

Slovenský premiér vyzdvihol dôležitosť reforiem.


TASR 6 h
Časť úseku D4/R7.

Oprava bude stáť približne milión eur.


SITA 7 h
Marián Viskupič zo SaS. Strana naďalej trvá na daňovej brzde.

SaS trvá na daňovej brzde.


SITA 9 h