Dopravcovia vyzbierali viac ako 20-tisíc podpisov

Zástupcovia malých a stredných dopravcov vyzývajú slovenský vládny kabinet, aby konal.

BRATISLAVA. "Vyzývame parlament, aby v skrátenom legislatívnom konaní schválil všetky štyri body, ktoré sme prezentovali v sobotu (2. 1.)," vyhlásil na dnešnej tlačovej konferencii člen organizačného výboru Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Jaroslav Polaček.

Medzi ich požiadavky patrí napríklad zníženie spotrebnej dane na pohonné látky či oddialenie vyberania mýta, kým nebude systém spoľahlivo fungovať. Otázkou podľa neho je, či je vláda pripravená konať, keď sa únii podarilo v pondelok (4. 1.) počas jednodňovej informačnej a petičnej akcie vyzbierať viac ako 20.000 podpisov od slovenských motoristov. "Tento záujem je obrovský, je naozaj nad naše očakávania," podotkol.

Únia chce momentálne zaslať list všetkým poslancom a niektorým členom tripartity, aby jej požiadavky podporili. "Pripravujeme aj výzvu na generálnu prokuratúru a list na Európsku komisiu," doplnil Polaček.

Od Generálnej prokuratúry dopravcovia očakávajú, že by v rámci prešetrenia fungovania systému mohla zistiť nezrovnalosti v súvislosti so smernicami Európskej únie.

Systém je podľa UNAS nepripravený, čoho dôkazom sú rady na hraničných priechodoch a nespokojní zahraniční vodiči. "Preto sa pýtame prevádzkovateľa, dokiaľ budú dopravcovia na chybný mýtny systém doplácať," uviedol Polaček. UNAS sa domnieva, že mýtny systém by bol oproti diaľničným známkam spravodlivejší, ak by dokonale fungoval tak, ako to je v Nemecku či Rakúsku. Dopravcovia vytýkajú systému aj to, že spoplatnené úseky nie sú označené. "Musíme vedieť, ktorý úsek je spoplatnený, kedy naň vchádzame, koľko sme najazdili a, samozrejme, koľko budeme platiť," spresnil Polaček.

Podľa rezortu dopravy by označenie ciest znamenalo osadenie viac ako 3000 dopravných značiek, čo by bolo nielen drahé, ale spolu s ďalšími značkami na cestách aj neprehľadné.

Kampaň rozbehli dopravcovia na území celého Slovenska 4. januára v ranných hodinách. Chcú ňou pritlačiť na vládny kabinet, aby znížil primárne cestnú a spotrebnú daň z motorových palív ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta. Na Slovensku kvôli vyššej spotrebnej dani tankujú vodiči benzín a naftu v priemere o 30 centov drahšie ako v okolitých krajinách. Podľa Polačeka je najvyšší čas, aby premiér Robert Fico naplnil svoj predvolebný sľub o znížení tejto dane, a to na úroveň priemeru okolitých krajín.

Premiér im na dnešnej tlačovej konferencii odkázal, že zníženie spomínanej dane nie je momentálne aktuálne.

UNAS zároveň žiada pozastaviť realizáciu mýtneho systému, ktorý bol naplno spustený 1. januára tohto roka. Rezort dopravy by mal totiž prepracovať mapy spoplatnených ciest I. triedy len na nevyhnutné úseky z dôvodu vylúčenia tranzitných jázd mimo diaľnic. Jednotlivé spoplatnené úseky by sa mali tiež rozdeliť na podrobnejšie časti ciest s presnejším meraním skutočne najazdených kilometrov.

Zástupcovia malých a stredných dopravcov sa ešte koncom minulého roka stretli s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym, ich rokovanie však neprinieslo výsledky. Ministerstvo totiž nepristúpilo na žiadnu z ich 11 požiadaviek.

"Máme platné zákony, nie je v mojej moci oddialiť mýtny systém. Domnievam sa, že ani jeho posunuté spustenie by neprinieslo nové riešenia," priblížil Vážny v stredu 30. decembra dôvod zamietnutia hlavnej požiadavky dopravcov, ktorí žiadali oddialenie spustenia mýtneho systému na júl 2010.

Výber mýta od 1. januára sa týka iba nákladných vozidiel nad 3,5 tony. Jeho vybudovanie a prevádzkovanie zabezpečuje spoločnosť SkyToll, ktorá podpísala zmluvu s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) ešte v januári 2009. Mýto sa má vyberať za viac ako 2000 km diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy. Vodiči zaplatia za každý kilometer prejdený po 397 km diaľnic a 173 km rýchlostných ciest. Súčasne sa mýto bude vyberať na 1461 km ciest I. triedy, pričom doteraz dopravcovia platili formou diaľničných nálepiek len na vyše 300 kilometroch hlavných ciest.

V utorok 12. januára UNAS oznámi ďalšie kroky, ktoré plánujú malí a strední dopravcovia podniknúť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 148
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 155
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 999
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 497
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 483
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 407
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 397
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 190
  9. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 949
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí? 934

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Fotky, Fotografie a fotogalérie  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Sme v obrazoch

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako mení transplantácia srdca vnímanie okolitého sveta

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Macron našiel spojencov na európsku revolúciu aj na Slovensku

Pri plánoch sa nemôže úplne spoľahnúť na podporu Nemecka.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

Neprehliadnite tiež

Brusel dá na testovanie potravín milión, zákony však meniť nebude

Sťažnosti Slovenska či Česka zobrala Európska komisia na vedomie. Zloženie potravín chce ďalej testovať.

Ľudia sa surfovania v roamingu prestávajú báť

Podiel dovolenkárov, ktorí využívali mobilné dátové služby v roamingu tak často ako doma, sa po zrušení roamingových poplatkov zdvojnásobil.

Chcete vymeniť banku? Ak nedodržíte postup, môžete zostať bez peňazí

Banky sľubujú, že ak k nim chcete prejsť, všetko vybavia za vás. Má to však háčiky.

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.