SME
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 22:00

Za kilometer sa platí ako za desať

Prvý deň mýta v plnej premávke sa spustili sťažnosti. Kamióny si postáli aj v kolónach.

Na Slovensku protestovali dopravcovia. Nezablokovali ani jednu pumpu, no podporu pre svoje požiadavky zberali na stovkách miest po celej republike. Premiér im večer z tlačovej besedy odkázal, že mýtny systém je spravodlivejší ako diaľničné známky.Na Slovensku protestovali dopravcovia. Nezablokovali ani jednu pumpu, no podporu pre svoje požiadavky zberali na stovkách miest po celej republike. Premiér im večer z tlačovej besedy odkázal, že mýtny systém je spravodlivejší ako diaľničné známky.

Agentúrny text sme o 22:00 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. „Toto sa môže stať len na Slovensku,“ hovoril nahnevane vodič poľského kamióna o našom mýtnom systéme. Nebol jediný, čo takto hromžil. Na hraničnom priechode s Českom v obci Mosty u Jablunkova museli kamionisti na registráciu do nového systému čakať aj 20 hodín. Kolóny sa natiahli aj na desať kilometrov.

Ako sa protestovalo
  • K protestu sa pridal Dopravný podnik mesta Košice a vedenie mesta. Košické autobusy označili oranžovými stužkami
  • Napätá situácia bola v Lučenci. Nákladné vozidlá sa k stojanom na pumpách vôbec nedostali a na čas benzínku zablokovali aj pre osobné autá. Niekoľko vodičov menších áut zacúvalo k jedinému voľnému stojanu z protismeru
  • Turčianski dopravcovia pumpy neblokovali, nič to podľa nich nevyrieši, petíciu však podpísali
  • V Trenčíne stáli nákladné autá na takmer všetkých staniciach
  • Na popradskom parkovisku pri Whirlpoole sa stretlo asi 30 kamionistov, aby podporili protestnú akciu. Vydali sa aj na „spanilú jazdu“ po meste.
(sam, dag, sen, kov, len, luma)

Náš mýtny systém za vyše 850 miliónov eur prežíval prvý deň plnej premávky. Od 1. januára, keď bol spustený, až do včera jazdili len tí, čo prevážali živý náklad alebo rýchlo sa kaziace potraviny.

Prevádzkovateľ mýta SkyToll to videl inak. „Na väčšine hraničných distribučných miest neboli zaznamenané výrazné zdržania ani incidenty,“ povedala o situácii na hraničných priechodoch hovorkyňa firmy Lenka Lendacká.

Samé poruchy

Dopravcovia sa sťažujú, že si nemôžu dobiť kredit na takzvaných palubných jednotkách palivovými kartami. To znamená, že ak si nepredplatia mýto v hotovosti alebo bankomatovou kartou, nemôžu jazdiť po spoplatnených cestách. Včera sa takéto sťažnosti ozývali z celého Slovenska.

Vodičovi z banskobystrickej firmy odmietli napríklad na čerpačkách v Žiari nad Hronom a v Krupine dobiť palubnú jednotku. Vraj ju nenašli v systéme. Z ďalších kútov Slovenska prichádzali informácie, že systém nie je schopný takúto platbu realizovať.

SkyToll odmietol, žeby išlo o ich systémovú chybu. Na svojej stránke informoval, že dobiť kredit by sa malo dať aj na takzvaných distribučných miestach, čiže aj na benzínkach.

Dopravcovia hlásili problémy s platbami za mýto z rôznych čerpacích staníc. Anton Molnár, hovorca Slovnaftu, potvrdil, že v ich prípade sa upravoval centrálny systém, a to mohlo narobiť problémy. Vyriešiť to chcú v najbližších dňoch.

- Kto je zodpovedný za chaos? Vysvetlí Ivan Štulajter.

Hlavolamom je zistiť aj to, aké je mýto za konkrétnu trasu. Mýtna kalkulačka, ktorú má SkyToll na stránke, dopravcov skôr popletie. Príkladov je podľa Rudolfa Páleša z Únie autodopravcov Slovenska veľa.

Jeden za všetky: z pohraničného Kitsee do Trenčína sa dostanete drahšie než z Kitsee do Ilavy, ktorá je ešte niekoľko kilometrov za Trenčínom. Takéto údaje poskytuje mýtna kalkulačka zverejnená na stránke emyto.sk.

Dopravcovia o chybách
  • Len čo kamión vojde na spoplatnený úsek, zaplatí akoby ho prešiel celý, a to aj vtedy, keď v polovici cesty odbočí. Ak sa otočí na ceste naspäť, zaplatí, akoby celý úsek prešiel dvakrát
  • Neexistuje kalkulačka, ktorá by presne spočítala, koľko bude stáť dopravcov mýto. Mýtna kalkulačka na trase z Kittsee do Trenčína vypočíta mýtne 22,92 eura bez DPH. Ak pôjde rovnaké auto o ďalších 30 kilometrov ďalej do Ilavy, zaplatí len 11,69 eura
  • Na čerpačkách je problém dobiť si kredit na palubnej jednotke. Vodiči musia mať veľkú hotovosť alebo platiť bankomatovými kartami
  • Na cestách nie je označenie, za ktoré úseky ciest prvej triedy sa mýto vôbec platí.
Zdroj: Únia autodopravcov Slovenska

„Tento konkrétny prípad analyzujeme,“ povedala Lendacká. Aj keby mýtna kalkulačka pracovala presne, je otázne, podľa akých kritérií. „Kolegovi mýtny systém odpočítal sedem eur iba za prejazd cez križovatku s cestou prvej triedy,“ povedal vodič kamiónu Ladislav Bášti.

Snažia sa mýto obísť

Mýto sa má platiť za prejazdené úseky a nie za kilometre. To znamená, že keď prejdete na úseku len dva kilometre, zaplatíte ako za desať.

Tak to funguje medzi Prešovom a Lemešanmi, kde leží aj obec Haniska. Jej starosta Ján Pavuk preto odklonil autobusy MHD z ciest prvej triedy na druhotriedne. No tam sa zmestia len menšie autobusy a ľudí nedovezú priamo do práce.

490-medium.jpg

Klinkite pre zväčšenie infografu

Spustili oranžovú revolúciu

Ak nepresadia nižšiu spotrebnú daň, možno dopravcovia zablokujú Bratislavu.

KOŠICE. BANSKÁ BYSTRICA. Informačno-petičná akcia dopravcov sa na benzínových čerpadlách v Banskej Bystrici rozbiehala včera ráno pokojne. Kamióny zaparkovali v priestoroch staníc tak, že sa dalo tankovať, blokovali len niekoľko stojanov.

Napätie sa ale postupne stupňovalo. „Ak protest nepomôže, budeme musieť ísť na Bratislavu, lebo to jediné asi pomôže, keď zablokujeme celé hlavné mesto,“ zastrájal sa vodič kamióna. V Banskej Bystrici aj v Lučenci museli zasahovať aj policajti a niektorí pracovníci čerpacích staníc, napríklad v Košiciach, Lučenci a Trenčíne, poslali vodičov preč.

Akciou chcú dopravcovia docieliť, aby sa mýto stoplo, kým nebude dopracované a spravodlivé. Žiadajú tiež zníženie spotrebnej dane z nafty a benzínu. Zozbierať chcú približne 100-tisíc podpisov na vyše sto pumpách.

Podrobnosti z protestu na benzínkach a detaily z regiónov nájdete TU.

Podpisy zbierali aj na košických čerpacích staniciach, zablokovaná nebola ani jedna. Petičný hárok podpísal aj prepravca guľatiny zo severovýchodu Slovenska. „Vozíme drevo do Ružomberka. Keď si zrátam všetky náklady spolu s mýtom, už teraz som v mínuse. Počuli sme, že keď zvýšime ceny, Ružomberok začne dovážať z Poľska.“

V Košiciach väčšina vodičov autobusov Dopravného podniku ozdobila vozidlá oranžovými stužkami a symbolicky tak protestovali. Generálny riaditeľ Michal Tkáč považuje spoplatnenie ciest na území ich mesta za diskriminačné. V Bratislave jazdí po spoplatnených cestách šesť z 87 liniek, u nich všetky.

Košická radnica s Dopravným podnikom požiada rezort dopravy o zmenu vyhlášky o spoplatnení úsekov ciest. Premiér podľa košickej radnice koncom roka 2009 pred župnými voľbami sľuboval, že prímestské a mestské autobusy oslobodí od mýta.

Vláda nariadením až 16. 12. 2009 schválila len nižšie sadzby mýta pre autobusovú dopravu. Pritom minister dopravy minulý mesiac v dôvodovej správe tvrdil, že mýto nemá vplyv na rozpočty obcí. „Odôvodnil to tým, že vymedzenie úsekov výberu mýta je stanovené len na úseky mimo zastavaného územia,“ povedal hovorca radnice Jaroslav Vrábeľ.

Mikuláš Jesenský a Daniel Vražda
Mýto môže zdražiť aj bežné tovary

Keď bol Smer v opozícii, navrhol znížiť spotrebné dane z pohonných látok päťkrát. Dnes sa k tomu nemá.

BRATISLAVA. „Je absurdné, že ľudia platia vďaka Miklošovi pri reálnych príjmoch okolo 250 až 300 eur za mesiac spotrebnú daň vyššiu, ako to požaduje legislatíva EÚ. Nová koalícia, ktorá vznikne po voľbách, musí zníženie spotrebnej dane dostať čo najrýchlejšie do Národnej rady.“ Aj takto lákal voličov v roku 2006 Robert Fico.

V minulom volebnom období opozičný Smer navrhol znížiť spotrebnú daň z nafty a benzínu až päťkrát. Dnes už vládny Smer o plnení predvolebného sľubu ani neuvažuje: „Nevidím priestor na zníženie spotrebných daní, lebo je hospodárska kríza,“ povedal včera Fico.

nat.jpg

Spotrebná daň na benzín je u nás asi 40 percent nad minimálnou hranicou EÚ a pri nafte až o 60 percent. Ceny pohonných látok sú u nás vyššie ako v ostatných krajinách V4. Bez daní je rozdiel cien minimálny.
Dopravcovia sa sťažujú, že mýto im zvýši denné náklady o desiatky eur, zníži ich konkurencieschopnosť oproti zahraničiu a ohrozí existenciu.

Ekonómovia sa prikláňajú k dopravcom. „Spotrebné dane, hlavne z nafty, patria medzi najvyššie v EÚ a nie je dôvod to udržiavať,“ povedal Radovan Ďurana z inštitútu INESS. Eva Sadovská z Poštovej banky upozorňuje, že pre mýto hrozí zvyšovanie cien a prepúšťanie.

Dopravca zo Žilinského kraja už vlani pre krízu prepustil jedného zo štyroch šoférov. Majiteľ firmy, ktorý chce zostať radšej v anonymite, nevylúčil, že bude prepúšťať aj pre mýto.

Diaľničná nálepka mu robila náklady dva centy na kilometer, mýto to zdvihlo na deväť. Ak mu minimálne polovica odberateľov odmietne akceptovať vyššie ceny pre mýto, o prácu príde ďalší človek. Zatiaľ mu odberatelia signalizujú, že sú ochotní vyššie ceny rešpektovať. To je dobrá správa pre podnikateľa, no zlá pre ľudí. „Na mýto doplatí spotrebiteľ, pretože sa to prenesie do konečnej ceny výrobkov."

Ľuboš Jančík
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Bývanie v meste predlžuje život
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  6. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  7. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  3. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  4. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  5. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  6. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  7. Bývanie v meste predlžuje život
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  10. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 537
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 20 359
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 122
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 640
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 436
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 242
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 032
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 761
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 463
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 6 929
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: PCR testy odhalili viac ako 1800 nakazených, zomrelo 22 ľudí (minúta po minúte)

Celkovo sa novým koronavírusom na Slovensku nakazilo už viac ako stotisíc ľudí. Pandémia si vyžiadala 771 životov.

Ilustračné foto.
Okresný súd v Žiline vymeral 17-ročnej Judite za obzvlášť závažný zločin vraždy nepodmienečný trest odňatia slobody 12 rokov a štyri mesiace.
Novinár Marek Vagovič.
Cynická obluda

Rešpekt k ťažkej práci

Z nemocnice sme sa dozvedeli, že priateľky Borisa Kollára sa tam dostávali do konfliktov so sestričkami.

Neprehliadnite tiež

Maximálna pokuta za porušenie finančnej disciplíny sa zvýši až na pol milióna eur

Parlament schválil novelu o rozpočtových pravidlách verejnej správy.

Príspevková sadzba do druhého piliera sa od januára zvýši na 5,25 percenta

Každoročný nárast bude pokračovať až do roku 2024.

Nastaviť si druhý pilier je pre výnos dôležité.

Regulačný úrad posúdi oxfordskú vakcínu, nasadiť by ju mohli v decembri

Britská vláda si už objednala 100 miliónov dávok.

Výskumník v laboratóriu na univerzite v Oxforde.

Francúzsko obnovuje špeciálnu daň voči veľkým technologickým firmám

Digitálna daň priniesla vlani do rozpočtu krajiny zhruba 400 miliónov eur.