SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 17:14

Mýtny systém podľa dopravcov zlyhal, SkyToll to poprel

Elektronický mýtny systém podľa protestujúcich slovenských autodopravcov v prvé dva dni zlyhal, na čerpacích staniciach vraj tiež nie je dostatok palubných jednotiek. Tvrdili dnes zástupcovia novej Únie autodopravcov Slovenska, ktorí na pondelok ohlásili

(Zdroj: SME/Juraj Grečnár)

BRATISLAVA. Elektronický mýtny systém podľa protestujúcich slovenských autodopravcov v prvé dva dni zlyhal, na čerpacích staniciach vraj tiež nie je dostatok palubných jednotiek. Tvrdili to dnes zástupcovia novej Únie autodopravcov Slovenska, ktorí na pondelok ohlásili protesty proti mýtu.

Prevádzkovateľ systému, spoločnosť SkyToll, akékoľvek problémy vylúčil. Slovensko v piatok spustilo elektronický mýtny systém, ktorý sa vzťahuje na vozidlá nad 3,5 tony.

"Vieme o tom, že prechádzalo cez Slovensko, tranzitovalo, 20 tureckých kamiónov, ktoré si chceli mýto kúpiť. (...). Od Trstenej nemohli nikde zohnať palubné jednotky. Údajne im spadol systém, potom ich nemohli registrovať," tlmočil výhrady dopravcov, ktorých stretli v Ružomberku, zástupca únie Rudolf Páleš. Dodal, že na jednej z púmp zas nemal zariadenie slúžiace na počítanie kilometrov prejazdených po spoplatnených úsekoch ani jeden kamión, vraj si palubné jednotky nemohli kúpiť.

Podľa SkyToll systém funguje bez problémov

"Jediná odstávka systému bola ešte dvanásť hodín pred spustením systému, počas ktorej sa noví prepravcovia nemohli do systému zaregistrovať, od polnoci 1. januára sme žiadne problémy nezaznamenali," povedala ČTK mediálna zástupkyňa spoločnosti SkyToll Lenka Lendacká. Dodala, že na všetkých trinástich pohraničných distribučných miestach je palubných jednotiek dostatok.

Podľa Lendackej by si mali prepravcovia vyberať také hraničné prechody, kde tieto jednotky možno zakúpiť. Upozornila, že všetky potrebné informácie, nielen o kontaktných či distribučných miestach, môžu zahraniční prepravcovia získať na stránke www.emyto.sk, ktorá informuje v šiestich jazykoch - slovenčine, poľštine, ruštine, angličtine, nemčine a maďarčine. O samotnom systéme uviedla, že "je plne funkčný, dá sa doň registrovať a palubné jednotky sú k dispozícii. "Preverovali sme to," dodala Lendacká.

Podľa tajomníka Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavla Reicha mohli mať problémy so zháňaním palubných jednotiek vodiči tých zahraničných kamiónov, ktorí prišli na Slovensko ešte posledný deň roka 2009 a nezaobstarali si ich na hraniciach, prípadne vošli na Slovensko po ceste, ktorá nebola spoplatnená.

"Palubné jednotky nedostať na každej pumpe, je ich na Slovensku približne 90, no určite sú pred každým vstupom na spoplatnené úseky," povedal Reich. Dodal, že na trinástich distribučných hraničných miestach je zariadení dostatok a registrácia vozidiel prebieha bez problémov.

"Doposiaľ sme neriešili žiadny priestupok, zo systému neprišla mobilným jednotkám mýtnej polície ani informácia, že by sa na cestách pohybovali kamióny bez palubných jednotiek," reagoval riaditeľ mýtnej polície.

UNAS: Petícia nie je namierená proti občanom

Slovenskí autodopravcovia spustia v pondelok informačno-petičnú kampaň na vybraných čerpacích staniciach. Informovali o tom dnes na tlačovej besede zástupcovia Únie autodopravcov Slovenska - UNAS. "Naše stretnutie na čerpacích staniciach dňa 4. januára nie je namierené proti prevádzkovateľom čerpacích staníc ani občanom," povedal dnes za UNAS Jaroslav Polaček.

V štvorbodovej petícii, žiadajú zníženie spotrebnej dane z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín, pozastavenie spustenia mýtneho systému až do doby prepracovania mapy spoplatnených ciest prvej triedy. "Vysokú spotrebnú daň totiž znášame na pleciach spoločne," skonštatoval Polaček.

Ďalej prostredníctvom petície žiadajú označiť všetky spoplatnené úseky ciest informačnou tabuľou na začiatku a konci úseku a znížiť cestnú daň ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta. Tieto štyri požiadavky by podľa nich mala prerokovať vláda a parlament v skrátenom legislatívnom konaní. O pomoc pri pondelkovej akcii zástupcovia autodopravcov verejne požiadali políciu, ktorá by mala dohliadať na jej pokojný priebeh.

Okrem spomínaných štyroch bodov petície, majú autodopravcovia ďalších sedem požiadaviek, o ktorých chcú ale rokovať v januári. Medzi nimi je napríklad zvýšenie rozdielu výšky sadzby mýtneho v prospech ekologických vozidiel, či umožnenie platiť dopravcom skutočne prejazdené vzdialenosti a nie prejazdené celé úseky ciest alebo zrušenie všetkých výnimie pri platbách elektronického mýta.

Za okrúhly stôl by si chceli sadnúť so zástupcami ministerstva dopravy, ministerstva vnútra, zamestnávateľskými zväzmi, Zväzom logistiky a zasielateľstva SR, firmou Skytoll, zástupcami Žilinskej univerzity a ostatnými záujmovými a profesijnými zväzmi, ktorých sa problematika dotýka.

Keďže ide o rezortnú záležitosť, za vládu to komunikuje minister dopravy, uviedol k dnešnej akcii autodopravcov riaditeľ Tlačového a informačného odbor Úradu vlády SR Braňo Ondruš. "Je to v jeho (ministra dopravy) kompetencii a pán premiér do toho zasahovať nebude," povedal.

Mýto funguje od Nového roka, v prvý deň však bola premávka kamiónov pre štátny sviatok obmedzená. Bez obmedzení môžu jazdiť nákladné vozidlá po cestách až od piatku od desiatej večer.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  4. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  5. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  6. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 232
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 464
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 951
  4. Aká je chémia vôní 10 719
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 470
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 846
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 832
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 666
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 204
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 809
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Majster sveta F1 Lewis Hamilton má koronavírus (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už takmer 106-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 868 obetí.

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Premiér Igor Matovič, minister hospodárstva a predseda SaS Richard Sulík a ministerka investícií a predsedníčka Za ľudí Veronika Remišová.
CYNICKÁ OBLUDA

Najväčší Kollárov problém

Krajniak povedal, že za Kollárom do nemocnice nechodili žiadne mladé priateľky, ale výhradne "dámy v rokoch".