AKTUALIZOVANÉ 17:14

Mýtny systém podľa dopravcov zlyhal, SkyToll to poprel

Elektronický mýtny systém podľa protestujúcich slovenských autodopravcov v prvé dva dni zlyhal, na čerpacích staniciach vraj tiež nie je dostatok palubných jednotiek. Tvrdili dnes zástupcovia novej Únie autodopravcov Slovenska, ktorí na pondelok ohlásili

(Zdroj: SME/Juraj Grečnár)

BRATISLAVA. Elektronický mýtny systém podľa protestujúcich slovenských autodopravcov v prvé dva dni zlyhal, na čerpacích staniciach vraj tiež nie je dostatok palubných jednotiek. Tvrdili to dnes zástupcovia novej Únie autodopravcov Slovenska, ktorí na pondelok ohlásili protesty proti mýtu.

Prevádzkovateľ systému, spoločnosť SkyToll, akékoľvek problémy vylúčil. Slovensko v piatok spustilo elektronický mýtny systém, ktorý sa vzťahuje na vozidlá nad 3,5 tony.

"Vieme o tom, že prechádzalo cez Slovensko, tranzitovalo, 20 tureckých kamiónov, ktoré si chceli mýto kúpiť. (...). Od Trstenej nemohli nikde zohnať palubné jednotky. Údajne im spadol systém, potom ich nemohli registrovať," tlmočil výhrady dopravcov, ktorých stretli v Ružomberku, zástupca únie Rudolf Páleš. Dodal, že na jednej z púmp zas nemal zariadenie slúžiace na počítanie kilometrov prejazdených po spoplatnených úsekoch ani jeden kamión, vraj si palubné jednotky nemohli kúpiť.

Podľa SkyToll systém funguje bez problémov

"Jediná odstávka systému bola ešte dvanásť hodín pred spustením systému, počas ktorej sa noví prepravcovia nemohli do systému zaregistrovať, od polnoci 1. januára sme žiadne problémy nezaznamenali," povedala ČTK mediálna zástupkyňa spoločnosti SkyToll Lenka Lendacká. Dodala, že na všetkých trinástich pohraničných distribučných miestach je palubných jednotiek dostatok.

Podľa Lendackej by si mali prepravcovia vyberať také hraničné prechody, kde tieto jednotky možno zakúpiť. Upozornila, že všetky potrebné informácie, nielen o kontaktných či distribučných miestach, môžu zahraniční prepravcovia získať na stránke www.emyto.sk, ktorá informuje v šiestich jazykoch - slovenčine, poľštine, ruštine, angličtine, nemčine a maďarčine. O samotnom systéme uviedla, že "je plne funkčný, dá sa doň registrovať a palubné jednotky sú k dispozícii. "Preverovali sme to," dodala Lendacká.

Podľa tajomníka Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavla Reicha mohli mať problémy so zháňaním palubných jednotiek vodiči tých zahraničných kamiónov, ktorí prišli na Slovensko ešte posledný deň roka 2009 a nezaobstarali si ich na hraniciach, prípadne vošli na Slovensko po ceste, ktorá nebola spoplatnená.

"Palubné jednotky nedostať na každej pumpe, je ich na Slovensku približne 90, no určite sú pred každým vstupom na spoplatnené úseky," povedal Reich. Dodal, že na trinástich distribučných hraničných miestach je zariadení dostatok a registrácia vozidiel prebieha bez problémov.

"Doposiaľ sme neriešili žiadny priestupok, zo systému neprišla mobilným jednotkám mýtnej polície ani informácia, že by sa na cestách pohybovali kamióny bez palubných jednotiek," reagoval riaditeľ mýtnej polície.

UNAS: Petícia nie je namierená proti občanom

Slovenskí autodopravcovia spustia v pondelok informačno-petičnú kampaň na vybraných čerpacích staniciach. Informovali o tom dnes na tlačovej besede zástupcovia Únie autodopravcov Slovenska - UNAS. "Naše stretnutie na čerpacích staniciach dňa 4. januára nie je namierené proti prevádzkovateľom čerpacích staníc ani občanom," povedal dnes za UNAS Jaroslav Polaček.

V štvorbodovej petícii, žiadajú zníženie spotrebnej dane z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín, pozastavenie spustenia mýtneho systému až do doby prepracovania mapy spoplatnených ciest prvej triedy. "Vysokú spotrebnú daň totiž znášame na pleciach spoločne," skonštatoval Polaček.

Ďalej prostredníctvom petície žiadajú označiť všetky spoplatnené úseky ciest informačnou tabuľou na začiatku a konci úseku a znížiť cestnú daň ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta. Tieto štyri požiadavky by podľa nich mala prerokovať vláda a parlament v skrátenom legislatívnom konaní. O pomoc pri pondelkovej akcii zástupcovia autodopravcov verejne požiadali políciu, ktorá by mala dohliadať na jej pokojný priebeh.

Okrem spomínaných štyroch bodov petície, majú autodopravcovia ďalších sedem požiadaviek, o ktorých chcú ale rokovať v januári. Medzi nimi je napríklad zvýšenie rozdielu výšky sadzby mýtneho v prospech ekologických vozidiel, či umožnenie platiť dopravcom skutočne prejazdené vzdialenosti a nie prejazdené celé úseky ciest alebo zrušenie všetkých výnimie pri platbách elektronického mýta.

Za okrúhly stôl by si chceli sadnúť so zástupcami ministerstva dopravy, ministerstva vnútra, zamestnávateľskými zväzmi, Zväzom logistiky a zasielateľstva SR, firmou Skytoll, zástupcami Žilinskej univerzity a ostatnými záujmovými a profesijnými zväzmi, ktorých sa problematika dotýka.

Keďže ide o rezortnú záležitosť, za vládu to komunikuje minister dopravy, uviedol k dnešnej akcii autodopravcov riaditeľ Tlačového a informačného odbor Úradu vlády SR Braňo Ondruš. "Je to v jeho (ministra dopravy) kompetencii a pán premiér do toho zasahovať nebude," povedal.

Mýto funguje od Nového roka, v prvý deň však bola premávka kamiónov pre štátny sviatok obmedzená. Bez obmedzení môžu jazdiť nákladné vozidlá po cestách až od piatku od desiatej večer.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 017
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 879
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 074
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 404
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 900
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 268
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 091
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 612
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 768
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 711

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

Neprehliadnite tiež

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

Šéf PSA: Opel zostane aj po prevzatí nemeckou firmou

Existujú totiž zákazníci, ktorí nekupujú francúzske značky.

Posúvanie dôchodku sa nepáči ľuďom ani odborom. Štát nevylučuje zmenu

V roku 2017 sa dôchodok posunul o dva a pol mesiaca, v roku 2018 sa má posunúť o dva mesiace.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop