Technologické firmy získavajú na zvýšenom záujme o letiskové skenery

Pokus Nigérijčana Umara Farúka Abdulmutallába o vyhodenie lietadla spoločnosti Northwest Airlines (NWA) do vzduchu nad Detroitom zvyšuje dopyt po špecializovaných skeneroch pre letiská.

NEW YORK. Spojené štáty už avizovali, že nakúpia väčší počet takýchto prístrojov a krátko po nich Holandsko ako prvá európska krajina oznámilo, že zavedie povinné používanie skenerov pri prehliadke cestujúcich.

Americký úrad pre bezpečnosť v doprave (TSA), ktorý má okrem iného na starosti aj kontrolné stanovištia na letiskách, plánuje kúpiť v tomto roku 300 najmodernejších skenerov od spoločnosti Rapiscan, ktorá patrí technologickej firme OSI Systems. Informoval o tom hovorca TSA Greg Soule. Tento počet predstavuje ďalší balík k 150 skenerom, ktoré úrad objednal už v októbri 2009. Rapiscan vyrába zariadenia schopné rozlíšiť tekutiny a iné potenciálne výbušniny pod odevom cestujúcich. Do dnešných dní už dodal z celkovej objednávky okolo 40 skenerov.

"Od incidentu z 25. decembra sme boli takmer pravidelne v telefonickom kontakte s TSA, aby sme sa dohodli ako čo najrýchlejšie dodať potrebné skenery," povedal viceprezident Rapiscanu Peter Kant. Podľa bývalého šéfa bezpečnosti Federálneho leteckého úradu v USA (FAA) Billieho Vincenta detektory kovov, ktoré sa v súčasnosti bežne používajú na prehliadku cestujúcich, nie sú schopné zaregistrovať výbušninu takého typu, akú preniesol na palubu lietadla NWA Abdulmutalláb. Iba sofistikovanejšie skenery sú schopné tekutiny ukryté pod oblečením odhaliť.

Zo zvýšených obáv môžu finančne vyťažiť technologické firmy ako spomínaná OSI, ďalej britská Smiths Group, francúzska spoločnosť Safran a americká L-3 Communications Holdings. Smiths so sídlom v Londýne je najväčším výrobcom letiskových skenerov. Safran je zasa svetovou jednotkou v oblasti biometrických technológií, ako sú napríklad prístroje na snímanie odtlačkov prstov. Aj L-3 vyrába skenery pre potreby letísk a podľa analytikov najnovšie firma prišla "s novým, sofistikovanejším systémom, ktorý by mohol zabrániť preneseniu prakticky čohokoľvek na ľudskom tele".

"Najmä doterajšie obavy z narušenia súkromia skenovaných osôb zabránili rýchlejšiemu uvedeniu tohto systému na väčšinu letísk," povedal analytik z finančnej spoločnosti Jefferies & Company Howard Rubel. Skenery technológie firmy L-3 využíva zatiaľ 19 letísk.

Problém zásahu do súkromia, keďže skener ukáže nahé telo bez šiat, však podľa Kanta z Rapiscanu ich firma dokázala vyriešiť. Obavy zmierni tým, že konečný obraz tela na skeneri sa objaví mierne rozmazaný a navyše, technici, ktorí budú skúmať naskenovaný obraz, budú od miesta so skenovacím zariadením oddelení.

Niektorí experti však poukazujú na údajné vyhadzovanie peňazí po každom bezpečnostnom probléme, ktorý sa v leteckej doprave objaví. "Nasadenie hneď najmodernejších technológií po každej jednej hrozbe stojí iba veľmi veľké peniaze, pričom skutočné riziko sa eliminuje v minimálnej miere," povedal David Schanzer, ktorý sa venuje rizikám terorizmu a otázke národnej bezpečnosti na Duke University a University of North Carolina. "Vždy, keď sa niečo stane, nie je hneď potrebné minúť miliardy dolárov na nasadenie najmodernejších technológií. Tie nakoniec dokážu vyriešiť iba zlomok z celkového rozsahu rizika," dodal Schanzer. Podľa neho je omnoho účinnejšie, ak sa budú dôslednejšie preverovať osoby z "vysokorizikových krajín".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 745
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 550
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 045
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 476
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 911
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 648
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 495
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 293
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 887
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop