BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) ako správca mýtneho systému očakáva, že príjmy z výberu mýta v roku 2010 dosiahnu 165 mil. eur. V roku 2011 by mali príjmy z mýtneho stúpnuť na 181,5 mil. eur a v roku 2012 na 199,65 mil. eur. Predpokladá to ministerstvo dopravy v informácii k novému nariadeniu vlády o výške sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií.
Nariadenie, ktoré vláda schválila 16. decembra 2009, nadobúda účinnosť 1. januára 2010 spolu so zavedením elektronického výberu mýta pre nákladné automobily a autobusy nad 3,5 tony. Výnosy z výberu mýta pokryjú náklady na výstavbu a prevádzku systému elektronického výberu mýta, mzdové náklady a súvisiace odvody zamestnancov.
Príjmy z výberu mýta v roku 2010 majú tvoriť na diaľniciach okolo 67 mil. eur, na rýchlocestách 25 mil. eur a na cestách prvej triedy 73 mil. eur. V roku 2011 by sa malo na diaľniciach vybrať 73,7 mil. eur, na rýchlocestách 27,5 mil. eur a na cestách prvej triedy 80,3 mil. eur. V roku 2012 by mali príjmy z mýta predstavovať na diaľniciach 81,1 mil. eur, na rýchlocestách 30,2 mil. eur a na cestách prvej triedy 88,3 mil. eur.
Autobusy, vrátane vozidiel na prepravu viac ako deviatich osôb spolu s vodičom, s hmotnosťou 3,5 tony až 12 ton budú na diaľniciach a rýchlocestách platiť mýto vo výške 3, 5 a 6 centov za kilometer a nad 12 ton 6, 10 a 11 centov za kilometer. Na cestách prvej triedy budú platiť za kilometer 2, 3 a 4 centy, resp. 4, 7 a 8 centov. Nákladné vozidlá budú na diaľniciach a rýchlocestách pri hmotnosti 3,5 tony až 12 ton platiť 8,3, 8,6 a 9,3 centa a nad 12 ton s dvoma až piatimi nápravami 17,9 až 20,9 centa za kilometer. Na cestách prvej triedy zaplatia 6,3 a 7 centov, resp. 13,6 až 15,6 centa.
Rezort dopravy tvrdí, že výber mýta nebude mať dopad na rozpočty obcí, lebo vymedzenie úsekov výberu mýta je stanovené len na úseky mimo zastavané územia. Mýto by nemalo mať dopad ani na rozpočty vyšších územných celkov. Ministerstvo dopravy predpokladá, že znížením sadzieb mýta pre autobusy o 40 %, 46 % a 67,6 % podľa veku autobusov majú samosprávne kraje dostatočný priestor na optimalizáciu cestovných poriadkov, harmonizáciu s regionálnymi železnicami a prehodnotenie ekonomicky oprávnených nákladov.
"Návrh nemá priamy dopad na obyvateľstvo. Doteraz spracované štúdie poukazujú minimálny dopad výberu mýta na nárast cien spotrebiteľského koša. Výber mýta nepredpokladá výrazný dopad na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných fyzických a právnických osôb v oblasti dopravy a zasielateľstva," očakáva rezort dopravy. Výber mýta vytvoril približne sto miest pre odborných pracovníkov.
Česmad bude monitorovať prevádzku mýtneho systému
Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia bude od začiatku elektronického výberu mýta dôsledne monitorovať celú jeho prevádzku. V prípade, že zistí závažné a opakované nedostatky, resp. snahu prevádzkovateľa prenášať zodpovednosť za nefunkčnosť systému na slovenských dopravcov, uskutoční v záujme ich ochrany intenzívne kroky na pozastavenie prevádzky systému. Ako Česmad ďalej informoval agentúru SITA, všetci cestní dopravcovia majú v prípade zistenia nezrovnalosti v systéme fungovania elektronického mýta kontaktovať združenie.
Česmad akceptuje termín spustenia mýtneho systému na Slovensku od 1. januára 2010, má však vážne výhrady voči neskorému začiatku registrácie, ktorá začala až 25. novembra 2009 z dôvodov neskorého schválenia verejných obchodných podmienok Národnou diaľničnou spoločnosťou. Združenie preto žiada vytvoriť prechodné obdobie a dlhší časový priestor na zabezpečenie a vybavenie vozidiel palubnými jednotkami, ale najmä na dôsledné overenie funkčnosti systému v praxi.
Iniciatívu a požiadavky skupiny dopravcov v súvislosti s podmienkami fungovania mýtneho systému nepovažuje Česmad za vlastnú aktivitu. Napriek tomu, že s mnohými ich požiadavkami súhlasí, združenie nepodporuje radikálne formy protestu a blokád. "Sme za diskusiu a konštruktívne rokovania. Rovnako, ako pri zavádzaní každého nového systému, aj tu sa vyskytli problémy, ktoré sme riešili a stále riešime," uviedol generálny tajomník Česmadu Pavol Reich. Česmad sa podľa neho chcel tiež zúčastniť na stredajšom stretnutí s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym, skupina dopravcov s tým však nesúhlasila, hoci združenie má dlhodobo rovnaké požiadavky týkajúce sa fungovania mýta.
Česmad pripomína, že už v roku 2007 žiadal zníženie sadzieb mýta a dosiahol 20-percentné zníženie. Sadzby mýta sú pritom známe už dva roky. Aj naďalej ich však združenie považuje za príliš vysoké, najmä z pohľadu spoplatnených úsekov ciest prvej triedy. "Česmad nesúhlasí ani s výnimkami len pre jednu kategóriu vozidiel (autobusy) a bude pokračovať v presadzovaní ekologických zliav na všetky kategórie ekologických vozidiel v systéme elektronického mýta," uvádza ďalej združenie. Česmad už pred vyše rokom požiadal rezorty dopravy a financií aj o zavedenie profesionálnej vratky spotrebnej dane. V súčasnosti chce Česmad dosiahnuť zníženie pokút za porušenie mýtnych pravidiel v prípade neúmyselného nesprávneho nastavenia počtu náprav na palubnej jednotke.