Vážny chce, aby mýto vyhnalo náklad z cesty na železnicu

Minister dopravy Ľubomír Vážny dúfa, že elektronický výber mýta pre automobily a autobusy nad 3,5 tony, ktorý začne fungovať 1. januára 2010, pomôže vyhnať čo najviac ...

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny dúfa, že elektronický výber mýta pre automobily a autobusy nad 3,5 tony, ktorý začne fungovať 1. januára 2010, pomôže vyhnať čo najviac nákladu z cesty na železnicu. V mýtnom systéme nevidí veľké nedostatky. Ako však Vážny priznal pre agentúru SITA, verejnosť alebo užívatelia dopravnej infraštruktúry budú mýto vždy vnímať negatívne, pretože doteraz boli zvyknutí užívať cesty za nízke poplatky.

"Jednoducho, musíme si zvyknúť, že je to istá nadstavba, komfort, ktorý šetrí čas a za komfort sa musí platiť všade. Nemecko či Francúzsko, ktoré majú silnejšiu ekonomiku ako Slovensko, tiež riešia mýtny systém. Je mi ľúto, že je to aj v kontexte krízy, kvôli ktorej došlo k poklesu dopravy, ale nemám možnosti to zmeniť," uviedol ďalej minister Vážny.

Mýto bude podľa Vážneho veľmi významným finančným zdrojom budúcej činnosti Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS). Nevyhnutnosť presunutia čo najväčšieho množstva nákladu z ciest na železnice zdôvodňuje tým, že zatiaľ čo diaľnice sú preplnené na 80 % až 100 %, železnice sú vyťažené maximálne na 25 % až 30 %.

"Radi by sme, aby spoplatnenie železa, betónu, cementu a dreva, prepravovaného po cestách, prinieslo efekt, že sa tento tovar opäť vráti na železnicu, kam naozaj patrí," tvrdí Vážny.

Elektronický výber mýta považuje minister dopravy za náročný a unikátny projekt, najväčší na Slovensku, ktorého vývoj sledujú aj v Európskej komisii. Sú podľa neho napätí, ako si s ním taký malý štát ako je Slovensko poradí. "Určite treba rátať s tým, že prax prinesie niečo, čo sme nevedeli predvídať v technicko-legislatívnom procese, veď napríklad aj v Nemecku mali v prvom roku 35 zmien v mýtnom poriadku, ale sme pripravení," pokračoval Vážny. To, že prednosť dostal satelitný systém pred klasickým mikrovlnným, znamenalo podľa ministra náročnejšiu a zložitejšiu cestu. Satelitný systém, dodal, má väčšiu perspektívu, umožňuje mnohé moderné nadstavby a veľmi flexibilné prestavanie celého systému.

"Dedičstvo mýta sme v negatívnom slova zmysle zdedili po predošlej vláde, ktorá vytvorila NDS ako správcu cestnej infraštruktúry na zelenej lúke. Zobrala si úver 17 mld. Sk (564,3 mil. €), ktoré minula za rok a pol, úverujúcim bankám sa zaviazala zrealizovať mýto, ale zabudla ho pripraviť," kritizoval Vážny. Minister dopravy ďalej uviedol, že keď nastúpil do funkcie, nebolo ohľadne mýta pripravené nič, len nejaké neucelené tézy. Preto urýchlene začal pripravovať výber mýta, začali sa práce na paragrafovom znení a po štyroch až piatich mesiacoch vláda schválila zákon o mýte.

Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 726
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 185
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 310
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 163
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 620
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 500
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 788
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 626
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 920
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 005

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

21. výročie vraždy Róberta Remiáša si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti, ktorí organizovali Veľký protikorupčný pochod.

Neprehliadnite tiež

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.

Posledná uránová baňa v strednej Európe definitívne ukončila ťažbu

Zásoby uránu v Rožnej boli objavené v roku 1956 a o rok neskôr sa tam začala ťažba.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop