Vážny chce, aby mýto vyhnalo náklad z cesty na železnicu

Minister dopravy Ľubomír Vážny dúfa, že elektronický výber mýta pre automobily a autobusy nad 3,5 tony, ktorý začne fungovať 1. januára 2010, pomôže vyhnať čo najviac ...

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny dúfa, že elektronický výber mýta pre automobily a autobusy nad 3,5 tony, ktorý začne fungovať 1. januára 2010, pomôže vyhnať čo najviac nákladu z cesty na železnicu. V mýtnom systéme nevidí veľké nedostatky. Ako však Vážny priznal pre agentúru SITA, verejnosť alebo užívatelia dopravnej infraštruktúry budú mýto vždy vnímať negatívne, pretože doteraz boli zvyknutí užívať cesty za nízke poplatky.

"Jednoducho, musíme si zvyknúť, že je to istá nadstavba, komfort, ktorý šetrí čas a za komfort sa musí platiť všade. Nemecko či Francúzsko, ktoré majú silnejšiu ekonomiku ako Slovensko, tiež riešia mýtny systém. Je mi ľúto, že je to aj v kontexte krízy, kvôli ktorej došlo k poklesu dopravy, ale nemám možnosti to zmeniť," uviedol ďalej minister Vážny.

Mýto bude podľa Vážneho veľmi významným finančným zdrojom budúcej činnosti Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS). Nevyhnutnosť presunutia čo najväčšieho množstva nákladu z ciest na železnice zdôvodňuje tým, že zatiaľ čo diaľnice sú preplnené na 80 % až 100 %, železnice sú vyťažené maximálne na 25 % až 30 %.

"Radi by sme, aby spoplatnenie železa, betónu, cementu a dreva, prepravovaného po cestách, prinieslo efekt, že sa tento tovar opäť vráti na železnicu, kam naozaj patrí," tvrdí Vážny.

Elektronický výber mýta považuje minister dopravy za náročný a unikátny projekt, najväčší na Slovensku, ktorého vývoj sledujú aj v Európskej komisii. Sú podľa neho napätí, ako si s ním taký malý štát ako je Slovensko poradí. "Určite treba rátať s tým, že prax prinesie niečo, čo sme nevedeli predvídať v technicko-legislatívnom procese, veď napríklad aj v Nemecku mali v prvom roku 35 zmien v mýtnom poriadku, ale sme pripravení," pokračoval Vážny. To, že prednosť dostal satelitný systém pred klasickým mikrovlnným, znamenalo podľa ministra náročnejšiu a zložitejšiu cestu. Satelitný systém, dodal, má väčšiu perspektívu, umožňuje mnohé moderné nadstavby a veľmi flexibilné prestavanie celého systému.

"Dedičstvo mýta sme v negatívnom slova zmysle zdedili po predošlej vláde, ktorá vytvorila NDS ako správcu cestnej infraštruktúry na zelenej lúke. Zobrala si úver 17 mld. Sk (564,3 mil. €), ktoré minula za rok a pol, úverujúcim bankám sa zaviazala zrealizovať mýto, ale zabudla ho pripraviť," kritizoval Vážny. Minister dopravy ďalej uviedol, že keď nastúpil do funkcie, nebolo ohľadne mýta pripravené nič, len nejaké neucelené tézy. Preto urýchlene začal pripravovať výber mýta, začali sa práce na paragrafovom znení a po štyroch až piatich mesiacoch vláda schválila zákon o mýte.

Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 530
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 7 073
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 617
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 439
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 126
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 090
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 692
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 622
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 172
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 776

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Čím sa viac vypije, tým prostorekejšia je reč. Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

SVET

Článok 7: Nukleárna zbraň, ktorá prvýkrát hrozí Poľsku

Štáty sa nebudú hrnúť do používania tohto nástroja, hovorí analytička.

SVET

Poliaci masovo protestujú, krajina stráca slobodu

Vládna strana postupne ovládla súdnictvo či médiá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.

Bývalé vedenie Rapid life odmieta viaceré zistenia nútenej správkyne

Právny zástupca bývalého vedenia je presvedčený, že správkyňa si neplní riadne svoje povinnosti a mala porušiť mlčanlivosť.

Siemens nebude štátnym ruským firmám dodávať zariadenia na výrobu elektriny

Siemens zastavuje dodávky energetických zariadení ruským firmám