SME
Streda, 14. apríl, 2021 | Meniny má JustínaKrížovkyKrížovky

Vážny chce, aby mýto vyhnalo náklad z cesty na železnicu

Minister dopravy Ľubomír Vážny dúfa, že elektronický výber mýta pre automobily a autobusy nad 3,5 tony, ktorý začne fungovať 1. januára 2010, pomôže vyhnať čo najviac ...

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny dúfa, že elektronický výber mýta pre automobily a autobusy nad 3,5 tony, ktorý začne fungovať 1. januára 2010, pomôže vyhnať čo najviac nákladu z cesty na železnicu. V mýtnom systéme nevidí veľké nedostatky. Ako však Vážny priznal pre agentúru SITA, verejnosť alebo užívatelia dopravnej infraštruktúry budú mýto vždy vnímať negatívne, pretože doteraz boli zvyknutí užívať cesty za nízke poplatky.

"Jednoducho, musíme si zvyknúť, že je to istá nadstavba, komfort, ktorý šetrí čas a za komfort sa musí platiť všade. Nemecko či Francúzsko, ktoré majú silnejšiu ekonomiku ako Slovensko, tiež riešia mýtny systém. Je mi ľúto, že je to aj v kontexte krízy, kvôli ktorej došlo k poklesu dopravy, ale nemám možnosti to zmeniť," uviedol ďalej minister Vážny.

Mýto bude podľa Vážneho veľmi významným finančným zdrojom budúcej činnosti Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS). Nevyhnutnosť presunutia čo najväčšieho množstva nákladu z ciest na železnice zdôvodňuje tým, že zatiaľ čo diaľnice sú preplnené na 80 % až 100 %, železnice sú vyťažené maximálne na 25 % až 30 %.

"Radi by sme, aby spoplatnenie železa, betónu, cementu a dreva, prepravovaného po cestách, prinieslo efekt, že sa tento tovar opäť vráti na železnicu, kam naozaj patrí," tvrdí Vážny.

Elektronický výber mýta považuje minister dopravy za náročný a unikátny projekt, najväčší na Slovensku, ktorého vývoj sledujú aj v Európskej komisii. Sú podľa neho napätí, ako si s ním taký malý štát ako je Slovensko poradí. "Určite treba rátať s tým, že prax prinesie niečo, čo sme nevedeli predvídať v technicko-legislatívnom procese, veď napríklad aj v Nemecku mali v prvom roku 35 zmien v mýtnom poriadku, ale sme pripravení," pokračoval Vážny. To, že prednosť dostal satelitný systém pred klasickým mikrovlnným, znamenalo podľa ministra náročnejšiu a zložitejšiu cestu. Satelitný systém, dodal, má väčšiu perspektívu, umožňuje mnohé moderné nadstavby a veľmi flexibilné prestavanie celého systému.

"Dedičstvo mýta sme v negatívnom slova zmysle zdedili po predošlej vláde, ktorá vytvorila NDS ako správcu cestnej infraštruktúry na zelenej lúke. Zobrala si úver 17 mld. Sk (564,3 mil. €), ktoré minula za rok a pol, úverujúcim bankám sa zaviazala zrealizovať mýto, ale zabudla ho pripraviť," kritizoval Vážny. Minister dopravy ďalej uviedol, že keď nastúpil do funkcie, nebolo ohľadne mýta pripravené nič, len nejaké neucelené tézy. Preto urýchlene začal pripravovať výber mýta, začali sa práce na paragrafovom znení a po štyroch až piatich mesiacoch vláda schválila zákon o mýte.

Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáme finalistov Office roka 2020
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  3. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  4. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  5. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  6. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  7. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  8. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  9. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  10. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  1. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  2. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  3. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  4. Goji: bobule šťastia pomáhajú proti depresii
  5. Poznáme finalistov Office roka 2020
  6. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  7. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  8. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  9. SodaStream na Slovensku predstavuje príchute nápojov od PEPSI
  10. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 52 091
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 22 106
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 20 894
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 18 348
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 14 045
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 11 215
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 9 463
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 8 778
  9. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 704
  10. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 8 344
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vakcínou Astra Zeneca sa od soboty poobedia môžu očkovať ľudia nad 45 rokov.

Pri AstraZenece zatiaľ nehlásili žiadne úmrtie. Očkujú ňou mladších ľudí.

15 h

Matovič sľúbil tlačovku.

6 h

Neprehliadnite tiež

Zakladateľ SEC Technologies Michal Šimko

Získali trojmiliónovú investíciu.

9 h
Zakladateľ startupu Nitroterra Radoslav Bonk

Mladé firmy môžu získať státisíce eur.

12. apr
Predseda BSCF Gabriel Galgóci

S Gabrielom Galgócim o budúcnosti sektora.

9. apr
Ilustračné foto.

Ako môže nedostatok naštrbiť aj Plán obnovy?

10 h