Textilný priemysel má za sebou veľmi zlý rok

Situácia v podnikoch textilného a odevného priemyslu na Slovensku je kritická. "Tento rok bol v tejto oblasti priemyslu od roku 1989 jednoznačne najhorší," konštatoval prezident Asociácie textilného a odevného priemyslu Marián Vidoman.

BRATISLAVA. Situácia v podnikoch textilného a odevného priemyslu na Slovensku je kritická. "Tento rok bol v tejto oblasti priemyslu od roku 1989 jednoznačne najhorší," konštatoval pre TASR prezident Asociácie textilného a odevného priemyslu Marián Vidoman.

Produkcia podnikov klesá a náklady majiteľov tovární rastú. Svetová hospodárska kríza, zvýšenie minimálnej mzdy a konkurencia ázijských krajín sú podľa Vidomana hlavnými dôvodmi súčasného stavu v tomto odvetví priemyslu.

V dôsledku nepriaznivých skutočností nahlásili hromadné prepúšťanie tri strategické podniky textilného a odevného priemyslu.

Makyta Púchov, a. s., začala 1. decembra s prepúšťaním, ktoré sa dotkne 654 zamestnancov. V závode na výrobu syntetických vlákien pre textilný priemysel Chemlon Humenné, a. s., prišlo koncom októbra o prácu 300 zamestnancov. Kežmarská spoločnosť Tatraľan, s.r.o., plánuje ukončiť výrobu 28. februára 2010. O prácu tak príde 74 jej zamestnancov. Závod vyrába ľanové a bavlnené tkanivá.

"Ukončenie činností týchto významných podnikov je prirodzený dôsledok vývoja vonkajších a vnútorných podmienok v oblasti textilného priemyslu," hodnotí súčasnú situáciu Vidoman.

Ako uviedol prezident asociácie, existuje len veľmi malý predpoklad, že sa situácia v budúcom roku stabilizuje či dokonca zlepší. "Slovensko sa v roku 2009 stalo z hľadiska výroby textilu a odevov menej zaujímavé pre zahraničie. Aj vnútorný trh je príliš malý pre vybudované kapacity odvetvia," povedal.

Kríza bude podľa Vidomana doznievať, respektíve pretrvávať. Globalizačné tendencie sa budú prehlbovať a pozícia odvetvia vo vzťahu k rozhodujúcej konkurencii sa bude aj naďalej ešte viac zhoršovať.

Slovenské textilky "valcuje" hlavne ázijská výroba odevov. "Proti tomu sa dá bojovať len jediným spôsobom, a to zameraním sa na logistiku. Preprava z Ďalekého východu je náročnejšia na čas. Toto by sme si mali uvedomiť a zdokonaliť našu logistiku v európskom priestore," spresnil Vidoman.

Možným, "akým - takým" východiskom z tejto pálčivej situácie je riešenie otázky reštrukturalizácie pracovných miest. "Zamerať by sme sa mali aj na výrobu inovatívnych výrobkov a špeciálnych produktov. Potrebné je tiež diverzifikovať výrobu," dodal na záver Vidoman.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 151
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 694
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 924
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 287
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 139
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 971
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 777
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 693
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 497
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 888

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop