Štátne Cargo chce za dráhy platiť miesto 11 len 4 eurá

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia by chcela po znížení poplatkov za použitie železničnej dopravnej cesty platiť namiesto súčasných 11 eur len štyri eurá za vlak a kilometer, podobne ako je to v Českej republike.

(Zdroj: PRE SME – JUDITA ČERMÁKOVÁ)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) by chcela po znížení poplatkov za použitie železničnej dopravnej cesty platiť namiesto súčasných 11 eur len štyri eurá za vlak a kilometer, podobne ako je to v Českej republike. V rozhovore pre agentúru SITA o tom informoval riaditeľ úseku obchodu a člen predstavenstva ZSSK Cargo Ján Simčo. Spoločnosť by mohla podľa neho ušetriť pri súčasných výkonoch okolo 66 mil. eur, ak by sa terajšie poplatky znížili o 60 percent z terajších 3,32 eura na 1,33 eura za tonu.

Súčasnú výšku poplatkov na Slovensku považuje železničný nákladný dopravca za neúnosne vysokú, pričom po prijatí eura u nás začali byť pre zákazníkov atraktívnejšie tranzity cez Poľsko, Česko a Maďarsko ako tranzit cez Slovensko. "Našou hlavnou konkurenciou je cestná nákladná doprava. V mnohých prepravách nie sme konkurencieschopní, nedokážeme poskytnúť také cenové podmienky ako kamiónová doprava," povedal ďalej Simčo.

Začiatkom roka 2010 nadobúdajú v SR účinnosť zákony o dráhach a doprave na dráhach. Zníženie poplatkov za použitie železničnej dopravnej cesty sa predpokladá až od roku 2011, pretože to bude mať dopad na štátny rozpočet. Určité ustanovenia zákonov vylučujú spoplatňovanie a uplatňovanie všetkých nákladov správcu infraštruktúry, Železníc Slovenskej republiky, na železničných operátorov.

"Zníženie poplatkov je významný krok do budúcna, otázne je jeho premietnutie do konkrétneho regulačného rámca od roku 2011. Je ťažké povedať, aký mechanizmus kalkulácie výslednej ceny sa zvolí, aký bude schválený regulačný výnos Úradu pre reguláciu železničnej dopravy. Radi by sme platili tú istú sumu ako v Českej republike - na úrovni okolo 4 eur, čo by mohlo byť reálne," hovorí Simčo. Slovenské Cargo by podľa neho potom dokázalo prepravovať časť tovarových tokov, ktoré idú prevažne v cestnej doprave, napríklad bielu techniku, stavebné materiály aj drevnú hmotu. Zvýšilo by to konkurenciu nákladnej dopravy po železnici a zlepšilo podmienky pre tranzit cez Slovensko.

"Ak by sme mali tie isté podmienky, ako české Cargo pri spoplatňovaní infraštruktúry, naša spoločnosť by v roku 2009 dosiahla pozitívny hospodársky výsledok. Sektor železničnej nákladnej dopravy bol za posledných 10 rokov neskutočne zaťažovaný príliš vysokými poplatkami v nákladnej doprave a relatívne nízkymi poplatkami v osobnej doprave," povedal ďalej Simčo.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,646 mil. eur. Firma je druhým najväčším zamestnávateľom v železničnom sektore a celkovo štvrtým najväčším zamestnávateľom na Slovensku.

Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 170
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 051
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 169
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 282
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 936
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 243
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 067
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 604
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 814
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 617

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

Šéf PSA: Opel zostane aj po prevzatí nemeckou firmou

Existujú totiž zákazníci, ktorí nekupujú francúzske značky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop