Blokádu pre mýto možno podpíšu aj ďalší

Dopravcovia sa radia o tom, či zablokujú hranice. Na stretnutie prídu aj ľudia z iných oblastí.

Mýto budú platiť aj dovolenkári, ktorí na Slovensko pricestujú s obytnými prívesmi.(Zdroj: Ilustračné – www.sxc.hu)

Mýto neprekáža len dopravným firmám. Všímať si ho začali napríklad aj tí, ktorí majú úžitkové autá. Keď za ne pripoja príves, v niektorých prípadoch majú tiež platiť mýto.

BRATISLAVA. Dnes sa rozhodne o tom, či 3. januára dopravné firmy zablokujú na hraničných priechodoch pruhy pre nákladné autá. Predstavitelia dopravcov o tom majú hlasovať vo Zvolene .

Plánovaná blokáda je odozvou na zavedenie mýta, ktoré platí pre autá nad 3,5 tony od budúceho roka. Dopravcom sa nepáči, že na Slovensku bude spoplatnených veľa kilometrov ciest prvej triedy, čo je v porovnaní s inými krajinami netradičné.

Štrajkom sa u nás nedarí, zato policajti sa dokážu s obuškami obracať, píše o prípadnom štrajku autoprepravcov Ivan Štulajter.

Dopravcom môže mýto zvýšiť náklady o desiatky eur denne. Požiadali listom premiéra, aby znížil domácim dopravcom mýtne o 50 percent alebo nech odbudne spoplatnených ciest prvej triedy. Odpoveď premiéra do Vianoc neprišla.

Blokáda zaujíma aj iných

Organizátorka stretnutia Jana Sarvašová z firmy Sajma nevie presne, koľko ľudí na stretnutie príde. Dopravcovia sa totiž hlásia stále. Záujem ale prejavili aj ľudia, ktorí nie sú z dopravných firiem. Prezident Slovenského autoturist klubu Peter Pokorný hovorí, že mýto môže odradiť zahraničných dovolenkárov od oddychu u nás.

„Veľa Nemcov a Holanďanov chodí na Slovensko s obytnými prívesmi. Keď má malé úžitkové auto do 3,5 tony a má príves, v niektorých prípadoch by malo mať aj palubnú jednotku,“ povedal Pokorný. Palubné jednotky sú prístroje, cez ktoré sa meria vzdialenosť prejdená po spoplatnených cestách. „Buď si nájdu iné cesty alebo nepôjdu na Slovensko,“ povedal Pokorný.

Problém dopravcov ho zaujíma aj preto, lebo sa obáva zdražovania diaľničných známok. K tomu podľa neho môže prísť, ak sa na mýte nevyberie toľko, koľko sa plánovalo.

Problém s prívesmi vidí aj Jaromír Orgoník. Vždy si kupuje diaľničnú známku, ale občas preváža v prívese kone. „Potom zaplatím nielen za známku, ktorá mi stačí na úžitkové auto do 3,5 tony. Keď chcem previezť koňa, musím si kúpiť palubnú jednotku a platiť ešte raz za cestu,“ povedal. Pod plánovanú blokádu sa podpíše. Bol by rád, keby sa do zoznamu požiadaviek na vládu dostalo aj riešenie tohto problému.

Minister dopravy Ľubomír Vážny to plánuje riešiť. „Mňa ťaží, že budú spoplatnení aj tí, ktorí majú vozidlo kategórie N1, keď za sebou budú ťahať vozík s koňmi alebo člnmi,“ povedal vo štvrtok. Kedy plánuje problém vyriešiť, neupresnil.

V Česku, kde sa mýto bude od budúceho roka týkať aj áut nad 3,5 tony, stačí autám s prívesom diaľničná známka.

Protest podporujú aj z Česka

Podporné hlasy blokáde hraničných priechodov sa ozývajú aj z Českej republiky. „Držím vám palce a budem veľmi rád, ak v januári zablokujete Lanžhot, Hodonín či Hrozenkov,“ píše dopravca z Čiech. České združenie dopravcov Česmad Bohemia je za blokádu, ak náš mýtny systém nebude fungovať poriadne.

Českí dopravcovia sa sťažujú na to, že si palubné jednotky objednali pred pár týždňami a ešte stále ich nedostali. Generálny tajomník združenia Martin Špryňar tvrdí, že požiadavka znížiť mýtne len pre slovenských dopravcov nemôže prejsť na Európskej komisii. Dĺžka spoplatnených úsekov ciest prvej triedy sa zasa týka najmä slovenských dopravcov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 346
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 779
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 079
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 044
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 163
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 653
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 638
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 425
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 422
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 058

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.