SME
Streda, 14. apríl, 2021 | Meniny má JustínaKrížovkyKrížovky

Štát uvažuje o opätovnom spojení železničných prepravcov

Bratislava 27. decembra (ČTK) - Ministerstvo dopravy uvažuje o opätovnom spojení trojice železničných spoločností. Osobný prepravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), nákladný prepravca Železničná ...

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy uvažuje o opätovnom spojení trojice železničných spoločností. Osobný prepravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), nákladný prepravca Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) a správca infraštruktúry Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) by sa mohli spojiť do jedného holdingu do konca roku 2012.

Ministerstvo to navrhlo v legislatívnom zámere nového usporiadania železničných spoločností, ktorý predložilo do pripomienkového konania.

Chcú ušetriť

Trojica firiem by mala podľa ministerstva podnikať v rámci holdingu Slovenské železnice, ktorého jediným akcionárom by bol štát. "Výhoda holdingovej štruktúry spočíva v možnosti ponechať majetok, ako aj riadenie, hospodárenie a kontrolu strategických podnikov plne v rukách štátu, pričom sa však vo veľkej miere zefektívnia vzťahy medzi jednotlivými železničnými spoločnosťami," píše sa v materiáli.

Pozitívom spojenia by údajne bolo aj zníženie nákladov jednotlivých spoločností, zlepšenie ich spolupráce a riadenia či zvýšenie konkurencieschopnosti. Ministerstvo pripomenulo, že železničné spoločnosti by mali aj po zlúčení do holdingu dodržiavať smernice a nariadenia EÚ, ktoré súvisia s liberalizáciou na trhu železničnej dopravy.

Spojenie začnú pripravovať na budúci rok

Na budúci rok by sa mala prijať potrebná legislatíva, vzniknúť má nová firma Slovenské železnice, s ktorou sa majú majetkovo a personálne prepojiť ZSSK a ZSSK Cargo. So správcom železničnej infraštruktúry sa majú zatiaľ Slovenské železnice prepojiť len personálne, majetkovo sa má do holdingu začleniť až v roku 2012. Podobný model organizácie železničnej dopravy je podľa ministerstva v Rakúsku, Nemecku či v Poľsku.

Slovenské železnice sa ešte v roku 2002 rozdelili na dve spoločnosti - ŽSR a ZSSK. V roku 2005 sa od osobnej prepravy v ZSSK oddelila nákladná doprava a vznikla spoločnosť ZSSK Cargo. Tú plánovala bývalá vláda Mikuláša Dzurindu predať, privatizáciu však súčasný kabinet zastavil. V minulosti sa uvažovalo aj o spojení slovenského a českého nákladného železničného prepravcu, proti projektu však bola najmenšia koaličná strana ĽS-HZDS.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  2. Poznáme finalistov Office roka 2020
  3. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  4. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  5. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  6. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  7. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  8. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  9. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  10. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  1. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  2. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  3. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  4. Goji: bobule šťastia pomáhajú proti depresii
  5. Poznáme finalistov Office roka 2020
  6. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  7. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  8. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  9. SodaStream na Slovensku predstavuje príchute nápojov od PEPSI
  10. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 52 091
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 22 106
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 20 894
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 18 348
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 14 045
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 11 215
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 9 463
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 8 778
  9. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 704
  10. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 8 344
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vakcínou Astra Zeneca sa od soboty poobedia môžu očkovať ľudia nad 45 rokov.

Pri AstraZenece zatiaľ nehlásili žiadne úmrtie. Očkujú ňou mladších ľudí.

15 h

Matovič sľúbil tlačovku.

6 h

Neprehliadnite tiež

Zakladateľ SEC Technologies Michal Šimko

Získali trojmiliónovú investíciu.

9 h
Zakladateľ startupu Nitroterra Radoslav Bonk

Mladé firmy môžu získať státisíce eur.

12. apr
Predseda BSCF Gabriel Galgóci

S Gabrielom Galgócim o budúcnosti sektora.

9. apr
Ilustračné foto.

Ako môže nedostatok naštrbiť aj Plán obnovy?

10 h