BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy uvažuje o opätovnom spojení trojice železničných spoločností. Osobný prepravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), nákladný prepravca Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) a správca infraštruktúry Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) by sa mohli spojiť do jedného holdingu do konca roku 2012.
Ministerstvo to navrhlo v legislatívnom zámere nového usporiadania železničných spoločností, ktorý predložilo do pripomienkového konania.
Chcú ušetriť
Trojica firiem by mala podľa ministerstva podnikať v rámci holdingu Slovenské železnice, ktorého jediným akcionárom by bol štát. "Výhoda holdingovej štruktúry spočíva v možnosti ponechať majetok, ako aj riadenie, hospodárenie a kontrolu strategických podnikov plne v rukách štátu, pričom sa však vo veľkej miere zefektívnia vzťahy medzi jednotlivými železničnými spoločnosťami," píše sa v materiáli.
Pozitívom spojenia by údajne bolo aj zníženie nákladov jednotlivých spoločností, zlepšenie ich spolupráce a riadenia či zvýšenie konkurencieschopnosti. Ministerstvo pripomenulo, že železničné spoločnosti by mali aj po zlúčení do holdingu dodržiavať smernice a nariadenia EÚ, ktoré súvisia s liberalizáciou na trhu železničnej dopravy.
Spojenie začnú pripravovať na budúci rok
Na budúci rok by sa mala prijať potrebná legislatíva, vzniknúť má nová firma Slovenské železnice, s ktorou sa majú majetkovo a personálne prepojiť ZSSK a ZSSK Cargo. So správcom železničnej infraštruktúry sa majú zatiaľ Slovenské železnice prepojiť len personálne, majetkovo sa má do holdingu začleniť až v roku 2012. Podobný model organizácie železničnej dopravy je podľa ministerstva v Rakúsku, Nemecku či v Poľsku.
Slovenské železnice sa ešte v roku 2002 rozdelili na dve spoločnosti - ŽSR a ZSSK. V roku 2005 sa od osobnej prepravy v ZSSK oddelila nákladná doprava a vznikla spoločnosť ZSSK Cargo. Tú plánovala bývalá vláda Mikuláša Dzurindu predať, privatizáciu však súčasný kabinet zastavil. V minulosti sa uvažovalo aj o spojení slovenského a českého nákladného železničného prepravcu, proti projektu však bola najmenšia koaličná strana ĽS-HZDS.
Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.
Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.
Zdroj: INEKO